حضور شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد در بخش معدن و صنایع معدنی

حضور شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد در بخش معدن و صنایع معدنی

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد، این شرکت قصد دارد دامنه فعالیت خود را در حوزه فولاد تعمیم دهد و فعالیت در صنایع پایین دستی و بالادستی فولاد از جمله حضور در بخش معدن و صنایع معدنی و حضور در بازارهای صادراتی فولاد جزو اولویت ها و برنامه شرکت در سال جاری است.

 

شرکت آهن و فولاد میلاد به منظور کمک به اقتصاد ملی با استفاده از دانش فنی روز وارد فعالیت در صنعت نفت و پتروشیمی شده بود. این شرکت با هدف توزیع محصولات فولادی با قیمت کاملا رقابتی تاسیس شد. موسسان شرکت متشکل از اتحادیه ها، تعاونی ها و توزیع کنندگان عمده و صاحب نام در عرصه توزیع محصولات آهن و فولاد کشور هستند. شرکت نفت میلاد پارس که از زیر مجموعه های شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد است، در نیمه دوم سال ۱۳۹۴ تاسیس شد و به صورت صنعتی در بخش ها و واحدهای مختلفی به تولید محصولات صنعتی در حوزه روغن ها به صورت تخصصی در راستای استفاده بهینه و سازگاری مواد نفتی با محیط زیست و محصولات با فرآیندی متناسب با محیط زیست اقدام کرده است. هفته نامه بورس در مصاحبه ای با غلامرضا موذنی، مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد، عملکرد و برنامه های آتی این شرکت را به پرسش گذاشته و تاثیر فعالیت شرکت تازه تاسیس نفت میلاد پارس را بر عملکرد و وضعیت سهام شرکت اصلی سنجیده است.
اثر شرکت نفت میلاد پارس بر وضعیت شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد چه بوده است؟
هدف از تشکیل و تاسیس شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد، فعالیت بازرگانی در حوزه محصولات فولادی بود و به همین دلیل موسسان این شرکت عمدتاً از اعضای اتحادیه ها، تعاونی ها و توزیع کنندگان محصولات فولادی در کشور هستند. با شروع رکود حاکم بر بازار فولاد از اواسط سال ۱۳۹۳ عملاً فعالیت در این حوزه به نفع شرکت نبوده و منافع سهامداران در صورت تداوم خرید و فروش و فعالیت بازرگانی در این حوزه با خطراتی مواجه می شد.
از این رو در جلسات هیات مدیره بحث فعالیت در سایر حوزه های صنعت مطرح و به تصویب رسید و با توجه به تجربیاتی که در زمینه تولید محصولات فرآورده های نفتی و پتروشیمی در شرکت وجود داشت، پیشنهاد تاسیس شرکت نفت میلاد پارس مطرح شد و پس از بررسی تمامی جوانب امر و با رعایت صرف و صلاح و منافع سهامداران شرکت، هیات مدیره تصمیم به راه اندازی این شرکت بر پایه دانش بومی و استفاده از متخصصان داخلی و دانشگاهی گرفت تا به نوعی بتواند عدم فعالیت و تحرک در حوزه محصولات فولادی را جبران کند.
نفت میلاد پارس اولین تولیدکننده روغن "رابر" با PCA زیر سه درصد در ایران است. این محصول در صنایع لاستیک و تایر مورد استفاده قرار می گیرد و بازار خوبی در کشورهای آسیای شرقی، اروپا و هند برای صادرات وجود دارد. روغن رابر سبز مطابق با استانداردهای روز اروپا بوده و محصولی دوستدار محیط زیست است. به همین دلیل استقبال زیادی از آن شده است. در حال حاضر نیز برای فروش و صادرات این محصول دو قرارداد منعقد شده و برخی کشورهای آسیایی مثل چین، هند، کره و اندونزی از متقاضیان خرید این محصول هستند.
البته مجموعه نفت میلاد پارس محصولات دیگری نیز تولید می کند که بازار داخلی دارد. علاوه بر این خط تولید محصول CBFS نیز به تازگی افتتاح شده و به بهره برداری رسیده است؛ CBFS خوراک صنایع دوده سازی است.
تاسیس شرکت نفت میلاد پارس چه تاثیری بر وضعیت سهام شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد داشته است؟
نفت میلاد پارس در نیمه دوم سال گذشته به طور رسمی افتتاح شده است و هنوز اطلاعات مالی این شرکت در اختیار فعالان بازار سرمایه برای تصمیم گیری و خرید سهم شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد قرار نگرفته است. اما با توجه به توضیحاتی که در مجامع و سایر جلسه ها به سهامداران شرکت در این خصوص داده شده، باعث شده نظر سهامداران شرکت جلب شود و در نتیجه آنها سهم خود را در بازار حفظ کرده اند.
آیا شرکت نفت میلاد پارس به سوددهی خواهد رسید؟
ما به این موضوع خیلی امیدواریم. نفت میلاد پارس یک شرکت دانش بنیان با فرمول منحصر به فرد است که در حال حاضر در کشور در اختیار مجموعه نفت میلاد است.
روغن رابر سبز تولیدی نفت میلاد پارس از بازار صادراتی قابل توجهی برخوردار است و فروش این محصولات می تواند سود خوبی برای شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد داشته باشد.
برنامه شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد برای سال پیش رو چیست؟
توسعه فعالیت های شرکت در حوزه صنعت فولاد که فلسفه وجودی و هدف از تشکیل شرکت بوده است. قصد داریم دامنه فعالیت شرکت را در حوزه فولاد تعمیم دهیم؛ فعالیت در صنایع پایین دستی و بالادستی فولاد از جمله حضور در بخش معدن و صنایع معدنی و حضور در بازارهای صادراتی فولاد جزو اولویت ها و برنامه شرکت در سال جاری است. با توجه به پیش بینی ها برای رونق بورس در سال جاری، حضور پررنگ و فعال تر شرکت ارزش آفرینان میلاد در بورس و بازار سرمایه نیز در دستور کار شرکت قرار دارد.
برای ورود به بازار اصلی فرابورس چه اقداماتی انجام شده است؟
شرکت توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد با تاسیس و راه اندازی شرکت تولیدی نفت میلاد پارس مهم ترین و اصلی ترین گام را برای ورود به بازار اصلی فرابورس برداشته است. بر همین اساس اقدامات و مذاکرات لازم با سازمان بورس در جهت انتقال نماد معاملاتی "بمیلا" به بازار اصلی فرابورس انجام شده و امیدواریم با اعلام موافقت سازمان این موضوع تا پایان سال ۹۵ عملی شود. چرا که این موضوع برای گروه توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد بسیار حائز اهمیت است و به طور قطع پیگیری های لازم را در این خصوص انجام خواهیم داد.
همچنین عملکرد مالی سه ماهه پایانی سال ۹۴ بهتر از ۹ ماهه آن بود، اما هنوز هم نسبت به بودجه اعلام شده برای این سال انحراف وجود دارد که دلیل عمده این انحراف راه اندازی پروژه های جدید شرکت و رکود حاکم بر بازار آهن و فولاد است. اما برای سال مالی جاری با توجه به تمامی موارد ذکر شده، عملکرد بهتری رقم خواهد خورد و شاهد رشد سودآوری "بمیلا" خواهیم بود.


 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا