هیات بلند پایه اقتصادی کرواسی با بیش از 70 نفر عازم تهران شد

هیات بلند پایه اقتصادی کرواسی با بیش از 70 نفر عازم تهران شد

هیات بلند پایه اقتصادی کرواسی صبح امروز دوشنبه به همراه 72 نماینده از شرکت های مختلف این کشور در فرودگاه زاگرب برای سفر به تهران از طرف کاردار سفارت کشورمان در این کشور بدرقه شدند.

به گزارش ایرنا، هیات اقتصادی که در صدر آن «تومیسلاو پاننیچ » وزیر اقتصاد، «دارکو هوروات» وزیر شرکت ها و اصناف، «لوکا بوریلووچ» رئیس اتاق اقتصادی و «لیوبو یوریچیچ» مشاور اقتصادی رئیس جمهوری قرار دارند، به همراه نمایندگانی از 72 شرکت؛ امروز صبح بلگراد را به مقصد تهران ترک کردند.

 

هیات اقتصادی کرواسی عازم تهران متشکل از نمایندگان شرکت های مختلف و همچنین نمایندگانی از وزارتخانه های انرژی، صنعت معدن و تجارت، نفت و وزارت کار است که در این سفر علاوه بر دیدار با مقامات بلند پایه کشورمان، ملاقات های متعددی با صاحبین صنایع و شرکت های ایرانی خواهند داشت.

 

سفر هیات بلند پایه اقتصادی - سیاسی کرواسی به تهران درست یک روز قبل از سفر «کولیندا گرابار کیتاروویچ» رئیس جمهوری کرواسی به ایران صورت گرفته است.


رئیس جمهوری کرواسی فردا ( سه شنبه) به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات بلند پایه کشورمان از جمله رئیس جمهوری و با هدف ارتقای روابط دوستانه دو کشور و همچنین افزایش همکاری در زمینه های مختلفع عازم تهران می شود.

 

خانم 'گرابار کیتاروویچ' دومین رئیس جمهوری کرواسی است که پس از «استیپان مسیچ» رئیس جمهوری سابق این کشور به ایران سفر می کند.


خاطر نشان می شود سفر گرابار کیتاروویچ به جمهوری اسلامی ایران پس از سفر رئیس جمهوری ایران به کرواسی در 12 سال پیش می باشد و این سفر نقطه عطفی در روابط دو کشور است و طرفین بر گسترش روابط و همکاری در حوزه های مختلف بخصوص انرژی تاکید دارند.


بر اساس برنامه ای که اعلام شده است؛ روز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه همایش اقتصادی و بازرگانی بین هیات های اقتصادی کرواسی و ایران در محل اتاق بازرگانی کشورمان در تهران برگزار می شود.

 

«محسن سلطانی» کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در زاگرب، در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در بلگراد پس از بدرقه هیات اقتصادی کرواسی در سفر به تهران گفت که تومیسلاو پاننیچ وزیر اقتصاد کرواسی در آستانه سفر به کشورمان بر علاقه مندی زاگرب برای گسترش همکاری با جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف به ویژه در بخش انرژی تاکید کرده است.


سلطانی همچنین گفت که «عزیز حسنوویچ» مفتی جامعه اسلامی کرواسی همراه هیات اقتصادی این کشور عازم تهران است که با آیت الله تسخیری مشاور رهبری و همچنین رئیس سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی کشورمان دیدار می کند و همچنین در ترکیب هیات همراه رئیس جمهوری کرواسی در روز چهارشنبه 29 اردیبهشت در ملاقات با مقامات عالیرتبه ایران حضور خواهد داشت.

 

سلطانی افزود که در سفر هیات بلند پایه کرواسی به ایران، توافق نامه همکاری های اقتصادی بین دو کشور امضا خواهد شد.


وی گفت که رئیس جمهوری کرواسی قرار است با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر مقامات بلند پایه کشورمان دیدار و گفت و گو داشته باشد .


کولیندا گرابار کیتاروویچ اولین زنی است که برای نخستین بار در انتخابات ریاست جمهوری کرواسی در سال گذشته برای این سمت انتخاب شد.

 

این سفر، دومین سفر رئیس جمهوری این کشور به ایران می باشد.


«استیپان مسیچ» رئیس جمهور سابق کرواسی در سال 2001 میلادی به تهران سفر کرده بود. همچنین خاطر نشان می شود که رئیس جمهوری اسبق کشورمان در سال 1394 به کرواسی سفر داشته است.

کرواسی از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که علاقه مندی خود را برای ادامه همکاری با ایران در سطح گسترده ای اعلام کرده است و در این سفر چندین تفاهم نامه بین دو کشور در زمینه های مختلف اقتصادی و تجاری به امضا می رسد.

 

بنا به گزارش رسانه های کرواسی؛ بازار ایران با برخورداری از 80 میلیون نفر جمعیت ظرفیت بالایی دارد و سال گذشته تجار و سیاستمدارانی از ایران، کرواسی را کشوری بسیار مهم قلمداد کردند و این امر نه فقط به خاطر موضع ژئوپلتیکی کرواسی، بلکه به دلیل آن است که کرواسی را کشوری دوست می دانند که هرگز به ایران پشت نکرده است و از این رو امتیاز خاصی برای این کشور در مقایسه با سایر کشورها قائل هستند.

 

روزنامه توتال کروشیا نیوز همچنین در گزارش خود در باره سفر رئیس جمهوری و هیات اقتصادی و سیاسی کرواسی به ایران نوشت که تعدادی از مقامات سابق دولتی کرواسی به رغم تحریم ها علیه ایران در گذشته به این کشور سفر کرده اند که «وسنا پوسیچ» وزیر سابق امور خارجه از جمله مقامات سابق کرواسی می باشد که به ایران سفر کرده است.


این روزنامه کرواسی همچنین با اشاره به اجرای توافق نامه هسته ای از ژانویه 2016 (دی- بهمن 94) نوشت: ایران قدرت بزرگ اقتصادی منطقه محسوب می شود و اتحادیه اروپا و آمریکا این کشور را به عنوان بزرگترین شریک سیاسی و اقتصادی قلمداد می کنند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا