معظم در یادداشتی مطرح کرد:

ضعف زیرساخت‌ها و عدم ثبات قوانین دو مانع توسعه صنعت فولاد ایران

ضعف زیرساخت‌ها و عدم ثبات قوانین دو مانع توسعه صنعت فولاد ایران ماین نیوز: از برگزارکنندگان سمینارها و کنفرانس‌ها در ایران که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران و متخصصان بسیاری از تمام نقاط دنیا در ایران گردهم آیند و از توانمندی و فرصت‌های بسیار مغتنمی که در ایران عزیز وجود دارد، مطلع شوند و در نهایت بستر سرمایه‌گذاری و شکوفا شدن اقتصاد در ایران را به همراه دارد، از صمیم قلب تشکر و سپاسگزاری می‌کنم. همچنین از افرادی که به ایران می‌آیند و در می‌یابند که واقعیات چیست و نگرانی‌های آنها و بسیاری دیگر از آمدن به ایران برطرف می‌شود نیز تشکر می‌کنم چرا که هر یک از آنها سفیری خواهند بود در آگاه‌سازی دیگران از موقعیت‌های بسیار خوب ایران. اما در مورد صنعت فولاد ایران، چشم‌انداز صنعت فولاد ایران با توجه به طرح‌های توسعه در دست اجرا، به ویژه برنامه‌های مطرح شده توسط فولاد مبارکه اصفهان و سایرین بسیار امیدوارکننده است. البته تحقق آنها مستلزم اصلاح زیربناها و آماده‌سازی بسترها در تمام بخش‌ها، راه‌ها، بنادر، گمرکات و ... نیز است.

به عبارت دیگر به موازات اجرای طرح‌های توسعه، اصلاحات اساسی زیادی در سایر بخش‌ها نیز باید انجام شود. از جمله رفع نواقص و کمبودها در سیستم و مکانیزم‌های حمل و نقل بنادر و غیره که در برخی از موارد حتی امروزه هم متاسفانه جوابگو نیستند. نه تنها پاسخگوی نیاز شرکتهای تولیدی و تجاری نیستند بلکه مشکلات عدیده‌ای را هم برای آنها به وجود می‌آورند که البته با مدیریت و برنامه‌ریزی خوب این مشکل قابل حل است. ما در ایران از شرایط و نعمات خدادادی بسیار خوبی برخوردار هستیم که باید از وجود آنها استفاده کنیم و بالطبع فرصت‌های کاری و درآمدزایی را به وجود آوریم که خوشبختانه بسیاری از مسئولین محترم از وجود آنها آگاه هستند لیکن باید به اجرا درآید و به صورت فایل راکد در بایگانی‌ها نماند! عدم اصلاح این مشکلات هزینه‌های بسیار زیادی را به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان (داخلی و خارجی) تحمیل می‌کند و مشکلات عدیده‌ای را هم برای صادرکننده کالا بوجود می‌آورد که در انتها باعث بالا رفتن قیمت تمام شده می‌شود.

نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن اشاره شود، عبارتست از عدم وجود قوانین و مقررات تثبیت شده در درازمدت در امر صادرات و واردات کالاها. در واقع نبود یک برنامه مشخص و درازمدت برای صادرکننده و واردکننده یکی دیگر از مشکل‌هاست. علاوه بر آن، ایجاد محدودیت‌های متعدد و غیرمنتظره برای صادرکننده و واردکننده محصولات، یکی دیگر از معضلات همیشگی بوده و هست!

همانطور که استحضار دارید کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی مرتبط با صنعت فولاد و شرکت‌های فولادی برنامه خرید مواد اولیه خود و همچنین تولید خود را براساس و به اتکاء داشتن یک برنامه منظم دریافت محصول تنظیم می‌کنند. بدیهی است هرگونه توقف، تغییر و یا کاهش در دریافت کالا که به آن اتکا و عادت کرده‌اند، به منزله یک شوک و ضربه خواهد بود و سبب بی‌اعتمادی می‌شود که در پی آن به از دست دادن بازار و مشتری منجر خواهد شد و بازگشت به آن بازار چه بسا مشکل و بسیار هزینه‌بر و در برخی موارد دیگر غیرممکن خواهد بود. نمونه آن‌را هم به وفور داشته‌ایم.

به‌هرحال در خاتمه باید عرض کنم که بحمداله کیفیت محصولات فولادی فولادسازان بزرگ ایران در سال‌های اخیر بسیار خوب بوده است. هم از نظر کیفی و هم از نظر اجرایی در تحویل به موقع کالا. ما شاهد نفوذ و ورود محصولات فولاد ایران به بسیاری از بازارها و کشورها بوده‌ایم که کار ساده و آسانی نبوده است. به حق صادقانه عرض می‌کنم فولادسازان ایرانی خیلی خوب عمل کرده‌اند. امیدوارم این روند علیرغم محدودیت‌ها و سختی‌ها ادامه یابد.

به عنوان یک فرد نسبتا باخبر از اوضاع می‌توانم اذعان کنم که تولید محصولات باکیفیت قابل رقابت در دنیا، تحویل به موقع با اجرای عملیات خوب (علیرغم مشکلات موجود) و تحویل کالاها روی چند کشتی به صورت همزمان بسیار قابل تحسین و تقدیر است.

از خدای مهربان سلامتی و موفقیت روزافزون همه تلاشگران عزیز و محترم را در عرصه صنعتی و اقتصاد خواهانم.

* علیرضا معظم
مشاور و نماینده شرکت سالزگیتر (Salzgitter) آلمان
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا