رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین:

افق 50 ساله در روابط تجاری ایران و چین ترسیم شده است

افق 50 ساله در روابط تجاری ایران و چین ترسیم شده است

تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: با وجود استقبال غربی ها از حضور در بازار ایران در پسابرجام، اما جایگاه کنونی چین مطابق افق 50 ساله ترسیم شده در روابط دو کشور حفظ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اسداله عسگراولادی روز سه شنبه در همایش «همکاری های تجاری و نشست بازرگانان ایران و چین» با همراهی هیات استان ججیانگ در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، به سابقه طولانی روابط دو کشور اشاره کرد و افزود: در سال 2013 کمربند جاده ابریشم مورد تاکید رئیس جمهوری خلق چین بود که امروز این مهم به نتیجه رسیده است.
وی با بیان اینکه سابقه همکاری اتاق ایران و چین 17 ساله است، گفت: ایران در گسترش همکاری های تجاری خود با چین تاکید دارد.
وی تصریح کرد: حجم تجاری مبادلات ایران و چین در چشم انداز 10 ساله و برنامه ششم توسعه که بزودی آغاز می شود از مرز 60 میلیارد دلار عبور می کند؛ امیدواریم روزی برسد که حجم این مبادلات به 100 میلیارد دلار افزایش یابد.
عسگراولادی با انتقاد از میزان سرمایه گذاری چینی در ایران افزود: حجم سرمایه گذاری های خارجی تجاری چین سالیانه بیش از 600 میلیارد دلار است در حالی که سهم کشورمان از سرمایه گذاری خارجی
پکن بین 150 تا 200 میلیون دلار است.
وی از طرفین چینی خواست حجم سرمایه گذاری خارجی خود را در ایران افزایش دهد و گفت: ایران دارای انرژی ارزان، نیروی کار تحصیل کرده و ضمانت نامه بانکی است و هیچ سرمایه گذاری نگران از دست دادن سرمایه اش نباشد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، افزود: به نظرمی رسد چین در گام نخست در صنایع کوچک و متوسط ایران سرمایه گذاری کند .

** رونق گردشگری ایران و چین
عسگراولادی با تاکید بر رونق صنعت گردشگری ایران و چین گفت: باید افزایش حضور گردشگران به کشورمان را جزء برنامه های دو کشور قرار دهیم زیرا اکنون چینی هایی که به کشورهای دیگر سفر می کنند، به صورت گذری وارد ایران می شوند اما باید تلاش کنیم مقصد اصلی آنها ایران باشد.

** گشایش روابط بانکی الزامی است
رئیس اتاق ایران و چین با بیان اینکه دو کشور نیازمند دادوستد هستند، افزود: روابط بانکی ایران و چین باید دوباره فعال شود تا کارآفرینان ما در چین حضور پیدا کنند.
در همایش یادشده، هفت سند همکاری تجاری توسط بخش دولتی و خصوصی دو کشور به امضا رسید.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا