25 پیشنهاد رئیس اتاق ایران برای همکاری‌های مشترک ایران و سنگاپور

25 پیشنهاد رئیس اتاق ایران برای همکاری‌های مشترک ایران و سنگاپور

تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، 25 پیشنهاد مشخص در زمینه های مختلف برای همکاری‌های مشترک بین ایران و سنگاپور مطرح کرد.

به گزارش عصر جمعه گروه اقتصادی ایرنا از اتاق ایران، محسن جلالپور در همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در ایران که در سنگاپور برگزار شد، به تشریح موقعیت‌های اقتصاد و تعریف شرایط جدید اقتصاد ایران پرداخت و اظهار کرد: اقتصاد ایران در شرایط تحریم، اقتصادی نفتی، سست و بی ریشه بود و ثبات و پایداری نداشت. همچنین اقتصادی متکی به واردات و صادرات صرف موجب گرفتار شدن در تحریم‌ها شده به‌ طوری که تمام ضرر و زیان ها متوجه ایران بود.
به گفته این مقام مسئول، اقتصاد دولتی و زیر ذره بین رفتن دولت‌ها و شرکت‌های دولتی در زمان‌های خاص، بی علاقگی فعالان اقتصادی برای کار با شرکت‌های دولتی و نگرانی از پایدار نبودن دولت‌ها از دیگر خصوصیت های اقتصاد ایران در زمان تحریم ها بود.
جلالپور تصریح کرد: افت قیمت نفت و کم شدن یک باره منابع و بودجه کشور، دولت بزرگ و پرهزینه با هزینه ای پنج برابر استاندارد بین‌المللی و سهم 85 درصدی بودجه جاری از کل بودجه، بدهی‌های روی دست دولت ناشی از تحریم‌ها و سوء تدبیرها و مسائل ناشی از یارانه‌ها و پرداخت ماهیانه این مبالغ، چهار ویژگی وضعیت فعلی اقتصاد ایران است.
وی همچنین در تشریح ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی ایران، اظهار کرد: اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر، مردمی کردن اقتصاد، عدم اتکا به نفت در بودجه، دانش‌بنیان کردن اقتصاد، نگاه به ظرفیت‌های موجود و ایجاد زنجیره ارزش در تولید و تولید محور کردن کشور از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی است.
رئیس اتاق ایران، موقعیت خاص ایران در منطقه را از دیگر ویژگی های اقتصاد ایران در مقطع کنونی عنوان کرد و افزود: 400 میلیون نفر جمعیت ثروتمند در منطقه و اطراف ایران جمع شده‌اند؛ در شرایطی که ناامنی فعلی و آتی به دلیل وجود سلفی‌ها و فرقه‌گرایی در منطقه وجود دارد، ایران با داشتن 15 همسایه به عنوان کشوری امن که از دو طرف به آب‌ها دسترسی دارد و چهارراه ترانزیت شرق به غرب است، موقعیت ویژه‌ای دارد.
رئیس اتاق ایران، در تشریح وضعیت سرمایه در ایران به بانک‌ها، بورس، دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و عدم توجه کافی به بهره‌وری و عدم نیاز به فناوری را از دیگر مشخصه های اقتصاد کشور برشمرد.
جلالپور همچنین از وجود رانت در اقتصاد ایران و عدم نیاز به فناوری تا مقطع کنونی سخن گفت و از تحریم به عنوان مانعی برای دستیابی به فناوری ها نام برد.
وی در مورد درس تحریم ها برای ایران نیز گفت: باید اقتصاد ما با دنیا درهم تنیده باشد، منافع و ضرر مشترک وجود داشته باشد، از تخصص و سرمایه ایرانیان مقیم خارج استفاده شود و همچنین به این نکته توجه شود که تولید علم در ایران رتبه بالایی دارد اما ابداع در آن پایین است.

** اولویت‌های شریک خارجی برای همکاری با ایران
جلالپور به اولویت‌های شریک خارجی برای همکاری با ایران اشاره کرد و گفت: شرکای خارجی برای همکاری با ایران باید امتحان خود را پس دهند و همواره در کنار ایران باشند، 30 درصد از تولید خود را صادر کنند، انتقال فناوری منطبق با الزامات زیست‌محیطی را داشته باشند، بخشی از آموزش و پژوهش (R&D) را به ایران بیاورند، برندسازی و بازار مصرف خوب را دنبال کنند، زمینه اتصال به زنجیره ارزش جهانی را فراهم کنند و بتوانند تامین مالی از منابع خارجی و فاینانس را انجام دهند.
این مقام مسئول به طرح 25 پیشنهاد برای همکاری‌های مشترک ایران و سنگاپور پرداخت و تصریح کرد: تشکیل بانک با کمک سیستم نرم‌افزاری موجود بانک‌ها در سنگاپور و سرمایه شرکت‌های بزرگ ایرانی مانند پتروشیمی‌ها، کشتیرانی و شریک ثالث در صورت علاقه، همکاری در توسعه سواحل مکران، همکاری در آب ‌شیرین‌کن‌ها و پروژه‌های انتقال آب، همکاری در حوزه صنایع دریایی، همکاری در حوزه بایو، نانو و ITC، ایجاد بخش‌هایی از زنجیره تولید در ایران، حضور در اکتشافات و استخراج معادن ایران، کمک در نوسازی و بهسازی نظام‌های مدیریتی در ایران و حضور در استارت‌آپ‌ها و تبدیل علوم به ابداع از جمله این همکاری ها می تواند باشد.
وی ادامه داد: تشکیل شرکت‌های مشترک برای کار در ایران و کشورهای ثالث، توسعه فناوری، نوآوری و تحقیق و توسعه برای نوسازی و روزآمدسازی صنایع کشور، ارتقای بهره‌وری انرژی، آب و نیروی انسانی، همکاری بانک‌ها، شرکت‌ها و مشاوره حقوقی، مشاوره مالی و رصد و سنجش شرایط شرکت‌های ایرانی، همکاری پروژه‌های مشترک پالایشگاهی، خطوط انتقال نفت و گاز و نیروگاه سیکل ترکیبی، همکاری در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، ایجاد شرکت‌ها و هلدینگ های مشترک در زمینه‌های تولید و صادرات و تلاش برای مدرن و به روز کردن تولید و صادرات، دیگر زمینه های همکاری‌های مشترک ایران و سنگاپور است.
جلالی پور، ورود در صنعت بسته‌بندی در ایران به طور عام، همکاری در صنعت حمل و نقل، کشتیرانی، ریلی، هوایی، شرکت‌های هوایی مشترک و بندری، همکاری در صنعت گردشگری، هتل سازی، مجتمع‌های تفریحی و توریستی، همکاری در رشته‌های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم‌افزاری، تحویل زمین و امکانات برای ایجاد یک شهرک صنعتی کاملاً سنگاپوری، همکاری‌های دانشگاهی و علمی، همکاری در زمینه تولید دارو و تجهیزات پزشکی، همکاری در زمینه قطعات خودرو و همکاری در مدیریت شهری، پساب، زباله و پسماند شهری را سایر زمینه های همکاری اقتصادی دو کشور توصیف کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در همایش «فرصت های تجارت و سرمایه گذاری در ایران» که در سنگاپور برگزار شد، خواستار کشف حوزه های همکاری با این کشور جنوب شرق آسیا شد تا زمینه لازم برای توسعه اقتصادی و تجاری میان دو کشور بیش از پیش فراهم شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا