یک مقام مسئول در KIOCL گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

تلاش هندی‌ها برای واردات سنگ آهن از معادن گل گهر

تلاش هندی‌ها برای واردات سنگ آهن از معادن گل گهر

گروه معادن >سنگ آهن - یک مقام مسئول در شرکت KIOCL هند با اشاره به اینکه این شرکت هم‌اکنون مواد اولیه موردنیاز خود یعنی سنگ آهن جهت تولید گندله را از خارج وارد می‌کند، افزود: در تلاش هستیم تا بتوانیم بخشی از سنگ آهن موردنیاز خود را از معادن گل گهر ایران وارد کنیم.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، جیهارات با اشاره به اینکه ظرفیت کارخانه گندله‌سازی KIOCL هند به سالانه حدود 3.5 میلیون تن می‌رسد، اظهار کرد: ممکن است گل گهر با راه‌اندازی واحدهای گندله‌سازی متعلق به خود بتواند گندله موردنیاز ایران را تامین کند اما ما همچنان به دنبال تامین سنگ آهن موردنیاز خود از معادن گل گهر هستیم و مذاکرات در این زمینه در حال انجام است.

وی افزود: هند دارای معادن غنی سنگ آهن است اما کیفیت معادن سنگ آهن هند در مناطق مختلف متفاوت هستند و KIOCL با توجه به اینکه به دنبال تولید گندله باکیفیت است، ترجیح داده تا مواد اولیه باکیفیت موردنیاز خود را از خارج از هند وارد کند.

جیهارات در عین حال اجرای برنامه‌های اقتصادی و سیاسی نارندا مودی، نخست وزیر هند را نیز موفق ارزیابی کرد.

خبرنگار ماین نیوز با جیهارات از مدیران ارشد شرکت KIOCL گفت وگویی انجام داده که متن آن شرح زیر است:

در ابتدا درباره فعالیت خود توضیح دهید.

من مسئول رسیدگی به کارخانه‌های گندله‌سازی و واحدهای کوره بلند شرکت KIOCL هند هستم. در حال حاضر ظرفیت تولید ما چیزی حدود 3.5 میلیون تن گندله در سال است و در هند یکی از پیشروترین شرکت‌ها در این زمینه هستیم. دارای آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در گندله‌سازی هستیم. سابق بر این از معادن واقع در بنگلور سنگ آهن خود را تامین می‌کردیم که متاسفانه این معادن تعطیل شده‌اند و اکنون از خارج از هند سنگ آهن خود را تامین می‌کنیم. در حال حاضر در حال بررسی امکان هرگونه همکاری با ایران در این زمینه هستیم.

تا جایی که اطلاع داریم در حال مذاکره با شرکت گل گهرهستید. می‌توانید کمی در این مورد توضیح دهید؟

بله ما در حال مذاکره و بررسی امکان همکاری با شرکت گل گهر هستیم. بحث اول مبحث تامین سنگ آهن از طریق این شرکت و مبحث دوم تولید گندله است. در واقع این یک مبادله متقابل خواهد بود.

آیا این مذاکرات به نتیجه رسیده و یا همچنان در حال انجام است؟

بله مذاکرات بین مدیران ارشد دو شرکت در حال انجام است.

طی صحبتی که ما با آقای تقی زاده، مدیرعامل شرکت گل گهر داشتیم، ایشان اشاره کردند که در حال حاضر مذاکره به پایان رسیده است زیرا شرکت گل گهر در حال راه‌اندازی کارخانه‌های گندله‌سازی خود در ایران طی سال جاری است. نظر شما در این مورد چیست؟

بله این امکان هست که مذاکرات شکل دیگری به خود گرفته باشد و از تصمیم‌های داخلی شرکت گل گهر اطلاع ندارم و فکر می‌کنم، بحث اصلی همکاری بین دو شرکت در مورد تامین سنگ آهن همچنان ادامه دارد. خرید سنگ آهن البته به صورت آزمایشی صورت خواهد گرفت و بعد از تست‌های اولیه در آزمایشگاه‌های KIOCL خرید به صورت‌های کلی انجام خواهد شد.

می‌توانید حدود قیمت محصول خود را بگویید؟

در حال حاضر همانطور که می‌دانید بازار بطورکلی در رکود به سر می‌برد و از آن جایی که معادن ما بسته شدند و مواد اولیه ما وارد می‌شود، قیمت‌ها به تناسب قیمت سنگ آهن متغیر خواهد بود و امکان ارائه قیمت نیست.

با توجه به بحث مواد اولیه که اشاره کردید آیا کارخانه‌های شما در حاضر همچنان فعال است؟

بله البته که کارخانه‌ها فعال هستند اما تولید به صورت محدودتر صورت می‌گیرد.

آیا تا به حال به ایران صادرات داشته‌اید؟

در حجم بزرگ خیر نداشته‌ایم اما در مقیاس محدود و برای تست دو بار به گل گهر گندله فروخته‌ایم. در واقع بیشتر برای تست‌های کنترل کیفیت در این شرکت بوده است و از این طریق در واقع ما کیفیت خود را ثابت کرده‌ایم. KIOCL انتظار دارد که حضور باقدرت و باثباتی در بازار ایران داشته باشد.

آیا از معادن داخل هند خرید سنگ آهن داشته‌اید زیرا تا جایی که اطلاع دارم معادن زیادی در هند وجود دارند؟

بله هند دارای معادن غنی از نظر سنگ آهن و مواد معدنی است اما برای ما کیفیت سنگ آهن بسیار مهم است.

یعنی شما می‌گویید کیفیت سنگ آهن در هند بالا نیست؟

کیفیت‌های متنوعی وجود دارد و ما می‌خواهیم که بهترین را داشته باشیم، به همین دلیل ریسک نکرده و واردات انجام می‌دهیم.

شما از برزیل هم واردات سنگ آهن داشته‌اید تا جایی که اطلاع داریم.

بله ما یک محموله سنگ آهن از برزیل خرید کرده و برای آنها گندله تولید کردیم و البته به دنبال یک رابطه تجاری طولانی‌مدت با آنها هستیم. در واقع ما آماده همکاری با هر کشوری که در زمینه تامین سنگ آهن بتواند با ما کار کند، با توجه به امکانات و توان و تکنولوژی تولید خود هستیم.

بازار گندله‌ سال 2016 را چگونه می‌بینید؟


در مورد شرکت KIOCL باید بگویم که زیاد خوب نیست، شاید بعد از سپتامبر اتفاقات مثبتی بیفتد و وضعیت کمی بهبود یابد. البته این یک پیش‌بینی است و ممکن است مسائل به شکل متفاوتی صورت شکل بگیرد.

بازار هند را چگونه می‌بینید؟

بازار هند هم مثل دیگر بازارها در رکود بسر می‌برد و این روند فعلا ادامه خواهد داشت و قیمت فولاد نیز در حال کاهش است.

برنامه‌ها و استراتژی‌های آقای نارندا مودی، نخست وزیر هند تاکنون چگونه بوده‌اند؟

آقای نخست وزیر در حال تلاش برای تغییرات زیادی در زیرساختارهای اقتصادی مختلف هستند و افراد فعال در این زمینه‌ها را نیز تشویق کرده و به آنها اعتبار می‌دهند.

به نظر شما آیا ایشان تاکنون در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی موفق بوده‌اند؟

بله البته با روندی که در زمینه اقتصادی در پیش گرفته‌اند، موفق خواهند بود. اقتصاد ما در حال رشد است.

شما معتقدید که ایشان در حال تلاش برای افزایش تولید فولاد در هند هستند. در حال حاضر تولید فولاد در هند چقدر است؟

بله در حال حاضر ما حدود 90 میلیون تن تولید فولاد در سال داریم.

نظر شما درباره آینده صنعت فولاد در هند چیست؟


ما نیز همگام با دیگر تولیدکنندگان فولاد در دنیا باید تولید فولاد خود را افزایش دهیم و هدف تولید 300 میلیون تن در سال است. همه ما در حال تلاش برای رسیدن به این هدف هستیم، اگرچه موانع زیادی در این راه وجود دارد. این موانع مربوط به امروز است و این موانع فردا وجود نخواهند داشت و آنها را پشت سر خواهیم گذاشت. معادن، تامین کنندگان مواد اولیه، تولیدکنندگان و تمامی این زنجیره باید با هم همکاری کنند. هدف بسیار مشکلی است، مسائلی مثل حمل و نقل، انرژی و زیرساخت‌ها نیز نقش مهمی در این زمینه دارند.

شما به چه کشورهایی صادرات داشته‌اید؟

ما به ژاپن، چین و همچنین استرالیا صادرات انجام داده‌ایم. برنامه اصلی ما روی ایران متمرکز است. در زمان قبل از انقلاب نیز ما همکاری‌هایی با ایران داشتیم.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا