نعمت زاده: ایران آماده تامین نیمی از کالاهای پرمصرف وارداتی کرواسی است

نعمت زاده: ایران آماده تامین نیمی از کالاهای پرمصرف وارداتی کرواسی است

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با وزیر بازرگانی و وزیر کارآفرینی و صنایع دستی کرواسی گفت که ایران آماده است نیمی از 50 کالای وارداتی پرمصرف کرواسی را از محل تولید داخلی خود به آن کشور صادر کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدرضا نعمت زاده عصر امروز(سه شنبه) در محل نمایشگاه های بین المللی تهران در دیدار «تومیسلاو پننیچ» وزیر بازرگانی و «دارکو هوروت» وزیر کارآفرینی و صنایع دستی کرواسی، افزود: ما فهرستی از 50 قلم کالا که کرواسی وارد می کند را تهیه کرده ایم و می توانیم حدود نیمی از این اقلام را در شرایط رقابتی، به آنها پیشنهاد کنیم.
وی اضافه کرد: به عنوان نمونه در صنایع پتروشیمی توانمندی های خوبی داریم و می توانیم انواع پلیمرها که برای ساخت قطعات خودرو مصرف می شود و همچنین محصولات فلزی مانند مس و آلومینیوم را به کشور کرواسی صادر کنیم.
وی ادامه داد: علاوه بر این، صنایع غذایی، کالاهای آرایشی و بهداشتی، مصالح ساختمانی همچون سنگ و سرامیک، قطعات پلاستیکی برای مصارف صنعتی و همچنین لوازم خانگی و مخابرات، زمینه هایی است که دو کشور می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند.
نعمت زاده افزود: در بعضی از صنایع، ایران در رده پنج تولیدکننده نخست دنیا قرار دارد؛ به طور نمونه در تولید سیمان ایران چهارمین کشور و از نظر صادرات در رده نخست قرار دارد؛ در زمینه سرامیک و کاشی نیز ایران در رتبه چهارم است و این کالا یکی از اقلام صادراتی ماست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در بخش گردشگری و توریسم دو کشور می توانند همکاری های خوبی با یکدیگر داشته باشند اما اکنون رفت و آمد چندانی بین دو کشور اتفاق نمی افتد.
وی یکی از زمینه های همکاری دو کشور را صنایع خودروسازی ذکر کرد و گفت: ما نیز خودروهایی با برند خودمان و همچنین خودروهایی را تحت لیسانس کشورهای اروپاپی تولید می کنیم.
نعمت زاده افزود: ایران و کرواسی می توانند در صنعت قطعه سازی با یکدیگر همکاری داشته باشند.
وی با یادآوری اینکه کرواسی عضو اتحادیه اروپاست، گفت: این کشور می تواند پایگاه خوبی برای ما برای همکاری با اتحادیه اروپا باشد. اتحادیه اروپا به طور جدی برای الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت اعلام حمایت کرده و هفته گذشته نیز در این زمینه بیانیه ای صادر کرده است.
وزیر صنعت اضافه کرد: ما در سال های گذشته به دلیل مسائل سیاسی نتوانستیم در سارمان جهانی تجارت عضو شویم اما از نظر مسائل اقتصادی مشکلی وجود ندارد؛ بنابراین امیدواریم در شرایط جدید مشکلی برای الحاق ایران وجود نداشته باشد.
وی گفت: ایران برای توسعه صنایع خود برنامه استراتژیک 10 ساله دارد و در قالب این سیاست ها می تواند همکاری های خود را با کرواسی توسعه دهد.
ادامه دارد...
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا