مقام مسئول: ثبت کد شناسه برای مهرهای کشور اجباری شد

مقام مسئول: ثبت کد شناسه برای مهرهای کشور اجباری شد

تهران- ایرنا- رئیس اتحادیه سازندگان کلیشه، لیتوگراف مهر و پلاک کشور با بیان اینکه از خرداد ماه 1395 طرح آزمایشی ثبت کد شناسه مهرهای کشور کلید خورد، افزود: از اول تیرماه امسال ثبت کد شناسه مهرهای کشور اجباری می شود و مهرهای فاقد کد رهگیری، از اعتبار ساقط خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصای ایرنا، «احمد ابوالحسنی» روز سه شنبه در نشستی خبری در محل اتاق اصناف ایران تاکید کرد: از اول تیرماه کلیه مغازه های مهر و پلاک سازی کشور ملزم به دریافت کدرهگیری و سند مالکیت مهر از مرکز ثبت شناسه هستند و اگر مهری از اول تیرماه امسال فاقد کدرهگیری باشد، از اعتبار ساقط می شود.
وی ساخت مهرهای امنیتی ضدجعل را گام مهمی در رفع مشکلات ناشی از جعل اسناد در کشور عنوان کرد و افزود: اتحادیه سازندگان کلیشه و لیتوگراف مهر و پلاک یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد واحدهای فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی کشور است که موفق به ساخت مهرهای امنیتی و ضد جعل برای نخستین بار در ایران شده‌ است.
ابوالحسنی افزود: فعالیت این واحد از اواسط سال 1394 با محوریت طراحی و تولید مهرهای امنیتی آغاز شد و صاحبان این دیدگاه گردهم آمدند تا با استفاده از طرح ثبت کد شناسه، از بروز جعل در کشور جلوگیری کنند.
رئیس اتحادیه سازندگان کلیشه و لیتوگراف مهر و پلاک کشور توضیح داد: طریقه ساخت و تولید این مهرها به گونه ای است که قابلیت های امنیتی اسکناس و اوراق بهادار در قالب یک دستگاه مهر گنجانده شده است.
وی در خصوص نهادهای مسئول و پایه گذاران این طرح نیز گفت: این اقدام در جهت تحقق اهداف جمهوری اسلامی و کاهش جعل اسناد صورت گرفت و به دنبال راهکاری بودیم تا مانع جعل سند و در نهایت «اختلاس ها» در کشور شویم چرا که بیشتر اختلاس ها با استفاده از جعل مهر صورت گرفته است.
ابوالحسنی، جعل مهر ارگان ها و نهادهای مختلف را یکی از دغدغه های مسئولان کشور عنوان کرد و افزود: اگر اسناد قوه قضائیه را مشاهده کنیم، بیشتر سوء استفاده ها در زمینه مهر و برگه های جعلی بوده که با جعل مهر ارگان ها و نهادهای مختلف توانسته اند اختلاس کنند.
وی با بیان اینکه مهر همواره برای سندیت دادن به اسناد حرف اول را می زند، افزود: به خاطر این اهمیت، با هماهنگی نهادهای ضدجعل اسناد به این نتیجه رسیدیم که باید سامانه ای در کشور ایجاد شود تا برای هر مهری یک شناسه و کد تعریف کنیم.
رئیس اتحادیه سازندگان کلیشه در توضیح روند اختصاص کد رهگیری نیز گفت: درخواست کننده مهر باید کلیه مشخصات فردی و شناسنامه ای خود را برای ثبت و درج در سامانه ارایه دهد، پس از درج مشخصات، یک پروانه مهر به او می دهند که اعتبار آن 15 روز است و بعد از این مدت می تواند با مراجعه به مرکز دیگری، سند رسمی دریافت کند که این سند نیز بر مبنای تاریخ است و مشخصات وارد شده صنف تا زمانی اعتبار دارد که واحد صنفی مشغول فعالیت باشد.
وی با بیان اینکه مهر امنیتی نشان دهنده شناسه دار بودن یک واحد صنفی است، افزود: سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران که برای اولین بار در کشور موفق به طراحی و ساخت مهرهای امنیتی شد، وظیفه دارد اطلاعات مهرهای ضد جعل را در کشور پیگیری و دنبال کند.
ابوالحسنی با بیان اینکه «جعل» به اشکال مختلف در کشور بوده، تصریح کرد: ما این نوید را نمی دهیم جعل در کشور ریشه کن خواهد شد اما با کمک طرح ثبت کد شناسه مهرهای کشور درصدد کاهش جعل اسناد هستیم.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه اتاق اصناف ایران نسبت به جعل اسناد از سوی واحدهای صنفی دغدغه هایی داشت، ایده استفاده از سامانه ثبت کد شناسه را مطرح کرد و برای تحقق این امر در نیمه اسفند سال گذشته تفاهمنامه طرح ساماندهی و تخصیص کدرهگیری مهرهای کشور بین مرکز جامع مهرهای امنیتی و ضدجعل ایران و اتحادیه سازندگان کلیشه و لیتوگراف مهر و پلاک و چاپ اسکرین به امضا رسید.
رئیس اتحادیه سازندگان کلیشه و لیتوگراف مهر و پلاک کشور با بیان اینکه از اول تیرماه مهر بدون شناسه فاقد اعتبار خواهد بود، افزود: بحث صنفی موضوع این است که ما با کمک مهرهای امنیتی مانع فعالیت واحدهای فاقد پروانه شویم و به دنبال فرهنگ سازی هستیم تا با آموزش واحدهای صنفی آنها را به دریافت کد رهگیری تشویق کنیم تا هم مهر آنها قابلیت سندی داشته باشد و هم نوعی اعتبار برای صنف آنها ایجاد شود.
وی افزود: جعل مهر باید برای واحدهای صنفی هزینه بر شود و هنگامی که این کار برای انها توجیه اقتصادی نداشته باشد، نوعی انگیزه برای انها ایجاد می شود تا به سمت مهرهای شناسه دار هدایت شوند.
این مقام مسئول یادآور شد: قرار بود مبلغی بابت تخصیص کدرهگیری مهرها، از درخواست کننده دریافت شود چرا که کد شناسه واقعا هزینه بر است اما دیدگاه رئیس اتاق اصناف ایران این بود که کد شناسه برای همه مراجعه کنندگان به سامانه ثبت، رایگان باشد.
در این نشست خبری «رضا انصاری» نایب رئیس اتحادیه سازندگان کلیشه و نیز «بیژن بهاری» نایب رئیس دوم اتحادیه نیز حضور داشتند و به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.
استحکام روابط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی یک کشور اقتضا می­ کند تبادلات میان افراد جامعه مطمئن، در چارچوب قانون و به­ دور از هر گونه خدعه و تزویر باشد اما این امر منوط به آن است که اسناد رد و بدل شده از صحت و اصالت لازم برخوردار باشد.
به این منظور؛ مرکز فناوری مهرهای امنیتی و ضد جعل ایران از ابتدای سال ۹۴ به عنوان یک مرکز دانش بنیان و دانش محور، بنا بر آمارهای رسیده از ارگان‎ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی مبنی بر افزایش جعل اسناد، مبادرت به طراحی و ساخت مهرهای امنیتی کرد و موفق به ساخت مهرهای امنیتی و ضد جعل شد. این مرکز مخترعین و صاحبان ایده از سراسر جهان به خصوص ایران را گرد هم گرد آورد تا با هم افزایی علمی محصولی را روانه جامعه کند که احتمال جعل مهرها طبق روال گذشته را غیر ممکن کند.
مرکز فناوری مهرهای امنیتی و ضد جعل ایران، برای هر یک از مهرهای امنیتی خود، یک شناسنامه یا سند مالکیت مهر که نشان دهنده مالک اصلی مهر و مشخصات مهر تملیکی است را ارائه می‎دهد که این امر به شناسایی و جلوگیری از جرم افراد سودجو کمک خواهد کرد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا