سخنرانی امیرحسین کاوه در کنفرانس لوله و پروفیل ایران

سخنرانی امیرحسین کاوه در کنفرانس لوله و پروفیل ایران

دوران تحريم تمام شده - آماده كار و تلاش بيشتر هستيم در صورتی كه شركت توليد ورق فولادی از ژاپن يا كره يا روسيه و يا چين يا يكي از كشورهای اروپايي در يكی از مناطق آزاد ايران فعلا انبار فروش و سنتر سرویس و سپس كارخانه توليد ورق های کویل و تخت احداث كند. سالانه بيش از 6 ميليون تن انواع ورق را به صورت تضمينی خريداری خواهیم کرد و آماده عقد قرارداد و هستيم.

 

به گزارش نرخ باکس، در دومین روز کنفرانس لوله و پروفیل فولادی ایران که در هتل پارسیان اوین در حال برگزاری است، آقای مهندس امیرحسین کاوه - معاون گروه صنعتی سدید و دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران، در این کنفرانس بعنوان دومین سخنران به مواردی اشاره داشتند که متن سخنرانی ایشان به شرح زیر می باشد.
باسمه تعالی
اجازه می خواهم فقط به بيان چند آمار بسنده كنم.
معرفی گروه صنعتی سديد :
1. 55 سال سابقه كار
2. 16 شركت زيرمجموعه
3. 2000 كارگر و پرسنل دارد
4. دو شركت لوله سازی بزرگ

گروه صنعتی سديد با نيم قرن سابقه، بنيان گذار صنايع ماشين سازی و توليد لوله و پروفيل و ريخته گری بوده و در حال حاضر به عنوان يكی از بزرگترين هلدينگ های صنعتی ايران به شمار می رود كه طی سال های اخير همواره جزو فهرست يكصد شركت برتر كشور قرار گرفته است و با حضور در سهامداری 17 شركت فعال در ابعاد گوناگون صنعت،‌فعاليت گسترده ای دارد.
1. لوله و تجهيزات سديد: توليدكننده لوله های فولادی درزجوش اسپيرال تا قطر 126 اينچ
2. لوله سازی ماهشهر: توليدكننده لوله هاي فولادي درزجوش مستقيم از قطر 24 تا 56 اينچ
3. تسديد: پيمانكار عمومی(GC)  در صنعت نفت و گاز، پتروشيمی و آب
4. پتكو: توليدكننده پمپ هاي بزرگ آبي با ظرفيت بالا تا وزن حدود 20تن
5. صبا نيرو: ‌توليدكننده توربين های بادی در خاورميانه
6. فالق صنعت: پيمانكار عمومی در اجرای پروژه های صنعتی به روش EPC در زمينه كارخانجات شكر، نفت و گاز و پتروشيمی، خطوط انتقال آب و فاضلاب و همچنين اجرای كارخانجات سيمان
7. شركت توسعه نفت و گاز سديد: مديرت و اجراي پروژه هاي توسعه ميادين نفت و گاز باتمركز بر فعاليت هاي بالادستي
8. توان:‌ پيمانكار عمومي (GC) در احداث نيروگاه هاي برق
9. صنايع فولاد گسترش:‌ اجرای پروژه های صنعتی در قالب EPC,PC,EP,EMC به صورت كليد در دست.
سال گذشته گروه صنعتی سديد صادر كننده نمونه ملي با 200 ميليون دلار صادرات لوله های فولادی به كشور تركمنستان بوده است، و هم اكنون آمادگی داريم 200 كيلومتر ديگر لوله در اختيار تركمن گاز بگذاريم اما هنوز در قيمت به توافق نرسيديم.
بحث ظرفيت توليد لوله در ايران
ظرفيت توليد لوله و پروفيل فولادی در كشور ايران يك ظرفيت چشمگير و بيش از نياز منطقه است. يعنی بيش از 18 ميليون تن كه 4 ميليون تن آن مربوط به لوله هاي قطور فولادي است. (علت ايجاد اين ظرفيت در صنايع پائين دستی اين است كه قرار بود تا سال 1404 (2025) 50 ميليون تن ظرفت توليد فولاد كشور باشد.)
اين ظرفيت تولید لوله فولادی از پروانه هاي صادرشده  توسط وزارت صنايع و دستگاهها تولید برای 120 كارخانه عضو سنديكای لوله و پروفيل فولادی كشور ثبت شده است. سنديكای توليدكنندگان لوله و پروفيل فولادی كشور يك تشكل اقتصادی 45 ساله است كه كارخانجات لوله و پروفيل فولادی سراسر كشور  و 40هزار شاغل عضو آن هستند. اما هم اكنون توليد در كشور كمتر از 30 درصد ظرفيت موجود است.
الان كشور ايران می تواند به همه كشورهای همسايه و حتی منطقه لوله و پروفيل صادر كند.
در حال حاضر منطقه خليج فارس برای 5 سال آينده به 20 هزار كيلومتر لوله های فولادی قطور خطوط انتقال نياز دارد و حداقل نياز به 10 ميليون تن لوله و پروفيل ساختمانی دارد، ورق و لوله و پروفيل فولادی استخوان بندی صنايع است و در بيش از 600 گروه كالائی كاربرد دارد.

به گزارش نرخ باکس، آقای امیرحسین کاوه، معاون گروه صنعتی سدید و دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی در دومین روز کنفرانس لوله و پروفیل فولادی ایران، 13 پیشنهاد را نیز ارایه نمود که در ادامه به آن اشاره می شود.
1. شنيده شده درخواست هايی جهت احداث كارخانجات جديد لوله در اين منطقه در حال بررسی است كه به هيچ عنوان توصيه نمی شود و مسلما ايجاد ظرفيت جديد به صلاح سرمايه گذار نخواهد بود.
2. سرمايه گذاران منطقه می توانند از ظرفيت موجود كشور ايران به راحتی استفاده كنند.
3. حمل لوله به سمت منطقه خليج فارس كار درستی نیست و به جای آن بايد ورق های موردنياز تامين شود و مصرف كنندگان می تواند با عقد قرارداد، لوله مورد نياز خود را از ايران با قیمت های رقابتی و با بالاترین کیفیت در حداقل زمان ممکن خريداری كند.
4. شركت های لوله سازی ايران آماده اند درصدهایی از سهام خود را به شركتهای خارجی حتی سهام مديريتی واگذار كنند.
5. پیشنهاد می شود به جای احداث كارخانه لوله که مثلا ‌برای 300 هزار تن ظرفيت سالانه باید در ابوظبی يا عمان و عربستان؛ بايد حداقل 250 ميليون دلار هزينه شود كه پس از شروع به سرمايه گذاری حداقل 3 سال بعد به بهره برداری خواهد رسید؛ لذا پيشنهاد می شود به جای احداث كارخانه جدید بيايند و از ظرفيت موجود ايران استفاده كنند و اين سرمايه را جهت احداث كارخانجات بالادستی از جمله  توليد ورق در ايران و منطقه مصرف كنند.
6. توجه به این نکته هم حائز اهمیت است که در ايران نيروی متخصص فراوان – نيروی كار ارزان، انرژی ارزان و سنگ آهن فراوان موجود است.
7. باید گفت در ايران كارخانجات لوله و پروفيل فولادی مشكل نقدينگی دارند نه مشكل توان توليد و تكنولوژی توليد، لذا پيشنهاد می شود سرمايه گذاران به جای احداث كارخانجات جديد با تزريق نقدينگی و حتی فاینانس برای پروژه های مهم راکد و یا در سهامداری كارخانجات و يا بهره برداری پروژه ها به صورت BOO يا BOT  اقدام کنند.
8. به صراحت می گویم كارخانجات لوله ايران در بازاريابی بين المللی و بازارشناسی بين المللی ضعيف هستند. ما از طرف کارخانجات سنديكا اعلام مي كنيم براي بازاريابان حرفه ای بين المللی و برای اخذ پروژه از 1 تا 3 درصد از كل مبلغ معامله را به كارمزد كارگزاری بازارياب آماده پرداخت هستيم.
9. هم اكنون كارخانجات لوله های قطور بالاتر از سايز 24 اينچ حداقل سالانه نياز به 2 ميليون تن ورق هاي ضخيم فولادی براي لوله های آب و گاز دارند و ما آماده خريد ورق از منابع داخلی و خارجی هستيم و آماده مذاكره با فروشندگان ورق هستیم.
10. كارخانجات لوله و پروفيل فولادی زير 7 اينچ در سال گذشته بيش از 3 ميليون تن ورق های نازك ST37 وارد كرده اند كه علت آن عدم توان توليد كامل سایزهای موردنیاز ورق در داخل و گرانی آن به علت انحصاری بودن توليد آن توسط يك كارخانه در كشور بوده است. برای همین آن کارخانه انحصاری تولید ورق هشتمین شرکت سودده ایران بعد از بانکها بوده است و سالیانه صدها میلیون دلار سود به سهامداران خود تقسیم می کند.  ۱۲۰ کارخانه اکنون آماده مذاكره براي خريد ورق های نازك حداقل 3 ميليون تن از منابع خارجی و داخلی هستيم.
11. اما پيشنهاد اصلی ما احداث كارخانه توليد ورق كويل و تخت در ايران است. ايران ظرفيت تبديل ورق به ‌لوله های فولادی را تا 18 ميليون تن دارد اما ورق موردنياز در ايران سهميه بندی است و توليدكنندگان داخلی قيمت هايشان به علت انحصاری بودن و بازار خوب داخل گاهی اوقات تا 150 دلار گران تر از ورقهای وارداتی است لذا به جد پيشنهاد می شود احداث كارخانجات توليد ورق در يكي از مناطق آزاد سنگان، چابهار، ‌بندرعباس يا ماهشهر بررسی و اقدام شود. در ايجاد اين كارخانجات ورق 120 كارخانه مصرف كننده همين ورقها نيز حاضر به سرمايه گذاری مشترك و سهامداری هستند.
12. توجه داشته باشيد ايران بيش از 5 ميليارد تن ذخاير قطعی سنگ آهن دارد.
13. دوران تحريم تمام شده - آماده كار و تلاش بيشتر هستيم در صورتی كه شركت توليد ورق فولادی از ژاپن يا كره يا روسيه و يا چين يا يكي از كشورهای اروپايي در يكی از مناطق آزاد ايران فعلا انبار فروش و سنتر سرویس و سپس كارخانه توليد ورق های کویل و تخت احداث كند. سالانه بيش از 6 ميليون تن انواع ورق را به صورت تضمينی خريداری خواهیم کرد و آماده عقد قرارداد و هستيم.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا