مدیر امور اعضای کانون کارگزاران اعلام کرد؛

سرمایه گذاران خارجی مشتاق بازار 100 میلیارد دلاری ایران

سرمایه گذاران خارجی مشتاق بازار 100 میلیارد دلاری ایران

بکر بودن بازار سرمایه ایران برای خارجی‌ها خود یک عامل جذاب برای آنهاست. حضور سرمایه گذاران خارجی نسبت به قبل بیشتر شده است و رفت و آمدهای زیادتری انجام می گیرد و در واقع سرمایه گذاران خارجی مشتاق بازاری هستند که بیش از 100 میلیارد دلار ارزش دارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ( سنا) و  به نقل از عصر بازار، بعد از رفع تحریم‌ها و آغاز اجرای برجام یکی از مسائلی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور است. این مهم سبب شده تا فعالان بازار به فکر بازنگری در قوانین قدیمی ورود خارجی‌ها بیفتند و تحرکات لازم را برای ورود خارجی ها انجام دهند.به این ترتیب برای درک بهتر وضعیت کنونی بازار سرمایه و موانع و مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران خارجی با بهنام بهزادفر مدیر امور اعضای کانون کارگزاران هم صحبت شدیم.

آقای بهزادفر درحال حاضر سرمایه‌گذاران خارجی به صورت مستقیم و غیر مستقیم چقدر در بازار سرمایه کشور حضور دارند؟

هنوز آمار دقیقی از اینکه میزان سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه به چه میزان بوده و در طی این سال‌های تحریم چه تغییری کرده است وجود ندارد و یا اگر وجود دارد من از آن بی اطلاع هستم. اما در مجموع می توان گفت اکثر سرمایه گذاران در بازار سرمایه کشور داخلی هستند و خارجی ها تقریبا چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم نقش تعیین کننده ای در بازار سرمایه نداشته و ندارند. همین بکر بودن بازار سرمایه ایران برای خارجی‌ها خود یک عامل جذاب برای آن ها است.

 

بعد از رفع تحریم ها حضور خارجی ها را به چه صورت پیش بینی می‌کنید؟

در حال حاضر تقریبا در دوران بعد از تحریم قرار داریم. حضور سرمایه گذاران خارجی نسبت به قبل بیشتر شده است و رفت و آمدهای زیادتری انجام می گیرد و در واقع سرمایه گذاران خارجی مشتاق بازاری هستند که بیشتر از صد میلیارد دلار ارزش دارد. به عقیده بسیاری از تحلیلگران در حال حاضر قیمت اکثر سهم‌ها بسیار پایین و حتی زیر قیمت ذاتی خود معامله می شود. p.e کشور نسبت به p.e متوسط کشورهایی با اقتصاد ایران ناچیز است. این در حالی است که ایران مستعد رشد نیز هست. به همین دلیل به نظر می رسد که اشتیاق خارجی‌ها بی دلیل نباشد.

 

اکثر کارشناسان معتقدند قوانین داخلی ایران درباره ورود سرمایه گذاران خارجی بسیار قدیمی است و یکپارچه نیستند و مشکلاتی را به وجود می‌آورند، بنابراین در این خصوص چه راه‌حل‌هایی وجود دارد و چه کارهایی می‌شود انجام داد؟

مسائل پیش روی سرمایه گذاران خارجی تحت سه عنوان می توانند حل و برطرف شوند. دسته اول که تغییرات آن ها نیازمند مصوبات مجلس و دولت و بانک مرکزی است و طبیعتا تا این قوانین تغییر پیدا کنند، بسیار طول خواهد کشید. به عنوان مثال تسهیل حضور سرمایه گذار خارجی در کشور، انتقال وجه سرمایه گذاران به داخل و خارج از کشور و تسریع در دریافت ویزا از جمله این مشکلات هستند.

دسته دوم اقداماتی هستند که می توان در داخل بازار سرمایه صورت گیرند و راحت تر نیز حل می شوند. به عنوان مثال می‌توان از مسائلی نظیر انتخاب کاستودین، برگردان فرم های سفارش خرید و فروش، تسهیل در احراز هویت و راه اندازی بازار آتی ارز نام برد.

دسته سوم نیز عوامل فنی و تکنیکی هستند که برای سرمایه گذاران خارجی بسیار مهم است. به عنوان مثال بیشتر کردن دامنه نوسان و حل مشکلات مربوط به صف های خرید و فروش، دو زبانه کردن سامانه کدال و سامانه معاملات آنلاین و در اختیار گرفتن ابزارهای نوین مالی از جمله این مشکلات هستند.

به نظر می رسد در این میان مشکلات دسته سوم را بتوان به سرعت و در کوتاه مدت حل کرد و دسته دوم نیز با چانه زنی و تلاش مسئولین در میان مدت حل خواهد شد. اما دسته اول نیازمند زمان و فرصت بیشتری است. در نتیجه تا برطرف کردن کل مشکلات طبیعتا زمان زیادی لازم است.

 
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا