نمایشگاه‌های معدن و صنایع معدنی گزینش شوند

نمایشگاه‌های معدن و صنایع معدنی گزینش شوند

گروه معادن - یکی از راه‌های ایجاد ارتباط با دیگر کشورها برای همکاری مشترک در حوزه معدن و صنایع معدنی برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است.

به گزارش ماین نیوز، چرا که در این رویدادها، فعالان معدن و صنعتگران مرتبط با آن در نمایشگاه حضور پیدا کرده و ضمن ارائه دستاوردهای خود با ایده‌ها و روش‌های نوین در حوزه مربوط به خود آشنا می‌شوند. در ۲سال گذشته بخش معدن و صنایع معدنی فعالیت پررنگی در برگزاری نمایشگاه داشته است اما آنچه مورد انتقاد برخی از کارشناسان و فعالان حوزه معدن قرار گرفته بالابودن تعداد نمایشگاه‌های معدنی آنهم به شکل پراکنده است که وجهه خوبی برای بخش معدن ایران در نظر خارجی‌ها نخواهد داشت. حال اگر برنامه درستی برای برگزاری این دست از نمایشگاه‌ها در سطح بین‌المللی انجام شود، به طور حتم نتیجه مثبتی به همراه خواهد داشت.

سرمایه‌گذاران خارجی
در راستای برگزاری نمایشگاه‌های معدنی، باید در گام نخست اطلاعات و داده‌های آماری درستی از بخش معدن و صنایع معدنی کشور تهیه شود تا در صورت تمایل خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در این بخش امکان ارائه آمار و اطلاعات به آنها میسر باشد. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های معدنی که محتوای قابل قبولی داشته باشد، به عنوان یک عامل جذب سرمایه‌گذار در حوزه معدن خواهد بود.

کارشناس ارشد ارتباطات بین‌الملل ایمیدرو درباره برگزاری نمایشگاه‌های متعدد معدن و صنایع معدنی اینگونه سخن گفت: اگر به گذشته یعنی حدود ۱۰ سال پیش نگاه کنیم خواهیم دید در آن زمان هیچگونه نمایشگاهی با موضوعیت معدن وجود نداشت اما اکنون این رویدادها به حدی رسیده که به طور متوسط در هر ماه از سال، یک رویداد با این عنوان برگزار می‌شود و تمامی آنها موضوع جذاب جذب سرمایه‌گذار خارجی را دست مایه اصلی نمایشگاه یا همایش قرار می‌دهند.
به گزارش ایستا نیوز، سلمان نصر افزود: در واقع برپایی نمایشگاه ابزاری برای کسب درآمد برای برگزارکنندگان شده و این در حالی است که این امر آسیب جدی به‌ویژه در بخش روابط عمومی، اطلاع‌رسانی، تبلیغات و بین‌الملل به حوزه معدن کشور وارد می‌کند.

وی در ادامه با تاکید بر آسیب‌شناسی برگزاری رویدادهای معدنی فراوان گفت: نمایشگاه‌های بی‌هدف و بی‌محتوا نه تنها تبلیغی برای جذب سرمایه نیست بلکه یک ضد تبلیغ بوده و به کوچک نمایی می‌انجامد و در نتیجه تصویر ذهنی مخاطب و بازدیدکننده خارجی را مخدوش می‌کند.
وی در ادامه بیان کرد: این شرایط سبب شده برگزاری یک رویداد جامع در کشور برای معدن آن هم به‌صورت بین‌المللی به‌صورت یک الزام مطرح شود. در این شرایط سازمان ایمیدرو به عنوان متولی و حامی اصلی برای بخش معدنی مانند شرکت‌های بزرگ، متوسط و حتی کوچک معدنی و در نهایت وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی دیگر از حامیان این بخش بوده و مستلزم آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در تقویم سالانه خود رویداد واحدی را به رسمیت بشناسد.

رویدادهای غیرمرتبط با معدن
نصر با بیان اینکه اگر طرف‌های خارجی در رویدادی غیرمرتبط شرکت داده شوند، به طور قطع دیگر رغبتی برای حضور در بخش‌های اقتصادی کشور نخواهد داشت، گفت: متاسفانه این موارد به صورت غیرمستقیم مانع سرمایه‌گذاری خارجی بوده و حتی با اقتصاد مقاومتی نیز منافات دارد.
کارشناس ارتباطات بین‌الملل ایمیدرو معتقد است برگزاری یک رویداد مناسب و در سطح کلاس جهانی سبب تقویت بازارهای داخلی و جذب سرمایه‌گذار خارجی شده و در راستای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
وی به برگزاری موفق دور نخست اجلاس معدن و صنایع معدنی ۲۰۱۵م که خرداد سال گذشته برگزار شد، اشاره کرد و گفت: در این اجلاس ۲۱ کشور، ۵۹۰ شرکت داخلی و خارجی و بیش از ۱۶۷۰ مدعو حضور داشتند که در نخستین دور برگزاری، یک شروع رضایت بخش بوده است.
نصر تاکید کرد: از ابتدای امسال نیز اقدامات و اطلاع‌رسانی‌های لازم از سوی ایمیدرو به عنوان اصلی‌ترین حامی این رویداد و سایر نهادهای مربوط انجام شده است.
وی هدف اصلی این کنفرانس را سرمایه‌گذاری و توسعه بخش معدن دانست و افزود: قبل از برگزاری هرگونه نمایشگاهی با هدف شناساندن و در نهایت جذب سرمایه‌گذاری باید به زیرساخت‌ها توجه شود زیرا مقدمات لازم برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در حوزه زیرساخت، قوانین، مقررات و ارتباطات، فناوری و اطلاعات، دانش، تکنیک‌ها و ابزارها وجود ندارد.
مسئول ارتباطات بین‌الملل ایمیدرو گفت: شرکت‌های خارجی برای حضور و سرمایه‌گذاری به طورقطع به گزارش‌های مالی سالانه شرکت‌ها، رتبه‌بندی مالی و طرح‌های توجیه اقتصادی آنها توجه کرده و آنها را طلب می‌کنند. این درحالی است که بسیاری از موارد یادشده هنوز در بین شرکت‌های ایرانی گنگ و غیرمتداول است.
وی به سومین دوره کنفرانس ایمارک ۲۰۱۶ استرالیا که از ۱۸ تا ۲۰ آبان ۱۳۹۵ برگزار خواهد شد نیز اشاره کرد و گفت: استرالیا به عنوان یکی از کشورهای معدنی، سعی در تجمیع معدنکاران سراسر دنیا دارد و حمایت‌های زیادی از سوی دولت فدرال و دولت‌های محلی برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد انجام می‌شود. لازم به یادآوری است که در سال گذشته هیاتی ۲۰ نفری از مدیران ایمیدرو و نیز برخی شرکت‌های معدنی از ایران حضور داشتند.
نصر عنوان کرد: این کشورها بیشتر به دنبال جذب مقامات دولتی بخش معدن و صنایع معدنی کشورها و نیز شرکت‌های بزرگ هستند و در کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌های جانبی، آشنایی مقامات و شرکت‌های خارجی با شرکت‌های داخلی برای آنها ممکن می‌شود که از این طریق می‌توانند به جذب سرمایه‌گذار در بخش معدن کشور امید داشته باشند. کما اینکه بعد از سفر هیات ایرانی در ایمارک ۲۰۱۵ شاهد حضور و فعالیت ۳ شرکت استرالیایی همچون ATC Williams، Battery Limits و برخی موسسات آموزشی در کشور بودیم.
نصر مسئله برگزاری یک نمایشگاه بین‌المللی در حوزه معدن و صنایع معدنی در سطح کلاس جهانی با حمایت همه دست‌اندرکاران این حوزه در دولت و بخش خصوصی را ضرورتی انکارناپذیر برای معرفی ظرفیت‌های ایران در حوزه معدن دانسته و معتقد است این امر تنها با گذشت، هماهنگی و نگاه به منافع کلان ملی به جای منافع شخصی یا شرکتی قابل دستیابی است.

نمایشگاه‌های تهران موفق‌تر هستند
کارشناسان حوزه معدن و صنایع معدنی می‌گویند نمایشگاه‌هایی که در تهران برگزار می‌شود عملکرد مثبتی خواهد داشت. حضور صنعتگران و دانش‌آموختگان حوزه معدن در این رویدادها می‌تواند یک امتیاز مثبت باشد و سرمایه‌گذاران خارجی را برای حضور در ایران ترغیب کند.
عضو کمیته تخصصی زمین‌شناسی سازمان نظام مهندسی معدن درباره تعدد نمایشگاه‌های معدنی و اینکه تا چه اندازه بر بخش معدن و صنایع معدنی تاثیر دارد گفت: نمایشگاه‌ها معمولا به ۲شکل برگزار می‌شوند؛ نمایشگاه‌هایی که در تهران به عنوان مرکز تمامی فعالیت‌های تجاری و اقتصادی ایران برگزار می‌شود و نمایشگاه‌هایی که به شکل تخصصی در برخی از استان‌های کشور برپا می‌شوند. از نمونه‌های نمایشگاه‌های تخصصی می‌توان به نمایشگاه تخصصی سنگ تزئینی اشاره کرد که سال گذشته در محلات برپا شد.
به گفته وحید صائب‌فر، نمایشگاه‌های معدن و صنایع معدنی که به شکل محلی برگزار می‌شود ممکن است بیشتر برای برگزارکننده نفع داشته و سودآور باشد اما نمایشگاه‌هایی که در تهران برگزار می‌شود به دلیل حضور مراکز دانشگاهی و صاحبان صنعت، به طور قطع عملکرد بهتری خواهد داشت.
وی ادامه داد: در نمایشگاه معدنی که پاییز سال گذشته برگزار شد و شرکت‌کنندگان آن از کشورهای صاحب فناوری بودند اطلاعات بسیاری در زمینه دانش فنی و فناوری‌های روز به فعالان بخش معدن ایران منتقل شد. در این میان حتی تعدادی از سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه معدن ایران با آنها وارد مذاکره شدند تا زمینه انتقال فناوری و دانش فنی را فراهم کنند.
عضو کمیته تخصصی زمین‌شناسی سازمان نظام مهندسی معدن درباره برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در حوزه معدن و صنایع معدنی میزان اثرگذاری آن بر این بخش اظهار کرد: نمایشگاه‌هایی که تا سال گذشته به شکل داخلی و بین‌المللی برگزار می‌شد رویکردهای مختلفی داشت. به این ترتیب در نمایشگاه‌های داخلی، تولیدکنندگان و فعالان معدنی ایرانی حضور داشتند و رویکرد آن مشخص بود اما در نمایشگاه‌های بین‌المللی شاهد بودیم که بیشتر شرکت‌کنندگان خارجی از کشور چین بودند و دلیل حضور نداشتن دیگر کشورها، تحریم‌های بین‌المللی بود.
صائب‌فر درباره به تغییرات به وجود آمده در شرایط نمایشگاهی کشور نیز گفت: سال گذشته با رفع تحریم‌ها شاهد برگزاری نمایشگاه‌های پربارتری بودیم که در آن کشورهای صاحب فناوری مثل آلمان، سوئد، فرانسه و... حضور پیدا کردند و فناوری‌های روز خود را در این نمایشگاه‌ها معرفی کردند.
حال فعالان و بهره‌برداران معدنی ایران نیز می‌توانند با انتقال فناوری و دانش روز از این کشورها در حوزه‌های مختلف معدن همچون اکتشافات معدنی استفاده کنند و سطح بهره‌وری از معادن را افزایش دهند.
وی بر این باور است که با ادامه حضور کشورهای صاحب فناوری در نمایشگاه‌های ایران، علاوه بر سوق داده شدن به سوی شرکت‌های صاحب فن، نمایشگاه‌های ایران از انحصار حضور چینی‌ها خارج خواهد شد.

همچنین از آنجایی که در سال‌های اخیر برگزاری نمایشگاه‌های معدنی از سوی سازمان‌های مختلف در برهه زمانی نزدیک به هم و موازی یکدیگر سبب شده بود که میزان اثرگذاری آنها را کم می‌کند. حال اگر برنامه‌ای برای تجمیع این دست از نمایشگاه‌های معدنی در نظر گرفته شود به تبع نتیجه مثبتی خواهد داشت.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا