گزارش کنفرانس کامودیتی فاینانس آمستردام

گزارش کنفرانس کامودیتی فاینانس آمستردام

عضو هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در کنفرانس منابع طبیعی و کامودیتی فاینانس آمستردام در هلند (TFX 2016) شرکت کرده و به سخنرانی پرداخت.

 

به گزارش نرخ باکس و به نقل از واحد برنامه ریزی ایمیدرو، مهمترین بخش‌های سخنرانی سجاد غرقی در کنفرانس منابع طبیعی و کامودیتی فاینانس آمستردام در هلند (TFX 2016) که در روزهای 18 و 19 ماه جاری میلادی برگزار شد، به شرح زیر است:
- شرکت‌های اروپایی تمایل زیادی به حضور در بازار ایران را دارند منتها پیش نیاز حضور شرکت‌ها، ورورد بیمه‌ها و بانک‌های بزرگ است.
- اولین نشانه ورود سرمایه‌های خارجی، حضور و تضمین بیمه‌های بین‌المللی است.
بانک‌های اروپایی در قبال ایران به شدت با احتیاط رفتار می‌کنند.
- پروتكل AML4 "کمیته نظارت بانکی بلژیک"، به صورت سخت‌گیرانه‌ای شفافیت و اصلاح ساختاری در نظام بانکی را دنبال می‌کند. معتقديم مكانيزم‌هاي نظارتي مانند KYCC مي‌تواند به صورت دولبه عمل كند.
- آمریکا از لحاظ اقتصادی رقیب اروپا در ورود به بازار ایران حساب می‌شود. پس از توافق، برخی حساسیت‌ها بلاموضوع است و ناشی از رقابت اقتصادی آمریکا و کشورهای اروپایی است.
- در صورت رفع معضل معاملات دلاری (تحریم‌های مرحله اول آمریکا) به لحاظ زمانی به سه شکل شاهد حضور تامین‌کنندگان مالی و سرمایه‌گذاران خارجی خواهیم بود. در کوتاه‌مدت در حوزه بازرگانی (Trade&Pre-Finance) در میان‌مدت تامین مالی پروژه‌ها (Finance) و در بلندمدت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (DFI).
- چالش‌ها جدی است اما نبايد از حضور در بازار ايران ترسيد.
- مذاكرات اقتصادی سرعت زيادی گرفته است. هفته گذشته آقای كری در لندن و اين هفته در واشنگتن با بانك‌های اروپايی براي اطمينان‌بخشی ديدار مي‌كند. برخی اعضای اتحاديه اروپا در حال تنظيم پيش‌نويس جهت تشويق بانك‌ها و موسسات مالی به حضور شفاف و قانونی در ايران است. مديرعامل ساچه در ايران است و معاون صندوق بين‌المللی پول در حال مذاكرات با مقامات ايران است.
- بانك‌ها و موسسات مالی متوسط و كوچك اروپايي مانند "دی زِد"آلمان، "ارسته" اتريش و "كي بي اس" بلژيك فعاليت خود را ظرف يك ماه گذشته در ايران شروع كرده‌اند. البته به اين امر واقفيم كه ايران برای رشد اقتصادی وابستگی زيادی به پروژه‌های بزرگ مقياس دولتی در حوزه نفت و گاز، زيرساخت، معدن و صنايع معدنی دارد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا