واردات غیررسمی خودرو؛ بازی با جان مردم

عضو تشکل تخصصی: واردکنندگان موازی 65 درصد خودروها را وارد می کنند

عضو تشکل تخصصی: واردکنندگان موازی 65 درصد خودروها را وارد می کنند

تهران- ایرنا- عضو انجمن واردکنندگان خودرو از وجود مشکلاتی مانند فقدان کیسه هوا در خودروهای وارداتی از مبادی غیررسمی خبر داد و گفت: فقط 35 درصد واردات خودرو به کشور از سوی نمایندگان رسمی انجام می شود و بقیه در دست واردکنندگان موازی است.

«عبدالرضا فهیمی» امروز (سه شنبه) در نشست خبری، دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو به کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این دستورالعمل تا این لحظه توفیق های خوبی داشته است که باید آن را به فال نیک گرفت؛ زیرا حقوق مردم و دولت را حفظ کرده است.
وی اضافه کرد: نمایندگان رسمی همیشه باید به سازمان ها و مرکزهای نظارتی پاسخگو باشند اما واردکنندگان موازی هیچگاه پاسخگو نبوده اند.
فهیمی ادامه داد: متاسفانه در سال های تحریم نمایندگان رسمی نسبت به نمایندگان غیررسمی هیچ مزیتی نداشتند و برای ادامه حیات مجبور بودند هزینه های سربار را پرداخت کنند اما واردکنندگان غیررسمی از این قضیه مستثنا بودند و همین امر باعث رشد قارچ گونه آنها در کشور شد.
این عضو انجمن واردکنندگان خودرو افزود: استاندارد برخی خودروهای وارد شده از سوی واردکنندگان غیررسمی با استانداردهای کشور مغایر است. همچنین برخی از اینگونه خودروهای وارد شده دارای مشکلاتی است.
وی اعلام کرد در مواردی خودرو فاقد کیسه هواست اما علامت کیسه هوا را روی خودرو حک کرده‌اند. به همین دلیل در مواردی بررسی صحت خودروهای وارد شده از مبادی غیررسمی مشکل است.
فهیمی افزود: بر پایه شماره شاسی برخی خودروهای وارداتی غیررسمی، این خودروها با استانداردهای اجباری کشور همخوانی ندارند؛ بنابراین گارانتی این خودروها از سوی نمایندگی رسمی ممکن نیست.
وی اضافه کرد: در مواردی که شرکت های خودروساز خارجی برای رفع عیوب محصولات خود فراخوان می دهند، این امر شامل خودروهای وارداتی غیررسمی فاقد گارانتی نمی شود؛ زیرا اطلاعات این خودروها در سیستم نمایندگی وجود ندارد.
فهیمی که نمایندگی یک شرکت ژاپنی را بر عهده دارد، برای نمونه اعلام کرد اکنون 40 درصد محصولات این شرکت را نمایندگان رسمی و بقیه را نمایندگان غیررسمی به کشور وارد می کنند و این شرکت فقط 60 تا 70 درصد خودروهای وارداتی را زیر پوشش گارانتی قرار داده است.
به گفته عضو انجمن واردکنندگان خودرو، اکنون بیش از 30 برند جهانی خودرو در بازار ایران وجود دارد. همچنین شمار خودروهای تویوتا و لکسوس در حال تردد کشور از سال 2005 تاکنون بیش از 130 هزار دستگاه است.
فهیمی گفت: سهم تویوتا و لکسوس از بازار ایران بین 15 تا 20 درصد در حال نوسان است که با توجه به شرایط بازار این نسبت تغییر می کند.
وی اضافه کرد: تا پیش از سال 1392 که ورود خودروهای با حجم بیش از 2500 سی.سی آزاد بود، وضعیت رقابتی خودروهای تویوتا در سطح بالا بود اما پس از آن و ممنوعیت واردات خودرو با حجم بیش از 2500 سی.سی، شرایط این نوع خودرو در بازار ایران دچار نوسان شد.
به گفته وی، 85 درصد فروش این شرکت ژاپنی در ایران مربوط به خودروهای با حجم بیش از 2500 سی.سی بود اما پس از سال 1392 این نسبت تغییر کرد.
فهیمی درباره واردات خودروهای ارزان قیمت گفت: طبق قانون فقط 40 درصد تعرفه از خودروهای وارداتی مطالبه می شود اما هزینه های دیگر، این نرخ تعرفه را گاهی به صد درصد افزایش می دهد. به همین دلیل امکان واردات خودرو به کشور با قیمت پایین وجود ندارد.
وی افزود: حقوق و قوانین جاری موجب می شود قیمت خودروهای وارداتی افزایش یابد. این حقوق و قوانین بیش از 600 میلیون ریال برآورد می شود که این موضوع به طور قطع بر قیمت نهایی خودروهای وارداتی تاثیرگذار خواهد بود.
بر اساس آمار مقدماتی گمرک ایران در فروردین ماه امسال نشان می دهد در این مدت بیش از یک هزار و 694 دستگاه خودرو سواری به کشور وارد شد که در همسنجی با فروردین ماه پارسال بیش از 164 درصد افزایش یافت.
ارزش این خودروها 40 میلیون و 763 هزار دلار بود که نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش 125.7 درصدی را نشان می دهد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا