پیش بینی تحولات این هفته بازار فلزات اساسی

پیش بینی تحولات این هفته بازار فلزات اساسی

در سه هفته اخیر قیمت مس پیوسته کاهش یافته و با توجه به شرایطی که بر بازار این فلز مهم اساسی حاکم است، سرمایه گذاران می پرسند، چه وقت روند کاهش قیمت ها متوقف خواهد شد؟

 

قیمت هر تن مس در پایان معاملات هفته پیش به ۴۵۵۰ دلار رسید که نسبت به ابتدای ماه جاری میلادی حدود ۵۰۰ دلار یا یازده درصد پایین تر بود.
بازار دیگر فلزات اساسی نیز در هفته های اخیر وضعیت خوبی نداشته و تحلیلگران معتقدند شاخص های بنیادی بازار، افق امیدبخشی برای این فلزات ترسیم نمی کند. در ادامه به بررسی شرایط کنونی بازار فلزات اساسی اشاره می کنیم.
از ابتدای ماه جاری میلادی، روند جدید کاهش قیمت مس و دیگر فلزات اساسی آغاز شده است. در دو هفته نخست عامل اصلی کاهش قیمت ها، انتشار گزارش های منفی از اقتصاد چین بود. بر خلاف انتظارها، گزارش هایی که اخیرا از اقتصاد این کشور منتشر شده نگران کننده بوده و حال برخی تحلیلگران معتقدند امسال اقتصاد چین کمتر از ۶.۵ درصد رشد خواهد کرد.
بانک مرکزی و دولت چین در ماه های اخیر اقدامات حمایتی متعددی برای حمایت از رونق اقتصاد انجام داده اند. نرخ هدف برای رشد اقتصاد چین در سال جاری میلادی ۶.۵ درصد تا ۷ درصد تعیین شده اما نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند که این نرخ تحقق نمی یابد مگر آنکه تدابیر فراگیرتر حمایتی از سوی بانک مرکزی و دولت چین اتخاذ شود. چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات اساسی در جهان است.
هفته گذشته عامل اصلی کاهش قیمت فلزات اساسی، رشد ارزش دلار بود. با توجه به انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا و دیدگاهی که اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور در باره زمان مناسب بالا بردن نرخ های بهره دارند، ارزش دلار رشد کرده و این عاملی برای فشار بر قیمت فلزات اساسی است.
هفته گذشته گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر و مشخص شد اکثر اعضاء این کمیته با بالا بردن نرخ های بهره در ماه آینده میلادی موافق هستند البته اگر انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد ادامه پیدا کند.
گزارش وزارت کار در کنار گزارش های مثبتی که در حوزه خرده فروشی، تولید صنعتی و موارد شروع ساخت وسازها از اقتصاد آمریکا منتشر شده تصویری مثبت از شرایط اقتصاد این کشور در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ترسیم کرده است و اکنون تحلیلگران و سرمایه گذاران معتقدند در سه ماهه دوم امسال وضعیت اقتصادی بسیار بهتر از سه ماهه اول است.
در هفته پیش رو افزایش ارزش دلار و دیدگاه منفی سرمایه گذاران در باره افق اقتصاد چین دو عامل مهم فشار بر قیمت فلزات اساسی است و به همین دلیل پیش بینی شده این هفته نیز وضعیت بازار این مواد خام بهتر خواهد شد. این هفته خبری از اقتصاد چین منتشر نمی شود اما گزارش های متعددی از بخش های تولید کارخانه ای آمریکا و منطقه یورو در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.
پیش بینی شده در سال جاری میلادی مازاد عرضه مس ۳۰۰ هزار تن خواهد بود و این مازاد در سال آینده میلادی ادامه پیدا خواهد کرد. این عامل نیز بر قیمت ها فشار وارد می کند. در بین فلزات اساسی، افق نیکل اندکی بهتر خواهد بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا