موسورین در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

برنامه غول ریلی روسیه برای افزایش صادرات به ایران

برنامه غول ریلی روسیه برای افزایش صادرات به ایران

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیر بازاریابی گروه شرکت‌های VSP از برنامه این گروه برای صادرات محصولات مرتبط با حوزه ریلی به بازار ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز،کنستانتین موسورین (Konstantin Musorin) با اشاره به اینکه کشورهایی مانند ازبکستان، آذربایجان و ایران جزو بازارهای صادراتی گروه شرکت‌های VSP هستند، عنوان کرد: مشتریان ما بخش تولید و تاسیس خطوط مترو، ریل‌های قطار و تولیدکنندگان واسط مثل تولیدکنندگان در صنعت فولاد و معدن است. در واقع ما تامین‌کننده خطوط حمل و نقل ماتریال در این بخش‌ها هستیم.

وی افزود: ما بیشترین درخواست را از تولیدکنندگان روسیه دریافت می‌کنیم. گاهی از شرکت‌های ایرانی 50 دوراهه (Turn out) درخواست داریم که رقم قابل توجهی است.

خبرنگار ماین نیوز با کنستانتین موسورین، مدیر بازاریابی گروه شرکت‌های VSP گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

با تشکر از حضورتان در مصاحبه در ابتدا خودتان را معرفی کنید.

من کنستانتین موسورین هستم. مدیر بازاریابی گروه شرکت‌های VSP که در روسیه است و این گروه شامل چندین کارخانه، شرکت‌های واسطه، تولید کننده و حمل و نقل است. قبل از هر چیز باید بگویم که برای ما بسیار مهم است که در بازار ایران باشیم و و شرکای ایرانی داشته باشیم. ما تولیدکننده سوزن (Switcher) و دوراهه (Turn out) برای خطوط ریلی هستیم. البته بیشتر تولیداتمان در روسیه مورد مصرف قرار می‌گیرد و همچنین ازبکستان، آذربایجان و همچنین زمان بسیار طولانی ایران مشتریان عمده ما را تشکیل می‌دهند.

بنابراین با ایرانیان در زمینه ریل تجاربی داشته‌اید؟

بله البته. همچنین قراداد دیگری نیز منعقد کردیم.

قراردادتان با بخش خصوصی و یا دولتی بوده است؟

ما با تولیدکنندگان ریل قراداد بسته‌ایم و اکنون امکان ارائه جزئیات بیشتری نیست اما فکر می‌کنم قرارداد با بخش دولتی منعقد شده است.

پس شما فقط تولیدکننده switcher و Turn out هستید.

بله. ما در این زمینه فعال هستیم و مشتریان ما بخش تولید و تاسیس خطوط مترو، ریل‌های قطار و تولیدکنندگان واسط مثل تولیدکنندگان در صنعت فولاد و معدن است. در واقع ما تامین‌کننده خطوط حمل و نقل ماتریال در این بخش‌ها هستیم.

بله همانطور که می‌دانید مدیران شرکت‌های زیادی در زمینه معدن و فولاد سعی در بهبود بخشیدن وضعیت حمل و نقل خود دارند زیرا راه‌های حمل و نقل جاده‌ای برای آنها هزینه و زمان‌بر است؛ بنابراین خطوط ریلی می‌تواند به آنها کمک بسیار زیادی کند. آیا گروه شرکت‌های VSP در حال حاضر قصد اجرای پروژه‌های این چنینی در ایران را دارد؟

بله همانطور که پیشتر اشاره کردم ما در این زمینه تجربیاتی داریم و در صنعت فولاد و معدن و شرکت‌های واسط کار کرده‌ایم. در مورد ایران باید گفت که این موضوع بستگی بسیاری به حجم پروژه دارد زیرا ما نیز باید در هنگام اجرای یک پروژه از امکانات بسیار زیادی استفاده کنیم که اینها هزینه‌بر هستند اما اگر حجم پروژه قابل توجه باشد، ما آماده مذاکره خواهیم بود. ما تجارب زیادی در روسیه و کشورهای CIS داریم و اکنون آماده گسترش این تجارب در ایران هستیم.

می‌توانید در مورد کیفیت تولیداتتان کمی توضیح دهید؟ آیا قابلیت رقابت با تولیدات کشورهای اروپایی را دارد؟

ببینید ما مشتریان ثابت و همیشگی در این زمینه داریم و با بسیاری از آنها همچنان در حال ادامه همکاری هستیم اما باید گفت که تفاوت زیادی بین تولیدات ما و کشورهای اروپایی به لحاظ تکنولوژی مورد استفاده و امکانات دیگر وجود دارد و مقایسه روسیه در این زمینه با این کشورها به نظر من زیاد صحیح نیست.

علاوه بر کشورهای که ذکر کردید با چه کشورهایی همکاری داشته‌اید؟

ما با هند نیز علاوه بر ایران و کشورهایی که اشاره کردم، کار کرده‌ایم. در اروپا ما شرکایی داریم به عنوان مثال در سوئیس و آلمان کارخانه‌هایی برای تولید محصولاتمان داریم و آنها را تامین می‌کنیم. ما از طریق این شرکت‌ها درخواست‌های کشورهای اروپایی دیگر را تامین می‌کنیم.

بنابراین شما ریل تولید نمی‌کنید؟

خیر ما تولید ریل نداریم. ببینید صنعت Turn out صنعت عظیمی است و ما تمامی قطعات آن‌را تولید می‌کنیم.

بنابراین شرکت‌های تولیدکننده ریل خود تولیدکننده Turn out نیستند و از طریق دیگری تامین می‌کنند.

بله دقیقا. ما در روسیه دو تولیدکننده بزرگ ریل داریم و این جزو برنامه ما نیست. هدف ما فقط تولید Turn out است.

میزان تولید شما در سال چقدر است؟

میزان تولید ما بسته به حجم درخواست و دوره‌های متفاوت در سال است. ما بیشترین درخواست را از تولیدکنندگان روسیه دریافت می‌کنیم. گاهی از شرکت‌های ایرانی 50 دوراهه (Turn out) درخواست داریم که رقم قابل توجهی است.

در سال گذشته میزان صادرات شما چقدر بوده است؟

رقم دقیق اکنون در خاطرم نیست اما در حدود 1000 دوراهه (Turn out) صادر کردیم.

می‌دانید از این جهت روی میزان تولید و صادرات شرکت شما تاکید دارم که مخاطبان ما باید بدانند شرکت شما در چه سطحی است و آیا امکان اعتماد و تکیه بر توان تولیدی شما برایشان فراهم خواهد شد تا تصمیم به همکاری بگیرند.

بله کاملا موافقم اما می‌دانید گاهی امکان ارائه آمار دقیق در لحظه فراهم نیست اما بد نیست بدانید بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های خطوط ریلی ملی کشورهای مختلف در حال همکاری با شرکت ما هستند و ما یک شرکت تازه تاسیس نیستیم. ما دو سال پیش هشتاد و پنجمین سالگرد تاسیس شرکت را جشن گرفتیم.

بعد از توافق ایران با کشورهای اروپایی در مورد رفع تحریم‌های اقتصادی فکر می‌کنید این زمان مناسبی برای افزایش هرچه بیشتر مبادلات اقتصادی ایران و روسیه است؟ همچنین با توجه به تنش‌های که در منطقه و بین روسیه و ترکیه و یا روسیه و سوریه وجود دارد آیا به نظر شما ایران به لحاظ ثبات در منطقه مناسب‌ترین گزینه برای شروع این مبادلات نیست؟

بله واقعا به این موضوع معتقدیم و منطقی است که روسیه با ایران وارد مبادلات اقتصادی بیشتر شود. می‌دانیم که ثبات نسبی در ایران باعث پیشرفت روزافزون و هرچه بیشتر این کشور در آینده خواهد شد. ما در نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها شرکت می‌کنیم، با شرکت‌های مختلف مذاکره می‌کنیم و این قدم‌های مثبتی در جهت افزایش روابط است.

همانطور که می‌دانید خطوط راه‌آهن یکی از زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت یک کشور است و این به دلیل برتری‌های حمل‌ونقل ریلی در زمینه معادن، صنایع و کارخانه‌های تولیدی است. آیا شما برنامه‌ای در زمینه تاسیس کارخانه و یا سرمایه‌گذاری در ایران دارید؟

بله شرکت ما در آینده در این زمینه برنامه‌هایی خواهد داشت و به نظر من این زمان بسیار مناسبی برای تحقیق و توسعه پروژه‌های مختلف در ایران است. این پروژه‌ها و تحقیقات باید رویکرد طولانی‌مدت و آینده‌نگر داشته باشند. فقط در این صورت است که موثر خواهند بود. گرچه اکنون زمان حساسی برای تصمیم گرفتن است.

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا