نظر عضو شورای عالی بورس درباره یکپارچه‌سازی بازارهای مالی

نظر عضو شورای عالی بورس درباره  یکپارچه‌سازی بازارهای مالی

عضو شورای عالی بورس با اشاره به وجود شش کاستی یکپارچه‌سازی نظارت مالی در بازارهای مالی گفت:‌ هدف اصلی یکپارچه‌سازی ثبات سیستمی و نظارت احتیاطی کلان است .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامرضا زال پور در جریان برگزاری میزگردی درباره یکپارچه سازی نظام مالی که دیروز در بیست و ششمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی برگزار شد، اظهار داشت: نظارت احتیاطی کلان مستلزم تعیین نهادی با مسئولیت مشخص و برخوردار از اختیارات و ضمانت اجرایی لازم و ابزارها و منابع کافی است.

وی درباره کاستی‌های یکپارچه‌سازی بازارهای مالی گفت:‌ مغفول ماندن کارکرد نظارت احتیاطی کلان، ضعف مفرط معیارهای هدایت بازار در ساختار تنظیم نظارت مالی در ایران، جریان ضعیف تبادل اطلاعات و همکاری و هماهنگی در بین مقام‌های ناظر بر بازارهای مالی،مبادله اطلاعات مالی و توسعه همکاری و هماهنگی بین مقام‌های ناظر برای پیشبرد برنامه‌های توسعه بخش مالی و شناسایی حوزه‌های آسیب‌پذیری و تهدیدکننده ثبات مالی اقتصاد مالی ازجمله این موارد است.

به گفته این عضو شورای عالی بورس بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای همکاری و هماهنگی بین مقام‌های ناظر بازارهای مالی بسیار حائز اهمیت است.

زال پور گفت: تنظیم و نظارت مالی با 4 هدف اصلی ثبات مالی، ثبات پولی، هدایت بازار و رقابت صورت می‌گیرد و می‌‌تواند با ترتیبات خاصی در نهادها انجام پذیرد. ثبات مالی و پولی از طریق ثبات نرخ ارز، ثبات قیمت‌ها، ثبات سیستمی، ثبات نهادهای مالی و ثبات در نظام پرداخت‌ها حاصل خواهد شد.

وی ادامه داد: ثبات سیستمی با استفاده از دو ابزار شناسایی و ارزیابی آسیب‌پذیری نظام مالی از طریق نماگرهای سلامت مالی و سامانه هشداردهنده و آزمون بحران صورت خواهد گرفت. در یکپارچه‌سازی نظارت مالی می‌توان از الگوهای نظارت مجزا، نظارت یکپارچه و نظارت متمرکز استفاده کرد.

زال پور با بیان اینکه یکپارچگی مالی به‌صورت قاعده ایی واحد در کشورها وجود نداشته ادامه داد: انتخاب الگوی بهینه برای نظارت و یکپارچگی مالی با توجه به شرایط خاص بازارهای مالی در هر کشور انتخاب‌شده و نمی‌توان از الگوهای سایر کشورها استفاده کرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا