فلیچه گالاتی در گفت‌وگو با ماین نیوز مطرح کرد:

پریمتالز به دنبال حضور قوی در بازار ایران

پریمتالز به دنبال حضور قوی در بازار ایران

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرکل شعبه امارات متحده عربی شرکت پريمتالز تكنولوژيز (Primetals Technologies) گفت: ما مشتاق کار با ایران در فضای پساتحریم هستیم.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، فلیچه گالاتی (Felice Galati) با اشاره به اینکه فضای تحریم فرصت حضور و فعالیت پریمتالز و دیگر شرکت‌ها را در بازار ایران گرفت، افزود: ما نمی‌خواهیم فرضا یک تکنولوژی را که 25 سال در جایی مورد استفاده قرار گرفته است، وارد ایران کنیم بلکه با توجه به بازار ایران، مناسب‌ترین و کارآمدترین تکنولوژی را فراهم کرده و با همکاری شرکت‌های ایرانی آن‌را توسعه ببخشیم.

وی عنوان کرد: یکی از پروژه‌های اصلی ما در عربستان سعودی به نام حدید است که بخش عمده کارهای احداث و تجهیز کارخانه‌های آن‌را فوست آلپین سابق انجام داده و در حال حاضر پریمتالز عهده‌دار ادامه این پروژه است.

خبرنگار ماین نیوز با فلیچه گالاتی، گفت‌وگویی انجام داده که متن آن به شرح زیر است:

در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید.

من فلیچه گالاتی و متولد ایتالیا هستم. 9 سال پیش به گروه پریمتالز ملحق شدم و در ابتدا در شعبه ایتالیایی شرکت بودم و طی پنج سال اخیر که مسئولیت بازار خاورمیانه به من سپرده شده است، به دفتر دبی منتقل شدم.

می‌توانم بپرسم شما قبل از برداشته شدن تحریم‌ها هم مذاکراتی با شرکت‌های ایرانی داشتید؟

ما در مورد روند تحریم‌ها و مذاکرات مربوط به برداشته شدن آنها بسیار نگران بودیم اما متاسفانه براساس سیاست‌های شرکت زیمنس امکان هیچگونه مذاکره‌ای در زمان تحریم برای ما فراهم نبود. ما قبل از تحریم‌ها در ایران در زمینه پروژه‌ها، ارتباطات با تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داخلی بسیار فعال و موفق بوده و ارتباطات خوبی داشتیم و اکنون که تحریم‌ها برداشته شده‌اند، امکان بازسازی و از سرگیری تجارت و روابط و توسعه مبادلات نیز فراهم شده است.

ما همیشه شنیده‌ایم که شرکت‌هایی از قبیل دانیلی اس ام اس گروپ و اتوتک هیچگاه ایران را ترک نکرده و علیرغم تحریم‌ها در ایران دفاتر خود را حفظ کرده و کمابیش فعال بوده‌اند . آیا شرکت شما چنین امکانی را داشته است؟

بله زیمنس نیز ایران را ترک نکرد اما بحث بسیار مهمتر از آن مسائل مالی و سرمایه‌گذاری بود که به این دلیل پروژه‌های زیمنس نیز نیمه‌تمام ماند. پروژه‌های پریمتالز پروژه‌های بسیار عظیمی هستند و نیاز به سرمایه‌گذاری در سطح کلان و زیرساخت بانکی دارند؛ بنابراین در شرایط تحریم امکان فراهم کردن چنین مسائلی برای این پروژه‌ها نبود. در پنج، شش سال گذشته هیچ پروژه جدیدی در ایران آغاز به کار و راه‌اندازی نشده است و اگر پروژه‌ای بوده، مربوط به تکمیل پروژه‌هایی است که قبل از تحریم‌ها شروع شده بودند؛ بنابراین فقط مساله خواستن و یا نخواستن یک شرکت برای ادامه همکاری با ایران در شرایط تحریم نبود، بله همه مشتاق به همکاری با ایران بوده و هستند اما برخی از تحریم‌ها و محدودیت های خاص مالی و سرمایه‌گذاری به شرکت‌ها اجازه اینگونه فعالیت‌ها را نمی‌داد.

بله متوجه هستم اما در واقع این سوال ذهن اکثر افراد متخصص و غیرمتخصص در این زمینه را به خود مشغول ساخته بود که چگونه برخی شرکت‌ها ایران را ترک کرده اما برخی دیگر فعال ماندند که شما به خوبی این مساله را شفاف‌سازی کردید.

بله البته ما روابط خود را همچنان با افرادی که قبلا با آنها همکاری داشتیم، حفظ کرده بودیم.

بهتر است گذشته را پشت سر گذاشته و به اکنون که محیط و موقعیت مناسبی ایجاد شده و همچنین استراتژی شما برای رقابت در این عرصه بپردازیم. در داخل ایران بسیاری با حس میهن پرستانه معتقدند که ما نباید به فکر واردات تکنولوژی از خارج از ایران بوده و باید به دانش و توانمندی خود اتکا کنیم و پروژه‌های خود را با دانش بومی راه‌اندازی کنیم. نظر شما در این مورد چیست؟

بله استراتژی ما در این زمینه بسیار ساده است و برای موفق بودن آن بر نکات مهمی استوار است. ابتدا مساله هماهنگی داخلی و شراکت با شرکت‌های داخلی است. ما نمی‌خواهیم تکنولوژی را از خارج به ایران وارد کنیم بلکه در نظر داریم با شرکت‌های داخلی نه تنها برای فروش بلکه برای ساخت و تولید محصولات همکاری کرده و این تکنولوژی‌ها را بطور متناسب بین شرکت‌ها و تولیدکنندگان ایرانی توزیع کنیم. بنابراین جای نگرانی نخواهد بود.

بله این برای دولت ما بسیار مهم است چون سیاست جدید دولت بر وارد کردن تکنولوژی و توسعه و تولید به کمک این تکنولوژی‌ها و رسیدن به مرحله صادرات محصولات به کشورهای مختلف است.

بله ما دقیقا قصد حمایت از آقای روحانی رئیس جمهوری و این سیاست ایشان را داریم. ما نمی‌خواهیم فرضا یک تکنولوژی را که 25 سال در جایی مورد استفاده قرار گرفته است، وارد ایران کنیم بلکه با توجه به بازار ایران، مناسب‌ترین و کارآمدترین تکنولوژی را فراهم کرده و با همکاری شرکت‌های ایرانی آن‌را توسعه ببخشیم. همانطور که اشاره شد شرط لازم برای اجرای این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری و حمایت مالی مداوم و پیوسته است. بحث سرمایه‌گذاری بحث گسترده و پیچیده‌ای برای خیلی از افراد است اما استراتژی ما در این زمینه نیز ساده و مشخص است. ما در گذشته تجارب بسیار خوبی در زمینه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف داشته‌ایم و روابط خوبی با اتاق بازرگانی ایران داریم. ساختارهای سرمایه‌گذاری و مالی قابل اجرا در ایران و نیز تضامینی در جهت اجرای هرچه بهتر پروژه‌ها مورد توجه ما است.

بنابراین شما می‌گویید در آینده پروژه‌های زیادی در ایران خواهید داشت و امیدواریم که در این عرصه موفق باشید. لطفا در مورد مواد معدنی توضیحاتی ارائه دهید. آیا مذاکراتی در این زمینه داشته‌اید؟ این روزها متخصصان و کارشناسان معدن و صنایع معدنی معتقدند با توجه به ذخایر غنی معادن در ایران به این موضوع آنطور که باید توجه نشده است.

در برنامه و چارچوب کاری پریمتالز محصولات معدنی نیز وجود دارد که البته با حضور ما در این بازار این مذاکرات نیز به قوت خود باقی است و ما بیشتر به اجرای پروژه و ایده در این زمینه علاقه‌مند هستیم و تمرکز ما روی توسعه معادن و سپس انتقال تکنولوژی تولید و توسعه محصولات است.

آقای گالاتی ایرانیانی که می‌خواهند درباره پریمتالزو کم و کیف محصولات و تکنولوژی‌های آن اطلاعاتی را کسب کنند، می‌توانند با دفتر شما در دبی تماس بگیرند؟

بله دفتر دبی ما همواره آماه پاسخگویی به سوالات است و همچنین شرکای داخلی ما نیز می‌توانند به سوالات در این زمینه پاسخ دهند.

آیا در کشورهای دیگری در خاورمیانه پروژه‌هایی در دست اجرا دارید؟

بله یکی از پروژه‌های اصلی ما در عربستان سعودی به نام حدید است که بخش عمده کارهای احداث و تجهیز کارخانه‌های آن‌را فوست آلپین سابق انجام داده و در حال حاضر پریمتالز عهده‌دار ادامه این پروژه است.

این پروژه براساس تکنولوژی میدرکس احداث شده است؟

بله ما در حال حاضر کارآمدترین و موفق‌ترین تکنولوژی را در زمینه میدرکس داریم. کار آمدی ما نه فقط به دلیل این تکنولوژی و احداث و توسعه کارخانه‌ها بوده بلکه به دلیل داشتن نیروهای متخصص و آموزش دیده در زمینه برنامه‌ریزی و راه‌اندازی آن است.

می‌دانید بسیاری از افراد فعال در این عرصه به دنبال تکنولوژی‌های چینی هستند. می‌توانید تفاوت تکنولوژی اروپایی و چینی را بگویید و برتری‌های اروپایی‌ها در این زمینه رابیان کنید؟

من فقط می‌توانم بگویم در حال حاضر پریمتالز در حال ساخت کارخانه‌های بسیاری در چین است و این کارخانه جزء مدرن‌ترین کارخانه‎هاست و این نشان‌دهنده تمایل چینی‌ها برای دریافت به‌روزترین، مدرن‌ترین و مناسب‌ترین تکنولوژی با محیط زیست خود است. پس این می‌تواند پاسخ سوال شما باشد. بله چینی‌ها تکنولوژی ارزان‌تر ارائه می‌دهند ولی آیا این تکنولوژی‌ها به‌روز و کامل هستند؟

گفت‌وگو از علیرضا جعفری نژاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا