اولین مدیرعامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درگذشت

اولین مدیرعامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درگذشت

اولین مدیرعامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شب گذشته دار فانی را وداع گفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، مهندس محمدکاظم سیفیان (۱۳۹۵-۱۳۱۴) یار دیرین امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، اولین مدیرعامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که با حکم حضرت امام خمینی (ره) منصوب شده بود و نیز شهردار اسبق تهران (سال 61 تا 62)، نماینده اسبق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس اسبق دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران شب گذشته جمعه 7 خرداد 95 مقارن اذان مغرب، دار فانی را وداع گفت.

علی سیفیان فرزند آن مرحوم اعلام کرد: آن فقید سعید که مقارن با غروب روز جمعه در حالی که جهت اقامه نماز آماده می‌شدند، پس از وضو گرفتن، دعوت حق را لبیک گفته و روح ملکوتی‌شان به دیار باقی شتافت.

مراسم تشییع پیکر مطهرش صبح روز فردا یکشنبه ساعت 8 صبح از مقابل منزل آن مرحوم واقع در تهران، خیابان شهید باهنر، خیابان منظریه، بن بست کلهر انجام خواهد شد.

بخشی از زندگی نامه مرحوم مهندس محمد کاظم سیفیان به قلم فرزندش علی سیفیان به شرح زیر است.

وی از خرداد ۱۳۴۲ و شروع مبارزات در دوران حضور خود به عنوان دانشجوی رشته معماری در دانشگاه تهران بارها به دلیل مخالفت با رژیم پهلوی از سوی ساواک مورد بازجویی قرار گرفت، تا در نهایت در سال ۱۳۴۴ به دلیل عضویت در حزب ملل اسلامی به زندان محکوم شد.

پس از آزادی از زندان در داخل و خارج از کشور تحت لوای حضرت امام ره به مبارزات خود ادامه داد. پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از سوی اعضای شورای انقلاب به عنوان اولین مدیرعامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیشنهاد شد که با موافقت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، ایشان مسول افتتاح حساب 100 امام (برای احداث مسکن محرومان و روستائیان) شد.

مرحوم سیفیان در طول دو دهه اول انقلاب اسلامی در مسولیت‌های خطیری همچون استاندار استان مرکزی، قائم مقام و سپس شهردار تهران، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و به عنوان رییس کمیسیون مسکن و شهرسازی و راه و ترابری به انجام وظیفه پرداخت.

آن مرحوم از ابتدای تاسیس دانشگاه امام صادق (ع) در کنار مرحوم حضرت آیت‌الله مهدوی کنی حضور داشت و در سالهای ابتدایی به عنوان معاون فنی و عمرانی و بعدها تا آخر عمر به عنوان مشاور فنی دانشگاه خدمت نمود.

ایشان در دهه دوم انقلاب اسلامی بر فعالیت علمی و دانشگاهی و ایجاد دوره های دکتری در رشته معماری و شهرسازی در دانشگاههای تهران و شهید بهشتی متمرکز و بیش از ده سال مسولیت ریاست دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران را بر عهده داشت.

یکی از ویژگی‌های ممتاز ایشان در مدیریت خویش رعایت اصول و چهارچوبهای فقهی در اثنای مدیریت اجرایی بوده است. چندین مورد از استفتائات ایشان از حضرت امام خمینی ره در طول دوره حضور ایشان در مسولیت شهرداری تهران در صحیفه نور قابل دسترس است.

از ایشان چندین کتاب و مقاله و تعدادی قابل توجهی رساله دکتری و کارشناسی ارشد در حوزه نشر و گسترش معماری اسلامی منتشر شده است.
ایشان بعد از عمری مجاهدت، تلاش و خدمت صادقانه در سن ۸۱ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد. روحش شاد و یادش گرامی باد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا