نایب رئیس یک تشکل تخصصی:

مصوبه دولت عراق باعث توقف صادرات سیمان ایران به این کشور شد

مصوبه دولت عراق باعث توقف صادرات سیمان ایران به این کشور شد

تهران- ایرنا- نایب رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: مصوبه جدید دولت عراق برای ممنوعیت وارد سیمان باعث شده است صادرات هفت میلیون تنی سیمان ایران به عراق ( مربوط به سال 94) متوقف شود و این امر به بحرانی جدید در صنعت سیمان تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، محمدرضا لطفی اظهار داشت: رکود فعلی کشور موجب شده است صنعت سیمان با چالش های بسیاری روبرو شود و چنانچه چاره ای جدید اندیشیده نشود، می تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد.
لطفی معتقد است، تنها چاره باقی مانده، پیدا کردن بازارهای جایگزین است و امسال می توان 60 میلیون تن سیمان تولید کرد، البته برای تحویل آن باتوجه به شرایط دو ماهه نخست امسال، مشکلاتی وجود دارد.
به گفته لطفی، صادرات سیمان ایران به عراق از یک هفته گذشته برای حمایت از تولید داخلی این کشور ممنوع شده و این موضوع برای واحدهای تولیدی سیمان ، مشکلات زیادی بوجود آورده است.
وی یادآور شد: پس از تصمیم دولت عراق قرار بود جلسه ای بین تولیدکنندگان سیمان و وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شود و تاکنون خبری از این جلسه و نتایج آن اعلام نشده، بنابراین در این شرایط به اعتقاد کارشناسان تنها راه چاره بازارهای جدید است.
لطفی ضمن تاکید بر این که تنها راه، شناسایی و راهیابی به بازارهای جدید است، گفت : بازارهای دیگر کشورهای همسایه از جمله پاکستان، افغانستان و آسیای میانه می تواند بازار جذابی و جایگزینی برای ایران باشد.
نایب رییس تشکل یادشده گفت : روزهای ابتدایی امسال در جریان سفر رئیس جمهوری و هیات اقتصادی به کشور پاکستان مذاکراتی بین ایران و پاکستان در زمینه صادرات و سوآپ (معاوضه) سیمان صورت گرفت. با توجه به ظرفیت صادراتی پاکستان توافق شد سوآپ بخشی از سیمان تولیدی ایران از طریق پاکستان به بازارهای هدف صورت گیرد.
به گفته لطفی ، توافق هسته ای فرصت های جدید را برای کشور ایجاد خواهد کرد که به نظر می رسد سوآپ سیمان کشور از طریق پاکستان برای همسایگان از جمله افغانستان و نیز کشورهای جنوب شرق آسیا یکی از این موارد باشد.
وی آفریقا را به عنوان بازار دیگر نام برد و گفت: مشکل اصلی آن هزینه های حمل و نقل است و در شرایط کنونی چندان به صرفه برای شرکت های تولیدی نیست.
به اعتقاد این متخصص صنعت سیمان، بازار مصرف سیمان در کشور با کمبود تقاضا روبه رو است و حالا با این شرایط امید به صادرات هم از بین رفته است و مجموع این عوامل می تواند به تعطیلی کارخانه ها و بیکاری کارگران منجر شود.
سال گذشته مجموع تولید سیمان و کلینکر کارخانه های کشورمان به رقم 60 میلیون تن رسید که از این رقم بیش از 15 میلیون تن صادر شد. قرار است براساس سند چشم انداز 1404 میزان تولید سیمان کشور به 120 میلیون تن برسد .
شمار کارخانه های سیمان کشور اکنون حدود 72 واحد تولیدی است .
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا