پیش بینی همایون دارابی از آینده کوتاه مدت بازار سهام

پیش بینی همایون دارابی از آینده کوتاه مدت بازار سهام

یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی شرایط بازار سرمایه در ماه های گذشته، آینده کوتاه مدت بازار سهام را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، همایون دارابی با بررسی شرایط فعلی بازار سهام به روند معاملات سه ماه پایانی سال گذشته اشاره کرد و به ملت بازار گفت: بورس در زمستان سال 94 به دلیل انتظارات بالا و خوش بینی های شکل گرفته از «برجام» با رشد بالایی مواجه شد و این سیر افزایشی در صنعت خودروسازی بیش از سایر گروه ها رخ داد.

وی افزود: تمرکز هیات های خارجی بر صنعت خودرو و هماهنگی میان مدیران خودرویی، سازمان بورس و سطوح بالای تصمیم گیری نظیر وزارت صنعت و معدن و تجارت موجب شد تا این گروه بازدهی قابل ملاحظه ای را در بازه 3 ماهه کسب کند.

این کارشناس بازار سرمایه متعادل شدن روند قیمت سهام گروه خودرویی را مورد توجه قرار داد و گفت: در این شرایط با گذشت چندماه و انتشار اوراق افزایش سرمایه های سنگین گروه خودرویی این گروه را وارد فاز اصلاح قیمت کرده به طوری که بخش عمده ای از زیان معامله گران در سال جاری ناشی از این گروه بوده است.

دارابی در خصوص پیش بینی روند سودآوری شرکت ها در بودجه های سالانه و میاندوره ای، اظهار داشت: علی رغم گذشت نزدیک به 2 ماه از ابتدای سال هنوز خبرها و وعده های داده شده چندان محقق نشده است. لذا آمارهای منتشره از سوی خودروسازان چندان تغییری را در وضعیت این شرکت ها نشان نمی دهد. این امر در باقی گروه های بورس هم ملموس است.

وی در پاسخ به این سوال که محرک های منفی بر سر راه رشد مجدد بورس شامل چه مواردی می شود؟ گفت: با وجود امیدواری ها نسبت به قیمت های جهانی متاسفانه نرخ اکثرا کالاهای اساسی ناپایدار است. علاوه بر آن همچنان ارتباطات بانکی قوی داخلی با کشورهای خارجی برقرار نشده است. از همین رو در این شرایط بازار سهام در سطوح بنیادی خود تغییر جدی را شاهد نیست.

این فعال بازار سرمایه افزود: در سطح نقدینگی نیز همچنان سود بانکی و نرخ اوراق مشارکت منتشره بالاست که اتفاقا مورد استقبال هم قرار می گیرند و همین امر موجب تداوم کمبود نقدینگی در بورس کشور است.

دارابی وضعیت بازار سرمایه در کوتاه مدت را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: با توجه به شرایط فعلی، به نظر می رسد بازار سهام فعلا در فاز کاهشی به سر ببرد و پیش بینی می شود تا زمان تغییر در سطح وضعیت بنیادی شرکت ها و ورود نقدینگی جدید به بورس همچنان این روند کم و بیش ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا