صباغ:

رتبه دهم ایران در بخش معدن جهان واقعی نیست

رتبه دهم ایران در بخش معدن جهان واقعی نیست

گروه معادن - مدیر برنامه ریزی ایمیدرو از صادرات 7 میلیارد دلاری بخش معدن و صنایع معدنی ایران در سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار ماین نیوز، امید صباغ امروز در مراسم هفتمین گرامیداشت روز معدن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه سهم بخشهای معدن، صنایع معدنی و نفت و گاز در تولید ناخالص داخلی ایران به 29 درصد می رسد، افزود: این در حالیست که این سهم در کشوری مانند کویت در بالاترین سطح خود یعنی 59 درصد قرار دارد.

وی فروش سالانه بخش معدن و صنایع معدنی را در جهان بالغ بر 2000 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: حدود نیمی از این رقم یعنی 1000 میلیارد دلار به تنهایی مربوط به زنجیره تولید فولاد از سنگ آهن و زغال سنگ گرفته تا محصول نهایی و فولاد می شود.

صباغ ادامه داد: در آمریکا ارزش بخش استخراج 78 میلیارد دلار است که وقتی این بخش به حوزه فراوری می رسد ارزش آن بالغ بر 630 میلیارد دلار می شود و در ادامه در حوزه صنعت این ارزش چندین برابر شده و به 14 درصد می رسد. در مجموع بخش معدن و صنایع معدنی بیش از 14 درصد از تولید ناخالص داخلی آمریکا را به خود اختصاص داده است. افزایش ارزش در زنجیره مواد معدنی خام تا محصول نهایی در آمریکا کاملا مشهود است و باید تلاش کنیم در ایران نیز همین الگو را دنبال کنیم.

او با بیان اینکه سهم بخش معدن و صنایع معدنی در صادرات استرالیا به 40 درصد می رسد و 750 هزار نفر نیز در این حوزه در استرالیا مشغول به کار هستند، عنوان کرد: بهترین دستور و محور اصلی هفته معدن مربوط به کشور کانادا است که شامل 12 هدف اصلی تولید مواد معدنی (شامل HSE)، اهمیت معدن در GDP، معدنکاری سبز، اشتغال، صادرات، بورس، تامین مالی، دارایی‌های معدنی خارجی، تحقیق و توسعه، فرهنگ بومی، مسئولیت اجتماعی و اهمیت مواد معدنی در دنیای امروز است.

مدیر برنامه ریزی ایمیدرو در ادامه ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی ایران را در سال 1394 بالغ بر 7 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: سهم این حوزه از کل صادرات کشور به 20 درصد رسید. ضمن اینکه ارزش واردات محصولات معدنی و صنایع معدنی نیز در سال قبل به 4.4 میلیارد دلار رسید. همچنین سهم بخش معدن و صنایع معدنی از کل واردات کشور در سال گذشته به 11 درصد رسید.

وی با بیان اینکه امسال یک میلیارد دلار طرح در حوزه معدن و صنایع معدنی افتتاح خواهد شد، عنوان کرد: واقعیت آن است که رقبای منطقه ای ایران در حوزه معدن و صنایع معدنی بسیار بیشتر از کشورمان سرمایه گذاری کرده اند. بطوریکه الان ترکیه دو برابر ایران فولاد تولید می کند. در تولید آلومینیوم کاملا از رقبای عرب خود در منطقه عقب افتاده ایم. در زمینه تولید طلا هم عقب ترین کشور منطقه هستیم و در حالی که عربستان تنها 4 تن تولید طلا دارد ما همین مقدار نیز تولید نداشته و تنها 3 تن در سال تولید داریم.

صباغ با تاکید بر اینکه چاره ای جز جذب سرمایه گذاری خارجی و فاینانس در حوزه معدن و صنایع معدنی نداریم، اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف ما مربوط به زیرساختهای حمل و نقل ریلی است که به عنوان مثال به دلیل ضعف در این بخش هزینه حمل ریلی مواد معدنی در ایران چهار برابر استرالیا است.

مدیر برنامه ریزی ایمیدرو همچنین در اظهارنظری جالب گفت: اینکه مدام گفته می شود ایران رتبه دهم کشورهای معدنی دنیا را در اختیار دارد واقعی نیست چرا که چنین ادعایی توسط موسسه معتبری مستندسازی نشده است و ما باید تلاش کنیم ایران در رتبه بندی موسسات مطرح جهان در حوزه معدن و صنایع معدنی قرار بگیرد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا