رئيس هيات عامل ايميدرو بررسي كرد :

پيش بيني ها از قيمت مواد معدني در بازار جهاني

پيش بيني ها از قيمت مواد معدني در بازار جهاني

گروه معادن - معاون وزير صنعت با پيش بيني از روند قيمت مواد معدني در بازار جهاني گفت: هنوز اتفاق خاص و تاثيرگذاري در بازار مواد معدني دنيا نيفتاده است و به نظر مي رسد هم در واردات محصولاتي مانند سنگ آهن به چين و هم توليدات موادمعدني ديگر در چين اتفاق جديدي نخواهد افتاد.مهدي کرباسيان درباره تاثير سياست گذاري جديد چين بر بازار مواد معدني ايران اظهار کرد: کاهش قيمت هاي مواد معدني از اواخر سال 2014 شروع شده و چين واردات مواد معدني خود را در برخي از اقلام مانند سنگ آهن کاهش داده است. چين حتي توليدات برخي از محصولات توليدي خود را مانند فولاد و برخي از اقلام ديگر کاهش داده است.

به گزارش ماین نیوز، او در اين باره ادامه داد: از سويي ديگر طي دو سال اخير اين عوامل باعث شد چين ميزان صادرات خود را افزايش بدهد و در راستاي حمايت از صنعتگرانش با اعطاي جايزه هاي صادراتي مناسب، حجم عظيمي از توليدات خود را فقط صادر کند.

اين موضوع باعث شده قيمت هاي مواد معدني در سطح دنيا دچار کاهش يا افزايش هاي نامعقول شوند، چرا که چين در همه اقلام صنايع معدني مانند فولاد، مس، آلومينيوم بزرگ ترين توليدکننده و مصرف کننده محسوب مي شود.رئيس هيات عامل ايميدرو با بيان اينکه هنوز رکود در بازار مواد معدني دنيا ادامه دارد، گفت: زماني که چين در زمينه صنايع معدني فعال است و حرکت مي کند به مثابه اين است که يک فيل در حال حرکت است و در مسير خود حيوانات کوچک و کم توان را زير دست و پاي خود مي فشارد. به همين دليل است که اغلب واحدهاي معدني دنيا دچار اين گرفتاري ها شده اند، اما به هر حال اين جريان ادامه دارد. گرچه برخي از افرادي که در حوزه هاي بخش معدن و صنايع معدني فعال بوده اند، به دليل اينکه در اين مدت بازار سنگ آهن و فولاد کمي تکان خورد احساس کردند بازار بهبود پيدا کرده و اميدوار شدند، چرا که به نظر مي رسد هنوز اتفاق فوق العاده اي در بازار جهاني نيفتاده و در حال حاضر بسياري از توليدکنندگان اروپا هم دست به گريبان اين رکود هستند.

کرباسيان افزود: هنوز اتفاق خاص و تاثيرگذاري در بازار مواد معدني دنيا نيفتاده است. از اين رو به نظر مي رسد هم در واردات محصولاتي مانند سنگ آهن به چين و هم توليدات موادمعدني ديگر در چين اتفاق جديدي نخواهد افتاد، اما بسيار بديهي است که چين به دليل اينکه قصد دارد نرخ رشد بالاي 6 درصد را حفظ کند، باز هم از ذخاير هنگفت ارزي اش که حدود چهار هزار ميليارد دلار در سال 2014 بود و در سال 2015 کاهش پيدا کرد، استفاده مي کند. زيرا اين کشور تا حدود 500 ميليارد از ذخاير ارزي خود را براي حفظ نرخ رشد بالاي 6 درصد هزينه کرده است و پيش بيني مي شود امسال هم اين روند ادامه پيدا کند. کرباسيان بيان کرد: در حال حاضر سرمايه گذاري هاي بسيار وسيعي در حوزه زيرساخت هاي چين آغاز شده و يکي از اينها پروژه ساخت راه ابريشم است. ديگر پروژه هاي زيرساخت چين هم باعث مي شود اقتصاد درون چين با افزايش مصرف رونق بگيرد و در هر صورت نرخ رشد حدود 6 درصد را تجربه کند، با اين حال به نظر نمي رسد که اتفاق معجزه آسايي در اين حوزه رخ دهد. رئيس هيات عامل ايميدرو افزود: اين روزها اگر قيمت مس، فولاد و سنگ آهن پس از افزايش قيمت مقطعي يکباره نزول پيدا مي کند، به اين دليل است که نبايد انتظار داشته باشيم اتفاق معجزه آسايي در سال 2016 با وضعيت فعلي رخ دهد.

ايران بازار نو ظهور براي سرمايه گذاري است
کرباسيان در بخش ديگري از سخنانش، از آغاز فعاليت شرکت مشترک دانيلي ايتاليا و ايميدرو خبر داد و افزود: اين شرکت در حال حاضر مشغول تهيه طرح توجيه فني و اقتصادي ايجاد زنجيره فولاد در منطقه چابهار است. وي از ديدار مدير عامل بيمه دولتي ايتاليا (ساچه) با رئيس کل بانک مرکزي ايران، ابراز خرسندي کرد و آن را گامي در جهت برطرف کردن مشکلات بيمه اي و بانکي دو طرف خواند. رئيس هيات عامل ايميدرو به اهداف برنامه ششم توسعه اشاره و تصريح کرد: ايران قرار است در طول اين برنامه، 250ميليارد دلار جذب طرح هاي مختلف کشور کند که زمينه مناسبي براي توسعه روابط اقتصادي با کشورها از جمله ايتاليا به ويژه معدن و صنايع معدني ايجاد کرده است. وي يکي از اهداف اين برنامه را دستيابي به رشد 8 درصدي اقتصاد ذکر کرد و گفت: بخش معدن و صنايع معدني، توانايي رشد 8/ 8درصدي را در طول برنامه ششم دارد. کرباسيان تصريح کرد: براي تحقق اهداف کلان بخش معدن و صنايع معدني حداقل 40ميليارد دلار جذب حوزه هاي فولاد، مس و آلومينيوم خواهد شد. وي با اشاره به اقدامات ايميدرو در اکتشاف جديد در کشورمان گفت: از دو سال پيش تاکنون برنامه اکتشاف 250 هزار کيلومتر مربع اجرا شده که تاکنون 50درصد آن در بخش هاي ژئوفيزيک و پايه اي انجام شده که در اين برنامه در صدد جذب شريک خارجي با مشارکت بخش خصوصي ايران هستيم. کرباسيان ادامه داد: پيش بيني مي شود با اتمام عمليات جديد اکتشاف 6 تا 8 معدن بزرگ مقياس در حوزه هاي اصلي به معادن کنوني کشور افزوده شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا