ورود قطعات بی‌کیفیت خودرو به کشور و عدم نظارت ۲ سازمان مسئول

ورود قطعات بی‌کیفیت خودرو به کشور و عدم نظارت ۲ سازمان مسئول

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با انتقاد از اینکه سازمان استاندارد و گمرک همکاری لازم را برای ممنوعیت ورود کالای بی کیفیت به بازار انجام نمی‌دهد، گفت:متأسفانه ممنوعیتی در واردات قطعات خودرو وجود ندارد.

 

 سیدمهدی کاظمی، با اشاره به اینکه طی 8 سال اخیر رکود شدیدی در سطح واحدهای تولیدی قطعه سازی وجود دارد، اظهار داشت: واحدهای تولیدی به تنهایی نمی‌توانند مشکلات خود  را برطرف کنند و رفع آنها نیازمند حمایت جدی دولت است. ما فقط می‌توانیم کدخدا منشانه صحبت‌های خود را بیان کنیم اما در عمل دولت باید اقدام لازم را انجام دهد.
وی با بیان اینکه هم اکنون 120 هزار نفر در کل کشور در حوزه لوازم یدکی خودرو فعالیت می‌کنند افزود: با تشدید رکود بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان قطعات یدکی خودرو واحد خود را تعطیل و یا به کسان دیگری اجاره داده‌اند که این موضوع در آینده نگران کننده است.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو اضافه کرد: در حال حاضر تقریباً 400 نفر در حوزه قطعات خودرو بیکار شده‌اند و با افزایش مشکلات در حوزه اخذ مالیات و  پرداخت حق بیمه‌ها این آمار افزایش بیشتری نیز خواهد یافت. چرا که اگر واحد تولیدی حق بیمه کارگران خود را پرداخت نکند تأمین اجتماعی بلافاصله دفترچه آنها را تمدید نمی‌کند در کنار این موضوع واحد تولیدی ملزم است با آنکه کاری انجام نداده مالیات خود را پرداخت نماید.
کاظمی ورود کالاهای قاچاق را مشکل دیگر واحدهای تولیدی قطعه‌ساز اعلام کرد و اظهار داشت: متأسفانه ممنوعیتی در واردات قطعات خودرو وجود ندارد و واردکنندگان می‌توانند به راحتی قطعات بی کیفیت را وارد بازار کنند البته با وجود اینکه در چند سال اخیر برای مدیریت این موضوع انجام دشه است ولی همچنان واردات قطعات بی کیفیت یک معضل جدی برای واحدهای قطعه ساز کشور به شمار می‌آید.
وی با اعلام اینکه برخی از متخلفین جواز فعالیت نداشته و به صورت زیرپله‌ای اقدام به واردات قطعات بی کیفیت می‌کنند تصریح کرد: اتحادیه بازوی اجرایی برای مقابله با این افراد ندارد حتی از اعلام آمادگی خود برای شناسایی این افراد نیز صحبت کرده‌ایم اما همچنان مسئولین حمایتی را برای مقابله با این موضوع انجام نمی‌دهد.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو با انتقاد از اینکه سازمان استانداردو گمرک همکاری لازم را برای ممنوعیت ورود کالای بی کیفیت به بازار انجام نمی‌دهد، گفت: چندین بار از گمرک و استاندارد درخواست همکاری کرده‌ایم اما آنها تاکنون به این درخواست‌ها پاسخ مثبت نداده‌اند.
کاظمی با اشاره به اینکه در صورت حمایت دولت از تولیدکننده داخلی هزینه‌های تولید کاهش یافته و قیمت تمام شده محصولات معقول می‌شود، اظهار داشت: متأسفانه امروز کالاهای مشابه داخلی وارد کشور می‌شوند و تولیدکننده نمی‌تواند با آنها رقابت داشته باشد. حتی در کنار این امکان تولید محصولات باکیفیت و روز نیز از تولیدکننده گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه امروز تولیدکننده منابعی برای خرید مواد اولیه ندارد، گفت: تقاضایی نیز در سطح بازار افزایش نیافته و این رکود عاملی شده تا هر روز شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی باشیم.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا