گفت‌وگو با دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران:

نزول قیمت سنگ‌آهن از قبل پیش‌بینی شده بود

نزول قیمت سنگ‌آهن از قبل پیش‌بینی شده بود

گروه معادن >سنگ آهن - دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران با بیان اینکه روند قیمت سنگ‌آهن در سال جاری نسبت به سال گذشته بهبود پیدا می‌کند، گفت: بهتر است دولت سیاست‌های صادراتی خود را بر پایه تقویت بازارهای صادراتی خود تنظیم کند و وضعیت حقوق دولتی معادن را هر چه زودتر تعیین تکلیف کند.

به گزارش ماین نیوز، علیرضا سیاسی‌راد با بیان اینکه افت قیمت سنگ‌آهن قبلا هم پیش‌بینی شده بود، اظهار کرد: پیش از اعلام سیاست جدید چین مبنی بر کاهش واردات مواد معدنی پیش‌بینی شده بود که افزایش قیمت سنگ‌آهن مقطعی است و دوباره موج نزول قیمت سنگ‌آهن شروع می‌شود و بازار ایران تحت تاثیر این سیاست قرار می‌گیرد.

او افزود: بازار داخلی سنگ‌آهن ایران بر پایه چند فاکتور اساسی تاثیر می‌پذیرد که یکی از آنها قیمت بازار جهانی است. ریزش سریع و نوسانات ناگهانی در بازار جهانی قیمت مواد معدنی ایران از جمله سنگ‌آهن را همواره تحت تاثیر قرار می‌دهد همانند بحرانی که طی دو سال اخیر بازار سنگ‌آهن ایران را با کاهش شدید قیمت مواجه کرد. از سویی بنگاه‌های فعال در عرصه سنگ‌آهن توانستند در سایه بحران افت قیمت مواد معدنی خود را با شرایط جدید هماهنگ کنند و خود را با شرایط جدید بازار وفق دهند.

دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران بیان کرد: تولیدکنندگان سنگ‌آهن بخش خصوصی پس از عبور بحران افت قیمت تلاش کردند تا به مسیر اصلی بازار بازگردند و خود را با وضعیت جدید هماهنگ کنند اما تاثیر کاهش واردات مواد معدنی چین همانند افت قیمت مواد معدنی در دو سال گذشته نخواهد بود و تاثیر کمتری بر عرصه کسب و کار سنگ‌‌آهن خواهد گذاشت. چرا که فعالان این عرصه با بحران قیمتی این حوزه کاملا آشنا شده‌اند و توانستند در شرایط سخت بازار با روند تولید و فروش ارتباط برقرار کنند.

او ادامه داد: الان در حوزه سنگ‌آهن موضوع قابل توجه این است که چقدر سیاست‌گذاری دولت با سیاست‌گذاری حوزه سنگ‌آهن در سال جاری و آینده هماهنگ خواهد بود؟ بنگاه‌های اقتصادی این حوزه می‌خواهند از نوع نگاه دولت به عرصه کسب و کارشان و اینکه تا چه اندازه سیاستگذار می‌تواند از معدنکاران حمایت کند، مطمئن شوند. به طور مثال دولت در سال‌های گذشته با کاهش حقوق دولتی معادن و ساماندهای وضعیت فروش شرکت‌ها توانست گام بزرگی را در عرصه معادن بردارد. از سویی یکی از سیاست‌های نابه‌جای دولت نیز این بود که پرونده‌های مربوط به سال‌های گذشته شرکت‌های سنگ‌آهنی را باز نگه داشته و قصد دارد حقوق دولتی سال‌های قبل را بگیرد. در حالی که در شرایط رکود بازار جهانی نباید فعالان معدنی را متضررتر کرد.

سیاسی‌راد با بیان اینکه بهتر است دولت سیاست‌های صادراتی خود را بر پایه تقویت بازارهای صادراتی خود تنظیم کند، گفت: دولت باید اجازه دهد فعالان معدنی با آزادی عمل تصمیمات صادراتی خود را بگیرند و وضعیت حقوق دولتی سال‌های قبل را هر چه زودتر برای سنگ‌آهنی‌ها تعیین تکلیف کند. شرکت‌های سنگ‌آهنی باید سیاست‌های مالی خود را برای امسال تعیین کنند و از هزینه‌ها و روند مالیات‌گیری دولت چشم‌انداز روشنی داشته باشند.

او در ادامه تصریح کرد: با سخت‌گیری‌های مالیاتی و رکود بازار برخی شرکت‌های سنگ‌آهنی توانستند هزینه‌های بحران قیمت را متحمل شوند و واحد خود را احیا کنند اما برخی از مدار تولید خارج شدند.

علیرضا سیاسی راد
علیرضا سیاسی راد
دبیر انجمن سنگ‌آهن ایران پیش‌بینی کرد: گرچه قیمت سنگ‌آهن در مقطع فعلی روند نزولی به خود گرفته اما به نظر می‌رسد روند قیمت سنگ‌آهن در سال جاری نسبت به سال گذشته بهبود پیدا می‌کند و سنگ‌آهنی‌ها نسبت به سال‌های گذشته با تنش‌ روبه‌رو نشوند.

او با بیان اینکه به نظر می‌رسد چین پیرو سیاست جدید خود میزان واردات سنگ‌آهن ایران را کاهش نخواهد داد، گفت: سال گذشته حدود پنج میلیون تن صادرات سنگ‌آهن به چین داشتیم که فکر نمی‌کنم سیاست جدید چین مبنی بر کاهش واردات مواد معدنی تاثیری بر حجم صادرات ما بگذارد و افزایش صادرات‌مان به چین هم بعید به نظر می‌رسد.

به تازگی قیمت سنگ‌آهن با افت 6.41 دلاری سنگ‌آهن به هفته گذشته سبب شده تا باری دیگر سنگ‌آهنی‌ها نسبت به سنگ‌آهن 60 دلاری ناامید شوند. هم‌اکنون متال بولتن قیمت سنگ‌آهن ایران را در سایه سیاست جدید چین مبنی بر کاهش واردات مواد معدنی و زیان مالی غول‌های معدنی دنیا 51.92 دلار اعلام کرده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا