علت کاهش معاملات مسکن در مهر ماه چیست؟

علت کاهش معاملات مسکن در مهر ماه چیست؟

علت کاهش معاملات مسکن در مهر ماه سال 1394 چیست؟ این سوالی است که برخی از مشاوران املاک در نقاط مختلف تهران به آن پاسخ داده‌اند.

بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، میزان معاملات مسکن در مهرماه سال 1394 نسبت به ماه گذشته و همچنین مهرماه سال 1393 کاهش یافته است؛ اما دلیل این کاهش معاملات چیست؟ برخی از مشاوران املاک در این باره نظرات خود را بیان کرده‌اند.

یکی از مشاوران املاک گفت: گزارش بانک مرکزی به صورت عمومی است و این بدان معنا نیست که در تمامی مناطق و برای تمامی بنگاه‌های معاملات ملکی تعداد معاملات نزولی بوده، چرا که برای مثال خود من همچین چیزی را حس نکردم و حتی بازار بهتری در مهر ماه را تجربه کردم.

او در ادامه گفت: اما به طور کلی می‌توان دلیل کاهش معاملات نسبت به مهرماه سال گذشته را همان رکود چندساله دانست که نه تنها بر بازار مسکن، بلکه بر کل اقتصاد حاکم است و اگر به همین صورت ادامه پیدا کند اوضاع از این هم بدتر می‌شود و می‌توان دلیل کاهش معاملات نسبت به ماه گذشته را تغییر فصل دانست، زیرا با بازگشایی مدارس، هم میزان رهن و اجاره و هم میزان خرید و فروش کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از مشاوران املاک دلیل کاهش معاملات را خود رفتار مردم دانست و بیان کرد: از نظر من عامل اصلی کاهش معاملات خود مردم هستند، زیرا خود من مشتری‌هایی داشتم که ملک‌های خود را با قیمت‌های بالاتری از قیمت‌های واقعی برای فروش گذاشتند و وقتی که به آنها گفتم با این قیمت ملک‌تان به فروش نمی‌رسد، در جواب تنها گفتند «ایرادی ندارد، نهایتاً یکی دو سال دیگر به فروش می‌رسد، ما عجله‌ای نداریم» و به همین صورت است که تعداد معاملات پایین‌تر آمده است.

مشاور املاک دیگری بیان کرد: معاملات مسکن به خاطر همان مسایل قبلی کاهش یافته است و همچنین صحبت‌های رئیس جمهور در رابطه با بسته خروج از رکود نیز باعث شده تا کسانی که قصد خرید و فروش ملک خود را دارند، کمی صبر کنند تا ببینند این بسته اقتصادی چه تاثیری بر بازار مسکن می‌گذارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، یکی دیگر از مشاوران گفت: مسائلی همچون برنامه خروج از رکود و همچنین لغو تحریم‌ها باعث شده تا مردم برای انجام معاملات مسکن کمی صبر کرده تا نتیجه را مشاهده کنند، البته مدت‌هاست که میزان معاملات مسکن کاهش یافته و همین مساله باعث ایجاد رکود در بازار مسکن شده، اما این مساله در مهر ماه بیشتر شده و تا زمانی که برداشته شدن تحریم‌ها و همچنین برنامه خروج از رکود دولت تاثیر خود را بر بازار مسکن نگذارد، این بازار تغییری نخواهد کرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا