از پابرجايی تالار فيزيكی تا دعوت معاون وزير برای حضور فعالان بخش كشاورزی در تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس كالا

یک هفته با بورس كالا

طي هفته گذشته رويدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پيرامون بورس كالای ايران بود كه در اين گزارش مروری داريم بر اين رويدادها.

به گزارش «پايگاه خبری بورس كالای ايران»، هفته گذشته معاون وزير جهاد كشاورزی فعالان بخش كشاورزی را به حضور در معاملات بورس كالا دعوت كرد.

دکتر حسن رکنی گفت: بورس کالای ایران با زبان تجارت امروز دنیا مطابقت دارد و ورود به این حوزه اجتناب ناپذیر است، از این رو ضروری است که بازیگران بازار کشاورزی نیز رفته رفته وارد بورس کالا شوند.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بورس کالا در کشور ما جوان است و ورود محصولات کشاورزی به بورس نیز از قدمت زیادی برخوردار نیست، اما با این وجود بازار شفاف و رقابتی بورس کالا باعث شده است تا بخش کشاورزی برای عبور از مبادلات سنتی رفته رفته به سمت بورس کالا حرکت کند.

رکنی افزود: با توجه به عمر کم عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران، باید بسیاری از موضوعات به صورت آموزشی برای همکاران، تاجران و دست اندرکاران این حوزه مطرح شود تا بازیگران این بازار با شرایط و مزایای بورس کالا آشنا شوند.

وی اظهار داشت: باید قبول کنیم بورس کالای ایران با زبان تجارت امروز دنیا مطابقت دارد و ورود به این حوزه اجتناب ناپذیر است، از این رو ضروری است که بازیگران بازار کشاورزی رفته رفته وارد بورس کالا شوند.

تامین مالی از بورس کالا،جذاب برای فولادی ها

هدف اصلی انتشار اوراق سلف محصولات فولادی در بورس کالای ایران، تامین مالی شرکت های فولادی و سرمایه گذاری با سود مشخص و قابل قبول است.

بهادر احرامیان، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان این مطلب گفت: اوراق سلف محصولات فولادی به منظور تامین مالی فولادسازان در بورس کالای ایران منتشر می شود و در حال حاضر نیز اکثر شرکت های فولادی راغب به تامین مالی به وسیله انتشار اوراق سلف موازی هستند.

وی با اشاره به انتشار اوراق سلف تیرآهن شرکت ذوب آهن اصفهان افزود: هدف انتشار اوراق سلف تیرآهن، شفاف سازی قیمت تیرآهن در بازار فولاد نبود، بلکه هدف اصلی تامین مالی شرکت ذوب آهن بود که با موفقیت انجام شد.

تابلوی بورس کالا به بازار آهن می رود

یکی دیگر از رویدادهای هفته گذشته ديدار مدیران ارشد شرکت بورس کالای ایران با متولیان و فعالان بازار آهن در شادآباد تهران به منظور بررسی اوضاع بازار آهن و هم اندیشی برای خروج معاملات این بازار از رکود بود.

محمد آزاد رييس اتحاديه آهن فروشان در اين نشست گفت: مهمترین مشکل آهن فروشان پرداخت مالیات مضاعف و بحث LC است که امیدوار هستیم با همکاری بورس کالای ایران این موانع را از میان برداریم و  شرایط خرده فروشی را نیز در بازار شفاف بورس کالا برای خریدارن فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: برای ایجاد معاملات خرد محصولات فولادی نیاز است تا در بازار  آهن شرایط دسترسی به روند معاملات بورس کالا را ایجاد کنیم، بنابراین با ایجاد تابلوی معاملات به صورت آنلاین و دسترسی آسان به قیمت ها برای فروشندگان در بازار آهن می توان شرایط مناسبی را برای معامله گران فراهم کرد.

مدیرعامل بورس کالا نيز عنوان كرد: سعی داریم تسهیلاتی را نیز در همین راستا ساماندهی کنیم تا واحدهایی که از طریق بورس کالا برای عرضه و فروش محصولاتشان اقدام می کنند، دسترسی راحت تری به منظور انجام معاملات داشته باشند.

عرضه منسجم هلدینگ خلیج فارس در بورس كالا

همچنین مدیر عامل بورس کالای ایران طی هفته گذشته در بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی، هلدینگ خلیج فارس را یکی از بزرگترین عرضه کنندگان محصولات پلیمری در بورس کالای ایران دانست و  در بازدید از غرفه این مجتمع پتروشیمی افزود: عرضه منسجم و با برنامه ریزی متمرکز یکی از ویژگی های مهم هلدینگ خلیج فارس در بورس کالای ایران است.

وی ادامه داد: بنده بازدیدی از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس داشته ام و از نزدیک با فرآیندهای تولید و عرضه محصولات آن آشنا هستم.

سلطانی نژاد عنوان کرد: سیاست عرضه متمرکزی که هلدینگ خلیج فارس در پیش گرفته باعث مدیریت بهتر بازار شده و از تلاطم های ناگهانی جلوگیری کرده است.

راه اندازی بازار آتی و معاملات سلم قیر

مدیرعامل بورس مدیرعامل بورس کالای ایران طی هفته گذشته در کنفرانس بین‌المللی قیر موسسه آرگوس از راه اندازی بازار آتی قیر و معاملات سلم (سلف موازی) قیر در بورس کالا خبر داد.

در کنفرانس بین المللی قیر موسسه آرگوس که از روز ۱۹ اردیبهشت ماه در محل هتل اسپیناس پالاس تهران با حضور نمایندگان کشورهای فعال در حوزه تولید و معاملات قیر آغاز شده است، دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران به ترسیم شمای کلی معاملات قیر در بورس کالا و صادرات قیر از طریق تالار صادراتی این بورس پرداخت و گفت: راه اندازی بازار آتی قیر به منظور پوشش ریسک فعالان بازار این محصول از جمله برنامه های بورس کالای ایران برای توسعه معاملات این کالا است.

تالار معاملات فیزیکی حذف نمی شود

مدیرعامل بورس کالای ایران هفته گذشته طي گفت و گويي با خبرگزاری فارس رویدادهای فعلی و آینده این بورس را مورد بررسی قرار داد. 

حامد سلطاني نژاد در رابطه با حذف بازار فیزیکی بورس کالا گفت: این بازار حذف نخواهد شد و همواره تالارهای معاملاتی به عنوان نماد در بورس ها نگهداری می شوند. یک کاربرد تالارها این است که اگر زمانی سیستم های الکترونیک قطع شدند و یا مشکل فنی پیدا کردند، فعالان بازار بتوانند در تالار فیزیکی معاملات خود را انجام دهند. بحث دیگرهم زنده بودن بازار و اینکه فعالان بازار بتوانند تبادل نظر کنند می باشد. در بازارهای فیزیکی اگر بازار نفت را در نظر بگیرید می بینید که عده ای از معامله گران همواره در تالار معاملات جمع شده اند و با شور و هیجان معامله می کنند.

در بازارهای کالایی دنیا بویژه در بازار های نقد محلی برای جمع شدن فعالان بازار ساخته می شود. در صدد هستیم که کاربری تالار معاملات بورس کالای ایران را تبدیل به محلی نماییم، برای تبادل اطلاعات همه ذینفعان بازار و اینکه عرضه کنندگان بتوانند بازاریابی کنند و بازاریابان بتوانند مشتریان خود را پیدا کنند. بر همین اساس فرم فعلی تالار فیزیکی سعی خواهد شد، با شرایطی پویاتر حفظ شود.

بورس کالا، رقابت و شفافیت را به بازار پتروشیمی آورده است

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در خصوص عملکرد بورس کالای ایران در صنعت پتروشیمی گفت: معاملات شفاف و رقابتی بورس کالا باعث شده تا فضای معاملات محصولات پتروشیمی نسبت به گذشته تغییرات مثبتی کند و امروز بتوان به آمارهای بورس استناد کرد.

علی اکبر شعبانپور افزود: پتروشیمی ها و بورس کالا باید در یک ارتباط متقابل و دوطرفه، نیازهای خود و فعالان بازار را براساس منافع ملی برطرف کنند که این اتفاق به سود کشور خواهد بود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا