رئیس کل بانک مرکزی به رویترز خبر داد:

تاخیر در تک نرخی شدن ارز/ برنامه یک رقمی کردن تورم ۹۵

تاخیر در تک نرخی شدن ارز/ برنامه یک رقمی کردن تورم ۹۵

رئیس کل بانک مرکزی از تلاش برای تک رقمی کردن تورم در سال شمسی جاری خبر داد و گفت: عدم پیشرفت در بازگشت ایران به بازارهای بین المللی، باعث عقب افتادن اجرای ارز تک نرخی شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ولی الله سیف درحاشیه کنفرانس یورو مانی ایران در لندن ، با اشاره به برنامه ایران برای یکسان سازی نرخ ارز 6 پس از اجرای برجام به رویترز گفت: عدم پایبندی طرف مقابل با تعهدات، تداوم محدودیت ها در ارتباطات بانکی ایران و عدم پیشرفت در بازگشت ایران به بازارهای بین المللی ، باعث عقب افتادن اجرای این طرح شده است.

وی افزود: پیش بینی ما قادر بودن به برقراری ارتباط با بازارهای بین المللی و استفاده از همه منابع در جریان یک بازه زمانی معقول بود اما متاسفانه این آنگونه که انتظار داشتیم اتفاق نیفتاد.

وی گفت: پیش شرط یکسان سازی نرخ ارز، دسترسی داشتن به منابع ارزی خارجی ما و توانایی برای انتقال آزادانه این منابع به نقاط مختلف جهان است. تنها زمانی یک نرخ ارز واحد خواهیم داشت که درباره امکان تداوم ثبات در بازار ارز مطمئن باشیم. دوست داشتیم دسترسی به سیستم مالی جهانی قبل از این اتفاق می افتاد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه طرف های دیگر درباره عمل به تعهدات به اندازه کافی احساس مسئولیت نمی کنند و ما انتظار داریم این تاخیر به زودی جبران شود، ادامه داد: آمریکا باید نقش ویژه ای در این فرآیند ایفا می کرد و کشورها نمی توانند تنها بخش هایی از توافق را برای اجرا انتخاب کنند.

سیف در پاسخ به سوالی درباره اینکه کدام موسسات و کشورها بیشترین تمایل را نسبت به ایجاد ارتباطات نزدیک تر با ایران نشان داده اند گفت: برای صدور نفت، طرف های مقابل ایران در بازار نفت گشورهایی مانند ژاپن، ایتالیا، اتریش و اسپانیا بودند که تهران بر آنها متمرکز شده بود. فکر می کنیم در آینده ای نزدیک شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.

به گفته وی ایران اکنون دارای تورم حدودا 11 درصدی بوده و در تلاش برای تک رقمی کردن تورم در سال شمسی جاری است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا