اجرای کد رهگیری محصولات دخانی از 3ماه دیگر/سال 95 پایان واردات رسمی سیگار

اجرای کد رهگیری محصولات دخانی از 3ماه دیگر/سال 95 پایان واردات رسمی سیگار

تهران- ایرنا- رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، از اجرایی شدن کد رهگیری محصولات دخانی در سه ماه آینده خبر داد و گفت: در 2 سال گذشته بیش از 70 درصد واردات تبدیل به تولید داخلی شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران(شاتا) «علی اصغر رمزی» در نشست هماهنگی طرح رهگیری محصولات دخانی، با یادآوری بهره برداری از یک واحد تولید سیگار در فروردین ماه امسال - از مهمترین برندهای وارد کننده که 54 درصد واردات را به خود اختصاص می دهد- افزود: در حال پیگیری هستیم که در طول سال 95 در اجرای قانون، محصولات 100 درصد در داخل تولید شود و واردات رسمی این محصول پایان یابد.
رمزی اضافه کرد: سیستم توزیع سیگار به سه بخش خاص کشوری، استانی و خرده فروشی تفکیک و از یکسال پیش 800 مجوز استانی و 180 مجوز کشوری صادر شده و و در ماه های گذشته پروانه خرده فروشی ساماندهی و ابلاغ شد و برای اتحادیه، سوپر مارکت و خرده‌فروشان، پروانه خرده فروشی صادر می شود.
وی ادامه داد: اجرای کد رهگیری در کالای دخانی به این معناست که یک پاکت سیگار در همه مراحل تولید و توزیع قابل رصد خواهد بود و دستگاه های نظارتی به صورت برخط می توانند سطح بازار را رصد کنند.
به گفته وی، در سال گذشته آمار رسمی واردات سیگار 16.4 میلیارد نخ و تولید داخل 30 میلیارد نخ بوده است.
رمزی اضافه کرد کرد : روش و مکانیسم و استانداردهای طرح، اواخر اردیبهشت ماه به 31 واحد تولید و وارد کننده ابلاغ شد و در هفته های آتی اطلاعات تکمیل می شود.

** پایان واردات رسمی سیگار در پایان برنامه پنجم
معاون برنامه ریزی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در ادامه این نشست گفت: قاچاق کالای دخانی از 12 میلیارد نخ در سال 1393 به 9 میلیارد نخ کاهش پیدا کرد.
علیرضا گلستانی زاده افزود : آنچه بر اساس قانون تکلیف شده اینکه برای همه کالاها از تولید و واردات کد رهگیری تهیه شود تا بتوان سلامت و اصالت کالا را تایید کرد و این ماموریت بر اساس ماده 13 قانون برعهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاهها و در صدر آن وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده است.
وی اضافه کرد: در زمینه تهیه زیرساختها و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، کار دقیقی انجام شده که معایب طرح «شبنم» و «ایران کد» را نداشته باشد.
گلستانی زاده گفت: انتظار داریم در بخش کالای دخانی پایان برنامه پنجم، پایان واردات رسمی سیگار باشد.
وی تصریح کرد: برای اینکه هدف به درستی تحقق یابد، همکاری شرکت های تولید و واردات الزامی است و شرکت های تولید سیگار که با این طرح و برنامه هماهنگ نباشند جایگزین می شوند.
این مقام مسئول اضافه کرد: در این طرح، قرار است به صورت نوبتی، اقدامات بازرسی شود و گزارش های آن در حوزه پیگیری موثر خواهد بود.
به گفته وی، در حوزه قاچاق محصولا دخانی، فقط مشکلات اقتصادی مطرح نیست بلکه تولید غیربهداشتی و ناسالم با برندهای نامعتبر سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

** افزایش بیش از اندازه مالیات بر سیگار، قاچاق را افزایش می دهد
مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست از تلاش این وزارتخانه برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده سیگار خبر داد و گفت: وزارت صنعت تلاش کرد که این مالیات باوجود پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی، از 12 درصد، افزایش بیشتری نیابد.
کلامی با تاکید بر اینکه اجرای این میزان عوارض، انگیزه های قاچاق را بالا می برد، افزود: نباید قیمت تمام شده به گونه ای باشد که قاچاق افزایش یابد.
وی افزود: با وجود انحصاری بودن کالای دخانی، سیاست این وزارتخانه این نیست که درآمد خاصی از این محل داشته باشد و مبارزه با قاچاق باید در حلقه های عرضه نیز ادامه یابد.
کلامی تاکید کرد: مدیران شرکت ها باید تلاش کنند که ارزش افزوده حاصل از سیگار به کشور بازگردد و خود شرکت ها مسئولیت اجرای کد رهگیری را بپذیرند.

**
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست گفت: در اجرای این طرح، تسهیل تجاری و عدم اعمال هزینه های اضافه بر سازمان های تولیدکننده و واردکننده درنظر بوده است و تلاش کردیم این طرح از طریق سامانه های الکترونیکی باشد.
گرکانی نژاد اضافه کرد: با هماهنگی های پیش بینی شده، شناسه رهگیری در محل تولید روی سیگار و مواد دخانی درج و اینکار از طریق سامانه های مربوط انجام می شود.
وی گفت: این روش، تعاملی و بر خلاف طرح شبنم فرصتی فراهم است که بازخوردها به کمیته ای که به همین منظور پیش بینی شده است منعکس شود تا اصلاحات مورد نیاز انجام شود.
گرکانی نژاد تاکید کرد: اگر قراراست شناسه رهگیری با لایه ای از قاچاق مبازره کند، این شناسه، تکه ای از قطعه بزرگتری است که شناسه کالا را مطرح می سازد و مسئولان باید همکاری کنند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا