رئیس اتاق مشترک ایران و عراق:

بخش خصوصی ایران باید اهمیت تجارت با عراق را درک کند

بخش خصوصی ایران باید اهمیت تجارت با عراق را درک کند

تهران- ایرنا- رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، ریسک پذیر بودن تجارت با عراق را از نگرانی های تجار ایرانی دانست؛ با این حال تاکید کرد که بخش خصوصی کشورمان باید نسبت به اهمیت تجارت با عراق توجه لازم را داشته باشد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت ایران، «یحیی آل اسحاق» افزود: خروج ترکیه از بازار عراق فرصت بسیار خوبی برای حضور ایران در این بازار فراهم ساخته است که باید از آن بهره گرفت.
وی یادآورشد: اکنون حل و فصل مسائل بانکی از سوی بانک‌های مرکزی دو کشور در دست انجام و تسهیلاتی نیز قرار است برای تجار و بازرگانان دو کشور فراهم شود.
آل‌اسحاق، تشنگی بازار عراق، شناخت مردم این کشور از محصولات و کالاهای ایرانی و حضور مهندسان و فعالان اقتصادی ایران در عراق را از جمله عواملی برشمرد که موجب ترغیب سرمایه‌گذاری در آن کشور می‌شود.
وی موضوع نقل‌وانتقال پولی را از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مشکلات تجار و بازرگانان دانست و گفت: روابط بانکی ایران با دیگر کشورها به صورت رسمی انجام نشده و باید از راه‌های غیررسمی انجام شود؛ در مورد صادرات خدمات فنی ـ مهندسی نیز موضوع ضمانت‌نامه‌ها و تضمین‌های بانکی، برای بازرگانان مشکل ساز شده که همه این موارد در حال برطرف شدن است.
رئیس اتاق ایران و عراق با بیان اینکه قرار است تسهیلاتی برای تجار و بازرگانان دو کشور فراهم شود، افزود: همچنین مشکلاتی نیز در زمینه روادید و صدور ویزاهای تجار وجود داشت که در حال برطرف شدن است؛ مشکلات مرتبط با گمرک و ساعات کار کارمندان آن، حمل‌ونقل، تخلیه و بارگیری و استاندارد نیز در دست بررسی است که بخشی از آن رفع شد.
آل اسحاق ریسک‌پذیر بودن سود تجارت با عراق را از دیگر نگرانی‌های تجار برشمرد و افزود: موضوع مهم تشنه بودن بازار عراق است؛ با توجه به اینکه آنها نسبت به محصولات ایرانی به میزان کافی آشنایی دارند، بخش خصوصی ایران باید اهمیت تجارت با عراق را درک کند.
عراق با جذب 6 میلیارد و 206 میلیون دلار کالای صادراتی کشورمان در سال گذشته، در واقع دومین کشور جذب کننده کالای صادراتی ایران در سال 94 بود که سهم 17.4 درصدی از ارزش این دوره را به خود اختصاص داد و در مقایسه با 12 ماهه 93 رشد یک درصدی داشت.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا