اختلال عرضه، باعث اوج گیری قیمت نفت شد

اختلال عرضه، باعث اوج گیری قیمت نفت شد

بعد از اینکه بانک گلدمن ساکس اعلام کرد عرضه مازاد در بازارها به دلیل اختلالات در تولید نفت جهانی به پایان رسیده است، قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه با رشدی یک درصدی مواجه شد.

 

به نقل از رویترز، هر بشکه نفت برنت با رشدی 67 سنتی نسبت به جایگاه قبلی خود 48  دلار و 50 سنت معامله شد. قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با 62 سنت افزایش به 46 دلار و 83 سنت رسید.
اختلالات عرضه در نیجریه، ونزوئلا، آمریکا و چین باعث چرخش چشم انداز نفتی گلدمن ساکس شده که در خصوص ذخایر نفتی و دیگر عوامل تاثیرگذار روی قیمت هشدار داده است.
گلدمن اعلام کرد: « بازار نفت از آستانه اشباع ذخایر به کمبود و کسری رسیده است. احتمالا در پایان ماه می ذخایر نفت با کسری مواجه خواهند شد که ناشی از تقاضای قوی ادامه دار و کاهش شدید تولید خواهد بود.»
در نیجریه، شرکت نفتی اگزون موبیل صادرات خود را از بزرگترین پایگاه نفتی کشور ( کواایبوئه) به حالت تعلیق درآورد و دیگر تولیدکنندگان نیز از عملیات خرابکارانه به شدت ضربه خورده اند. این مسائل باعث شده تا تولید کشور به پایین ترین سطح یک دهه اخیر خود (1.65 میلیون بشکه در روز) برسد.
در قاره آمریکا، ونزوئلا بزرگترین صادرکننده نفت این قاره با خطر عدم پرداخت بدهی شرکت ملی نفت خود PDVSA مواجه است و باید 5 میلیارد دلار برای پرداخت اوراق قرضه در سال جاری هزینه کند.
تولید نفت ونزوئلا از ابتدای سال جاری دست کم 188 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. در آمریکا و در حالی بخش نفت با موجی از ورشکستگی مواجه شده است، تولید نفت خام با افتی 8.4 درصدی نسبت به اوج خود در سال 2015 به 8.8 میلیون بشکه در روز رسیده است. در چین نیز در ماه آوریل، تولید نفت خام با افتی 5.6 درصدی نسبت به سال گذشته به 4.05 میلیون بشکه در روز رسید.
بر خلاف این اختلالات، پس از برداشته شدن تحریم ها علیه ایران که موجب شدت گرفتن رقابت برای سهم بازار میان ایران، عربستان، عراق، امارات و کویت شده است، میزان عرضه از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با رشد مواجه شده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا