تولید نفت عراق امسال کاهش می یابد

تولید نفت عراق امسال کاهش می یابد

عراق هم‌اکنون روزانه 3.3 میلیون بشکه نفت از بندر بصره در جنوب صادر می‌کند و قصد دارد این رقم را در بقیه ماه‌های سال حفظ کند، اما تحلیلگران معتقدند، بدون سرمایه گذاری بیشتر مطمئناً این رقم کاهش خواهد یافت.

 

به گزارش نرخ باکس و به نقل از بلومبرگ، کارشناسان با توجه به افت قیمت نفت و کاهش سرمایه‌گذاری عراق در بخش نفت پیش‌بینی می‌کنند تولید نفت این کشور روند نزولی خود را آغاز کند و طی ماه‌های آینده کاهش یابد.
صنعت نفت عراق روی غلطک افتاده است. تولید نفت این کشور از اواسط سال 2014، بیش از 40 درصد رشد داشته و رقم صادرات به نزدیکی بالاترین رقم‌ها رسیده است.
اما این وضعیت احتمالاً دوام نخواهد داشت. به‌گفته تحلیلگران مؤسسات انرژی اسپکتس و اف‌جی‌ای، کاهش درآمدهای دولت توانایی بغداد برای سرمایه گذاری را محدود کرده و دومین تولید کننده بزرگ اوپک دیگر توانایی ذخیره و صادرات بیشتر نفت خود را ندارد.
ریچارد مالینسون، از مؤسسه انرژی اسپکتس گفت، هزینه‌ها در بزرگترین میادین نفتی عراق ممکن است از 13 میلیارد دلار در سال 2015 و 20 میلیارد دلار در سال 2014 به 7 میلیارد دلار در سال جاری برسد.
عراق پس از دهه‌ها تحریم، جنگ و عدم سرمایه گذاری تولید خود را افزایش داده و شرکت‌های بین المللی نظیر بی‌پی و لوک اویل در حال توسعه بخشی از بزرگترین ذخایر نفتی در جنوب این کشور هستند. عراق هم‌اکنون روزانه 3.3 میلیون بشکه نفت از بندر بصره در جنوب صادر می‌کند و قصد دارد این رقم را در بقیه ماه‌های سال حفظ کند، اما تحلیلگران معتقدند، بدون سرمایه گذاری بیشتر مطمئناً این رقم کاهش خواهد یافت.
مالینسون گفت: «ما شاهد توقف رشد تولید و سپس آغاز کاهش آن تا پایان امسال و در سال 2017 خواهیم بود. اگر عراق امسال رشد تولید نداشته باشد این به چه معناست؟ اگر ما انتظار افزایش قابل توجه تولید این کشور را داشتیم و اکنون این رشد محقق نشده، این به احساس افزایشی در بازار کمک می‌کند».
در حالی که تولید نفت از رمیله، کورنای غربی و دیگر میادین در جنوب ادامه دارد، بخشهایی از شمال عراق صحنه نبرد با داعش است. این درگیری‌ها مانع صدور نفت عراق از طریق خط لوله شمالی به ترکیه و به نتیجه نرسیدن طرح افزایش درآمدهای نفتی شده و میزان فروش نفت اقلیم کردستان عراق را که از میادین این منطقه استخراج می‌شود کاهش داده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا