احياي نرم دوقلوهاي سنگ آهني

احياي نرم دوقلوهاي سنگ آهني

گروه معادن >سنگ آهن - ايران با دسترسي به معادن غني در مرکز کشور يکي از توليد کننده هاي بزرگ سنگ آهن در جهان است و به عنوان اصلي ترين تامين کننده مواد اوليه براي کارخانه هاي عظيم فولادسازي کشور به شمار مي رود. در اين ميان چين را مي توان تاثيرگذارترين کشور در حوزه توليد و قيمت گذاري اين محصول در سطح دنيا به شمار آورد چرا که اين کشور به عنوان بزرگ ترين توليد کننده فولاد مي تواند وضعيت تقاضا و به تبع آن قيمت سنگ آهن را تحت الشعاع قرار دهد. به عبارتي بايد گفت کشور چين در معادلات بازار سنگ آهن و فولاد کاملاتعيين کننده است.

به گزارش ماین نیوز، در سال هاي اخير با افت تقاضا در کشور چين به علت کاهش رشد اقتصادي اين کشور شاهد افت محسوس قيمت سنگ آهن در بازار جهاني بوده ايم به طوري که قيمت اين محصول در اواخر سال 2015 به زير 40 دلار براي هر تن نيز سقوط کرد. در آن زمان کارشناسان اين حوزه اتفاق نظر دقيقي در حوزه قيمت تمام شده سنگ آهن در دنيا نداشتند.

بسياري بر اين اعتقاد بودند که نرخ سنگ آهن همچنان کاهشي خواهد بود و عده اي نيز صحبت از قيمت تمام شده 13 دلار براي سنگ آهن در برزيل و يا 25 دلار در استراليا مي کردند که اين پيش بيني ها بيش از پيش بازار سنگ آهن را در رعب و نگراني فرو برد. به يک باره اما اين روند نزولي در ماه هاي گذشته تغيير کرد و با اشتياق فولادسازان چيني به توليد بيشتر فولاد و به تبع آن استفاده بيشتر از سنگ آهن، موجبات رشد تقاضا براي اين محصول را فراهم آورد که به نوعي منجر به يک تحريک قيمتي در قيمت سنگ آهن شد (قيمت اين محصول نسبت به کف قيمت آن در دسامبر سال گذشته با 86 درصد رشد مواجه شد). در اين بين قيمت سنگ آهن ايران با خلوص 60 درصد نيز توانست تا محدوده بيش از 50 دلار براي هر تن رشد کند و همين امر محرکي (هر چند کوچک) براي رونق نمادهاي سنگ آهني در بورس اوراق بهادار تهران شد. در هفته هاي اخير بار ديگر شاهد افت قيمت اين محصول بوديم، روز گذشته اما با بازگشت هر چند اندک دوباره قيمت اين محصول به مدار صعودي، باز هم اميدها به رشد قيمت اين محصول به وجود آمد. در کنار اين اميدواري ها اما اغلب کارشناسان بازارهاي جهاني معتقدند پايداري روند قيمتي اين محصول دور از انتظار است.
در اين مورد، معصومه ترکمان احمدي، کارشناس بازار سهام گفت: به نظر مي رسد رشد قيمت ها در بازار سنگ آهن کاملامقطعي بوده است زيرا اولافولادسازان در ساير نقاط جهان به تقابل با فولادسازان چين برخاسته و اجازه اين افزايش توليد را به چين نخواهند داد و ثانيا ذخاير سنگ آهن در معادن مختلف سطح دنيا بالابوده و از طرفي قيمت تمام شده آنها به حدي پايين است که مدت زمان زيادي به طول خواهد انجاميد که قيمت سنگ آهن به ثبات لازم رسيده و در محدوده 50 تا 55 دلار تثبيت شود. از اين رو هر چند پيش بيني روند قيمت اين محصول ابهام آلود است اما بازگشت قيمت اين محصولات به رقم دوران رونق دور از انتظار است. «دنياي اقتصاد» در ادامه به بررسي وضعيت بنيادي دو شرکت گل گهر و چادرملو (دو توليدکننده بزرگ سنگ آهن در کشور و فعال در بورس اوراق بهادار تهران) از منظر اين کارشناس بازار سهام پرداخته است. در مجموع با توجه به وضعيت فعلي سنگ آهن در ايران و جهان و البته به شرط ثبات قيمت هاي کنوني و همچنين چشم انداز مناسب تر رشد اقتصادي ايران در سال جاري و بهره برداري از طرح ها و پروژه هاي تعريف شده به نظر مي رسد اين دو شرکت نسبت به 2 سال اخير بازدهي مناسب تري را نصيب سهامداران خود کنند.

چشم انداز مناسب «کچاد» و «کگل» در سال جاري
ترکمان احمدي به بررسي صورت مالي اين دو شرکت پرداخت و گفت: قيمت فروش محصولات گل گهر و چادرملو عامل اصلي در تعيين سودآوري اين شرکت ها است و از اين رو بررسي صورت هاي مالي اين دو شرکت به تفکيک خالي از لطف نيست. ترکمان احمدي به صورت هاي مالي شرکت گل گهر اشاره کرد و گفت: مهم ترين محصولات توليدي شرکت سنگ آهن گل گهر کنسانتره سنگ آهن، گندله و هماتيت دانه بندي و مهم ترين مواد اوليه آن سنگ آهن خام مگنتي و سنگ آهن هماتيت است. ظرفيت توليدي پيش بيني شده در بودجه سال 1395 شامل 9 ميليون و 585 هزار تن کنسانتره سنگ آهن، 8 ميليون تن گندله، 2 ميليون تن کنسانتره صادراتي و 900 هزار تن مواد برگشتي است. ظرفيت پيش بيني شده در سال 1395 براي کنسانتره سنگ آهن،کنسانتره صادراتي و مواد برگشتي تقريبا با ظرفيت اسمي اين شرکت برابر است. محصول گندله اما 2 ميليون تن پايين تر از ظرفيت اسمي آن است که پيش بيني شده در سال جاري با بهره برداري از خطوط توليد جديد و گوهر زمين ظرفيت اسمي و عملي کنسانتره سنگ آهن و هماتيت افزايش يابد. گل گهر علاوه بر فروش داخلي در صادرات محصول کنسانتره نيز فعال است (در مجموع 17 درصد از کل مبلغ فروش شرکت صادراتي است).
گل گهر در بودجه سال 1395 با سرمايه 24 هزار ميليارد ريالي سود 166 ريالي به ازاي هر سهم را پيش بيني کرده است که تمامي اين سود ناشي از فعاليت هاي عملياتي شرکت است. مجموع مبلغ فروش درنظر گرفته شده براي سال 1395 گل گهر21 هزار و 770 ميليارد ريال است که 2 هزار و 570 ميليارد ريال آن فروش خارجي خواهد بود (هر تن کنسانتره صادراتي 25 دلار در بودجه در نظر گرفته شده است). نرخ فروش کنسانتره سنگ آهن و گندله به ترتيب 1200 و 2200 ريال براي هر کيلو در سال 1395 هستند که هر دو نسبت به بودجه سال 1394 پايين تر در نظر گرفته شده اند. اين موضوع نشان مي دهد که بودجه گل گهر در اين بخش محافظه کارانه بوده است و از آنجا که نرخ گندله نسبتي از نرخ شمش فولاد خوزستان است و با توجه به رشد قيمتي شمش از ابتداي سال 1395 در بورس کالادر صورت با اقبال ماندن بازار فولاد، به نظر از اين محل تعديل مناسبي براي گل گهر به وقوع مي پيوندد و احتمالابا افزايش نرخ خواهد توانست محصولات خود را به فروش برساند.
ترکمان احمدي تشريح کرد: سربار توليد و مواد مستقيم مصرفي مهم ترين بخش از بهاي تمام شده گل گهر هستند، اصلي ترين ماده مستقيم مصرفي نيز سنگ آهن خام مگنتي است که در صورت افزايش قيمت فولاد و ثبات آن در محدوده هاي فعلي، اين بخش نيز مي تواند با افزايش قيمت روبه رو شود، البته شايد ميزان دپوي بالاي مواد اوليه اجازه رشد قيمتي چشمگيري را ندهد، در نتيجه از اين محل نيز نمي توان تهديد چنداني براي سود گل گهر متصور بود. در مجموع با توجه به وضعيت فعلي سنگ آهن در ايران و جهان و به شرط ثبات شرايط، چشم انداز مناسب تر رشد اقتصادي ايران در سال جاري و بهره برداري از طرح ها و پروژه هاي تعريف شده و در دست اجراي گل گهر به نظر مي رسد اين شرکت نسبت به 2 سال اخير بازدهي مناسب تري را نصيب سهامداران خود کرد.
کنسانتره آهن (خشک)، سنگ دانه بندي شده و گندله مهم ترين محصولات توليدي شرکت معدني و صنعتي چادرملو هستند که ظرفيت اسمي آنها در بودجه سال 1395 به ترتيب 7 ميليون و 692 هزار و 500، يک ميليون و 500 هزار و 3 ميليون و 400 هزار تن در سال است. توليد سنگ دانه بندي شده به علت نداشتن صرفه اقتصادي در سال جاري با کاهش همراه بوده است. در سال 1395 به دليل بهره برداري از خط توليد جديد و در راستاي تکميل زنجيره ارزش و ايجاد ارزش افزوده بالاتر، توليد محصول فولاد نيز به ترکيب محصولات اضافه شده است که ظرفيت اسمي در نظر گرفته شده براي آن يک ميليون تن و ظرفيت عملي آن 300 هزار تن در نظر گرفته شده است. برخلاف گل گهر، تمامي فروش چادرملو به صورت داخلي است و ميزان فروش در نظر گرفته شده 17 هزار و 957 ميليارد ريال است که از رشد 13 درصدي نسبت به سال قبل برخوردار است که بخشي از اين افزايش ناشي از فروش محصول فولاد است. کنسانتره آهن(خشک) و گندله مهم ترين محصولات اين شرکت به لحاظ مبلغ فروشي هستند که نرخ متوسط درنظر گرفته شده براي آنها 1300 و 2150 ريال براي هر کيلو است، اين نرخ ها در بودجه سال گذشته 1500 و 2479 ريال بوده اند که هر دو نسبت به سال گذشته با کاهش روبه رو شده اند، دليل اين کاهش در نظر گرفته شده وضعيت رکودي موجود بر سنگ آهن بوده است.
يک نکته مهم در مورد شرکت هاي سنگ آهني به اين صورت است که مطابق تبصره 7 لايحه بودجه کل کشور در سال 1395 حق انتفاع پروانه بهره برداري در مورد فروش به صورت سنگ آهن خام و دانه بندي شده از 25 درصد مبلغ فروش به20 درصد، در مورد فروش کنسانتره از 5/ 21 درصد مبلغ فروش به 5/ 16 درصد، در مورد گندله از 18 درصد مبلغ فروش به 13 درصد و در مورد آهن اسفنجي از 15 درصد مبلغ فروش به 10 درصد تنزل پيدا کرده است که اين مهم در صورت هاي مالي چادرملو لحاظ شده است. در مجموع سود خالص پيش بيني شده براي سال 95 اين شرکت 3 هزار و 320 ميليارد ريال پيش بيني شده است که با سرمايه 28 هزار و 215 ميليارد ريالي اين شرکت، سود خالص 118 ريالي براي هر سهم است، درآمد سرمايه گذاري غيرعملياتي نيز 266 ميليارد ريال است، با توجه به شرايط کنوني بازار سنگ آهن و فرآيند عرضه و تقاضاي موجود در بازار به نظر امکان تحقق سود نزديک به 12 توماني شرکت چادرملو با توجه به سرمايه گذاري هاي صورت گرفته و حتي تعديل اين سود، بسيار بالااست.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا