تکمیل زیرساخت ها در توسعه معادن نقش اساسی دارند

تکمیل زیرساخت ها در توسعه معادن نقش اساسی دارند

گروه معادن - معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تکمیل زیرساخت ها در توسعه معادن نقش اساسی داشته و اگر این زیرساخت ها فراهم نشود نمی توانیم به توسعه معادن برسیم.

به گزارش ماین نیوز، «جعفر سرقینی» با بیان این مطلب افزود: بسیاری از معادن دنیا به خاطر عدم دسترسی به زیرساخت ها هرگز راه اندازی نشده اند و این موضوع برای معادن کوچک مقیاس که توانایی مالی کمتری دارند مهم است.

به گفته سرقینی؛ به طور عمده چون معادن در نقاط دور افتاده قرار گرفته ما ناگزیر از رساندن زیرساخت ها به این مناطق هستیم چراکه هیچ معدنی را ما در اطراف شهرها نداریم.

وی افزود: معادن بزرگ برای تأمین زیرساخت ها و زیربناها مشکلی نداشته و خودشان در این امر مهم سرمایه گذاری کلان نموده و راه، جاده و بقیه زیرساخت ها را به سرعت فراهم می کنند. اما وظیفه حاکمیتی دولت برای معادن کوچک مقیاس به منظور تأمین زیرساخت ها می باشد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همه ساله برای این موضوع بودجه ای در نظر گرفته شده که متأسفانه هر روز این بودجه کمتر می شود به طوری که سال گذشته از 80 میلیارد تومان اعتباری که در برنامه دیده شده بود تنها 2 میلیارد تومان به دست مجریان رسیده که این ناکافی است.

سرقینی در ادامه خاطرنشان کرد: قبل از اینکه بودجه لازم برای تکمیل زیرساخت های لازم در معادن به روسای سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها واصل شود آنها می توانند با انجام مدیریتی مناسب نسبت به تجمیع معادن اقدام نموده تا بودجه اختصاص یافته در زیرساخت ها متمرکز شده در مجموعه های معدنی صرف شود.

وی در توضیح این مطلب افزود: طبیعی است که مسیرهای معدنی که 5 تا 6 معدن در آن استقرار یافته نسبت به مسیری که تنها یک معدن در آن وجود دارد از اولویت بیشتری برای تخصیص بودجه برای تکمیل زیرساخت های مربوط به آن برخوردار است.
سرقینی با آوردن شاهد مثالی در این خصوص گفت: در معدن سیماندو در گینه گوناکری که بیست سال قبل کشف شده و یکی از 5 معدن بزرگ سنگ آهن دنیا به حساب می آید، به دلیل عدم وجود زیرساخت های مناسب هنوز راه اندازی نشده است. بطوری که در این مدت شرکت های بزرگ معدنی به دفعات مختلف استقبال نموده اما به دلیل اینکه 1400 الی 1500 کیلومتر راه آهن نیاز دارد آن را رها کرده اند. همچنین در گینه کوناکری بخشی از ماده معدنی «بوکسیت» به دلیل اینکه در 400 کیلومتری بندر قرار دارد و فاقد زیر ساخت است هنوز بلا استفاده مانده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا