گزارش روز؛

آغاز جنب و جوش با بازگشایی سایپا

آغاز جنب و جوش با بازگشایی سایپا

با آغاز معامله در نماد خساپا پس از چند روز توقف در قیمت 125تومان و افزایش آن تا پایان ساعت معاملاتی در قیمت 128 تومان، اگرچه شاخص کل را به زیر کشیده شد و در نهایت افت 162 واحدی برای شاخص کل را ثبت کرد، اما با بازگشایی این نماد، بازار جان تازه ای گرفت و شاهد جنب و جوش در بازار شدیم.

 

 

در آغاز هفته دوم خرداد ماه شاهد بازاری کم رمق و کسل کننده بودیم در شرایطی روند آرام معاملات ادامه داشت که با بازگشایی نماد خساپا اگرچه شاخص کل را به زیر کشید و در نهایت افت 162 واحدی برای شاخص کل را ثبت کرد، اما با بازگشایی این نماد، بازار جان تازه ای گرفت و شاهد جنب و جوش در بازار شدیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری مهرآفرین، خریدهای اعتباری که در نماد  خساپا در روزهای قبل از توقف انجام شده بود، افزوده شدن سهام جایزه این سهم و توقف نسبتاً طولانی این نماد، باعث شد تا امروز فروشندگان زیادی برای عرضه سهام خود اقدام کنند.

این نماد با حجم معاملاتی نزدیک به 300 میلیون سهم، امروز حدود 40 میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس تهران اضافه کرد تا ارزش معاملات در بورس تهران به 228 میلیارد تومان برسد. امروز همچنین اولین روز کاری برای مجلس شورای اسلامی بود. ابهام سرمایه گذاران با آغاز مجلس جدید و تاثیر این مهم هنوز در بازار احساس می شود.

گروه سیمانی امروز را متعادل و منفی پشت سر گذاشت بطوریکه نماد های سفار، سخاش و سخزر با صف فروش و نماد های سکرما و سفانو با صف خرید بکار خود پایان دادند. در این گروه سیمان کرمان پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی 785 ریالی و عمومی فوق العاده مبنی بر تغییر سال مالی شرکت از پایان اسفند ماه به پایان آذرماه و اعلام پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30  آذر 1395، در قیمت 273 تومان با رشد 14 درصدی بازگشایی شد و سیمان خوزستان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تقسیم سود نقدی 615 ریالی، در قیمت 254 تومان با رشد 2 درصدی به گردونه معاملات بازگشت.

در گروه انبوه سازی، املاک و مستغلات بجز نماد ثالوند که با توجه به عرضه اولیه این سهم در روز سه شنبه هفته گذشته که با صف خرید سنگین همراه بود بقیه نماد ها بصورت متعادل و منفی مورد معامله قرار گرفتند از اخبار این گروه می توان به خبری از وزیر راه و شهرسازی درباره نشانه‌هایی از بازگشت رونق به بازار مسکن و امید خروج از رکود در بازار مسکن دارد ایشان در این باره اعلام کردند شاخص‌های پیش‌نگر مؤید این گزاره هستند که رکود آرام آرام از این بازار رخت بر می‌ بندد.

گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات که امروز با یک عرضه اولیه جدید در گروه خودشان روبرو بودند نماد های حفارس با بیش از 2 میلیون معامله در نهایت با صف خرید بسته شد بگونه ای که تعادل قیمتی در این گروه بر نماد های دیگر حاکم بود. این در حالی بود که تعداد 5 میلیون سهام شرکت توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان در نماد حپارسا در قیمت ۱۲,۷۰۰ ریال کشف قیمت شد.

گروه رایانه که امروز نیز مورد استقبال خریداران خود قرار نگرفت و بجز نماد رتاپ و افرا بقیه نماد ها بصورت منفی بکار خود پایان دادند. در این گروه نماد مرقام با ثبت حدود 1.300.000 میلیون سهم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد.

در گروه خودرویی نمادهای خعتبار، خبهمن، خدیزل، خموتور، ختور، خپویش و خفنر با افزایش قیمتی معاملاتشان دنبال شد. در این گروه تنها نماد صف خرید خعتبار بود و صف خرید خبهمن عرضه شد.  نمادهای خاذین و خاهن با وجود جمع آوری صف فروش در حاشیه 5 درصد منفی معامله شدند. در حالی که نماد های خزر، خمحور، خکاوه و خکار هم با صف فروش کم حجمی بکار خود پایان دادند. در این گروه سایپا که در گزارش اصلاحیه اولین پیش بینی درآمد هر سهم منتهی 30 اسفند 1395، سود هر سهم خود را از مبلغ ۴۵ ریال به ۱۰۲ ریال افزایش داده و تعدیل مثبت ۱۲۶ درصدی را ثبت کرده بود، بدون محدودیت نوسان در قیمت 1289 ریال مورد بازگشایی قرار گرفت و پس از معامله حدود 300 میلیون سهم با قیمت 1288 متوقف شد. یکی از دلایل معاملات منفی این گروه را نیز می توان افزوده شدن سهم افزایش سرمایه خساپا به پرتفوی سهامدارن خود باشد.

در گروه خدمات فنی مهندسی که دو نماد رتکو و رمپنا در آن مورد داد و ستد قرار می گیرد و این دو نماد امروز برخلاف هم حرکت کرده بطوری که رمپنا با کاهش قیمت بکار خود پایان داد.

در گروه بانک ها و موسسات اعتباری  نمادهای این گروه  به استثنا بانک حکمت، پست بانک ایران، بانک کوثر، بانک ملت و بانک دی همگی در حاشیه منفی دادوستد شدند. بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به بانک حکمت بود.

گروه محصولات شیمیایی معاملات را به صورت متعادل و منفی آغاز کردند. رفته رفته بر شدت عرضه ها اضافه شد. نمادهای شلعاب، شمواد، شکربن، کرماشا، شکلر در درصدهای منفی معامله شدند. طی معاملات امروز بلوک به حجم تقریبی 2 میلیون نیز در نمادهای فارس انجام شد. بیشترین حجم معاملات نیز مربوط به نمادهای فارس، پترول و وپترو بود. در این گروه پتروشیمی خراسان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهم و تقسیم سود نقدی هر سهم 1500 ریالی، در حاشیه قیمتی صفر تابلو و با قیمت 561 تومان بازگشایی شد  و زاگرس پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم 1761 ریالی ، در قیمت 950 تومان با صف خرید بازگشایی شد.

در گروه فلزات اساسی بیشتر نمادها مثبت دادوستد شدند، به طوریکه نمادهای ارفع، فپنتا و فلوله با صف خرید مواجه شدند. نماد فرآور نیز در آستانه صف خرید شدن قرار داشت.

درگروه فرآورده های نفتی که معاملات بصورت متعادل و منفی انجام شد نماد های شبهرن، شرانل، شراز، شتران و شبندر با افزایش قیمت و نماد های شسپا، ونفت، شپنا و شبریز با کاهش قیمت روبرو شدند.

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز، با 162 واحد نزول در رقم ۷6,690 واحدی متوقف شد. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به 1030 میلیون سهم، ارزش معاملات به220.9 میلیارد تومان و ارزش بازار به 328 هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص بورس را نماد های همراه، فارس، شبندر، خبهمن و بیشترین تاثیر منفی در شاخص بورس خساپا، فملی، فولاد داشتند و بیش از 39% از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز، با 8 واحد صعود در رقم 825 واحدی متوقف شد. حجم معاملات فرابورس به استثنای معاملات بلوکی به 160 میلیون سهم، ارزش معاملات به 44.5 میلیارد تومان و ارزش بازار به 56 هزار میلیارد تومان رسید. بیشترین تاثیر مثبت در شاخص فرابورس را نماد های میدکو، مارون، دماوند، ذوب، ارفع، شرانل، بیشترین تاثیر منفی در شاخص فرابورس : بمپنا بود و بیش از 62% از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش  بر عهده نخواهد گرفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا