وزیر نیرو: بودجه مورد نیاز 30 برابر بودجه فعلی است

بازنگری طرح‌های وزارت نیرو به‌دلیل طولانی شدن پروژه‌ها

بازنگری طرح‌های وزارت نیرو به‌دلیل طولانی شدن پروژه‌ها

وزیر نیرو با اشاره به اجرای همزمان تعداد زیادی طرح‌ها و پروژه در کشور گفت: با توجه به محدود بودن منابع این امر سبب شده تا مدت زمان اجرای پروژه ها طولانی شود و از همین رو در حال بازنگری طرح‌ها هستیم.

به گزارش ایسنا، حمید چیت چیان در پنجمین همایش ملی مهندسی ارزش که در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به اهمیت مهندسی ارزش در اجرای همه پروژه های کشور اظهار کرد: در حال حاضر ٨٥٠ طرح آبی را به صورت همزمان در کشور اجرا می کنیم که به ٢٠٠ هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد در حالی که سالی ٧ هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار وزارت نیرو برای اجرای این طرحها قرار می گیرد.

وزیر نیرو با بیان این که کم بودن این منابع و همزمانی اجرای ٨٥٠ طرح آبی پیش بینی می شود اجرای آنها ٣٠ سال طول بکشد تا این طرحها به سرانجام برسد، تصریح کرد: همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا عمر مفید پروژه ها کاهش یافته و در برخی از موارد اجرای پروژه توجیه فنی و اقتصادی خود را از دست بدهد.

وی با بیان این که باید از انگیزه بخش خصوصی در اجرای پروژه ها بهره ببریم، یادآور شد: در دو سال اخیر دولت به این مسئله توجه ویژه کرده است که نتیجه این امر بازنگری در اجرای طرحها در سطح کلان است.

چیت چیان با اشاره به ذخایر غنی ایران در بخش نفت و گاز به محدودیتهای کشور در صادرات نفت و کاهش قیمت جهانی نفت اشاره کرد و افزود: با این که در ٥٠ سال گذشته درآمد بسیار هنگفتی را از فروش منابع فسیلی کسب کردیم اما نتوانستیم درآمد سرانه فراوانی را نصیب کشور کنیم.

وزیر نیرو یکی از مهمترین عواملی که سبب شده نتوانیم از درآمدهای کلان نفتی در سالهای اخیر به جز دو سال گذشته که با کاهش درآمدهای نفتی مواجه شدیم، استفاده کینم را بی توجهی به امر بهره وری ذکر کرد و گفت: آنچه که امروز در کشور بیش از پیش به آن نیاز داریم توجه به مهندسی ارزش در تمام بخشهای اجرایی یک طرح از ابتدا تا انتهای آن است.

وی با بیان این که مهندسی ارزش در مراحل مختلفی قابل اجراست، تصریح کرد: با این حال اثرگذارترین بخش مهندسی ارزش به طراحی مفهومی آن بازمی گردد که نقش تعیین کننده ای در هزینه، مدت زمان اجرای پروژه و کیفیت آن خواهد داشت.

چیت چیان همچنین به تغییرات شرایط آب و هوایی و اقلیم اشاره کرد و افزود: باید با توجه به این مسائل طراحی پروژه ها را تغییر داده و آنها را با تغییرات شرایط آب و هوایی و اقلیم تطبیق دهیم؛ به عنوان مثال انجام این امر در بخش آب سبب شد تا احداث برخی از سدها از برنامه خارج شده و ارتفاع بعضی از سدها را نیز کوتاه تر کردیم این در حالی است که در ارائه خدماتمان خللی ایجاد نشد.

وزیر نیرو با اشاره به اهمیت مهندسی ارزش در بخش برق اظهار کرد: در دو دهه اخیر ایده تولید برق پراکنده در بسیاری از کشورها شکل گرفته که این امر نیاز به شبکه های انتقال و توزیع را کاهش داده است.

وی با اشاره به هوشمند سازی شبکه ها که شامل شبکه برق و آب می شود، افزود: با انجام این کار نه تنها کارایی این شبکه ها را افزایش می دهیم بلکه مصارف را نیز کنترل خواهیم کرد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا