تحلیل نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه درمورد طرح خرید دیون

تزریق قطره ای پول به خروج از رکود کمک می کند

تزریق قطره ای پول به خروج از رکود کمک می کند

کارشناسان معتقدند که عقود اسلامی اگر درست اجرا شوند می‌توانند در شرایط بد اقتصادی به کمک آن بیایند و راه‌گشا باشند.

به گزارش صدای اقتصاد دولت بدهکار به پیمانکاران قرار است با عرضه اوراق صکوک و خرید دیون از شنبه هفته آینده تقاضا در بازارها را تحریک کند. تقاضای که به باور بسیار از تحلیلگران اقتصادی در حال حاضر بزرگترین معضل در بخش اقتصاد کشور است و تولید کنندگان کشور را بیش از پیش به مرز ورشکستگی رسانده است. از سوی دیگر دولت یازدهم با رونمایی از دومین بسته رکود خود نشان داد که این بار این تقاضا است که قرار است به سر منزل مقصود برسد. بسته ای که در آن با دادن وام های 25 میلیون تومانی خودرو و 10 میلیونی خرید کالا به بسته رونق معروف شده است.

خرید دین یکی از عقود اسلامی است که از طرف شورای پول و اعتبار به صورتی رسمی درآمده است. این عقد قبلا هم طی بخشنامه‌ای در سال 90 به نظام بانکی کشور ابلاغ شده بود اما اکنون برای تحریک سیاست سمت تقاضا ایجاد شده است که به گفته مسئولان درصد زیادی از تسهیلات دهی در سال جدید توسط آن صورت خواهد گرفت و نسبت به سال گذشته پیش بینی می‌شود که حداقل وام‌های اعطایی آن 34 هزار میلیارد تومان باشد. کارشناسان معتقدند که عقود اسلامی اگر درست اجرا شوند می‌توانند در شرایط بد اقتصادی به کمک آن بیایند و راه‌گشا باشند. عقد خرید دین هم به عنوان یکی از عقود اسلامی در شرایط کنونی می‌تواند به جبران نقدینگی‌ها و کمبودهای مادی بینجامد و با وجود دشواری‌های فنی خود، می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند. سید حسین سلیمی، نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران بر این باور است که در شرایط فعلی اقتصادکه می توان گفت شرایط بحرانی نیز است هر عدد و ارقامی که به کمک تحریک تقاضا بیاید می تواند کارساز باشد. او در گفت وگو با صدای اقتصاد گفت: تزریق قطره ای نقدینگی نیز می تواند به خروج از رکود کمک کند. در ادامه مشروح این گفت وگو را می خوانید.

شنبه پیش رو قرار است طرح خرید دیون و اوراق صکوک اجرایی شود. به نظر شما این طرح دولت تاثیری در افزایش تقاضا خواهد داشت؟

در شرایط بد اقتصاد کشور، هر اقدامی که بتواند در شرایط رکودی که بنگاه‌ها دچار چالش نقدینگی هستند، به کمک اقتصاد کشور بیاید به بهبود اقتصادی و تحول مثبت آن خواهد انجامید. بنگاه‌های اقتصادی که در شرایط تحریم دارای مشکلات نقدینگی و بدهی‌های متنوعی هستند، دیون مختلفی نیز خواهند داشت. خود دولت نیز که خود عامل بزرگ اقتصادی در کشور است با پروژه‌های عمرانی‌ که ایجاد کرده در بخش‌های مختلف نفت، نیرو و راه به پیمانکاران بخش خصوصی بدهکار است و نتوانسته است به تعهدات خود در قبال آنها عمل کند.

بنابراین در چنین شرایطی مشخص می شود که اقتصاد کشور به عنوان یک زنجیره به هم متصل است و مشکل هر بخش روی بخش‌های دیگر تاثیر خواهد داشت. برای همین هر ابزاری که بتواند به تحول این شرایط بینجامد و راهکار تسویه مطالبات و دیون را مطرح کند، می‌تواند بخشی از مشکلات داخل را حل کند یا به تاخیر بیندازد. از سوی دیگر لازم است بازار سرمایه هم به خروج از رکود اقتصادی کشور کمک کند. مردم هم باید با پشتیبانی از تولید داخلی به رونق بنگاه‌ها کمک کنند و بنگاه‌ها هم محصولات با کیفیتی ارائه دهند.

از دیدگاه شما این طرح می تواند در خروج از رکود نیز تاثیرگذار باشد؟

این طرح ها که حتی به صورت قطره ای نقدینگی را وارد بازار می کنند می توانند به خروج از رکود کمک کنند. خرید این دیون منجر به روان سازی در اقتصاد می شود و می تواند تا اندازه ای مشکلات تولید کنندگان و بدهکاران را حل کند. از سوی دیگر عقد خرید دین این امکان را به بانک‌ها می‌دهد که بتوانند در کنار سایر عقود اسلامی از ویژگی‌های این عقد هم برای خود استفاده و از طریق آن اعطای تسهیلات کنند. خرید دین می‌تواند برای جبران کسری نقدینگی بنگاه‌ها راهگشا باشد. گرچه دستورالعمل خرید دین جدید است اما امکان استفاده از خرید دین قبلا هم وجود داشته است و چندان امر تازه‌ای نیست

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا