برای سال۹۵

پیش بینی سود ۳۳۲ میلیارد تومانی چادرملو

پیش بینی سود ۳۳۲ میلیارد تومانی چادرملو

گروه معادن >سنگ آهن - چادرملو در سال ۹۵ فروش هزار و ۷۹۵ میلیارد تومانی و سود خالص ۳۳۲ میلیارد تومانی را هدف گذاری کرده است.

به گزارش ماین نیوز، محمود نوریان مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان این مطلب گفت: هرچند نسبت به سال 1394 از رشد 13 درصدی در فروش مواجه هستیم اما از لحاظ سود خالص با افت 49 درصدی مواجه خواهیم بود.

در ادامه متن مصاحبه با میرعامل چادرملو را خواهید خواند:

میزان سرمایه مورد نیاز برای تکمیل طرح های در دست اجرای چادرملو تا پایان سال گذشته چقدر بوده و چه طرح هایی افتتاح شدند؟

با توجه به ثبت آخرین مرحلۀ افزایش سرمایۀ شرکت در تاریخ 13/12/1393 ازمبلغ 12 هزار میلیارد ریال به 17,100 میلیارد ریال، شرکت چادرملو توانست در سال 1394 عملیات اجرا و تکمیل طرح ها توسعه بخش خود را ادامه دهد.

این طرح ها شامل کارخانه های فولاد و احیاء ثامن اردکان، اجرای فاز 3 نیروگاه 500 مگا واتی سیکل ترکیبی اردکان، افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی فعلی و تأمین آب از محل اجرای شبکه فاضلاب شهرستان اردکان است .

چه طرح هایی امسال افتتاح خواهند شد و به چه میزان سرمایه نیاز دارند؟

امسال سرمایه شرکت پس از تصویب مجمع عمومی فوق العاده سهامداران و موافقت سازمان بورس 105 درصد افزایش یافت و از مبلغ 17 هزار 100 میلیارد ریال فعلی به 35 هزار میلیارد ریال می رسد، این افزایش سرمایه که قرار است برای تکمیل پروژه های در دست اقدام و جبران هزینه های سرمایه گذاری در طرح های مشارکتی به مصرف برسد در دو مرحله اتفاق می افتد، ابتدا از مبلغ 17,100 میلیارد ریال به مبلغ 28,215 میلیارد ریال در سال جاری و از محل آوردۀ نقدی و تبدیل مطالبات حال شدۀ سهامداران و در مرحلۀ دوّم، از مبلغ 28,215 میلیارد ریال به مبلغ 35,000 میلیارد ریال، حداکثر ظرف مدت دو سال انجام خواهد شد.

باور ما این است که یکی از ارکان توسعه پایدار در صنعت، تکمیل زنجیره تولید برای پیشگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده فرآورده های معدنی است، بنابراین بر اساس برنامه ریزی بعمل آمده در نظر داریم ساخت کارخانه احیاء مستقیم و فولاد ثامن چادرملو با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون تن فولاد و قابل ارتقاء تا 3.1 میلیون تن و همچنین تولید 6.1 میلیون تن آهن اسفنجی در کارخانه احیاء را که در مجتمع گندله سازی اردکان در حال ساخت است به سر انجام برسانیم و پیش بینی می کنیم کارخانه فولاد ثامن در نیمه دوم امسال مورد بهره برداری قرار بگیرد.

همچنین ساخت و راه اندازی واحد بخار نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی اردکان از دیگر طرح هاست که امیدواریم این بخش باقی مانده نیز امسال به پایان برسد، این نیروگاه با هدف تامین برق مورد نیاز طرح های فولاد و احیاء و سایر صنایع مستقر در مجتمع گندله سازی اردکان ساخته شده که تاکنون بهره برداری از دو واحد گازی آن آغاز شده است .

طرح افزایش ظرفیت کارخانه گندله سازی مجتمع اردکان از 4.3 میلیون تن فعلی به 4 میلیون تن هم یکی دیگر از برنامه های توسعه بخش چادرملو است که برای تامین گندله مورد نیاز واحد احیاء و فولاد ثامن، ارفع و غدیر ایرانیان در نظر گرفته شده است .

از سوی دیگر طرح اجرای شبکۀ فاضلاب شهر اردکان و تصفیه آن بمنظور تامین آب مصرفی برای فرآیند عملیات تولید آهن اسفنجی و شمش فولاد در واحدهای تولیدی صنعتی مجتمع که از دو سال پیش شروع شده امسال نیزتا بهره برداری کامل ادامه می یابد .

همچنین علاوه بر اجرای این طرحها ، بابت جبران مخارج سرمایه گذاریهای انجام شده درشرکت های سرمایه پذیر خود از جمله شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس، شرکت آهن و فولاد ارفع، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه، شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، شرکت کاوند نهان زمین، شرکت نوین الکترود اردکان، شرکت احداث صنایع و معادن سرزمین پارس «پامیدکو» و شرکت تأمین سرمایه امید، مبلغ 6 هزار و 155 میلیارد ریال برآورد سرمایه گذاری کرده ایم.

یکی دیگر از برنامه های آتی این شرکت بهره برداری از پهنه جدید معدنی D19 در مجاورت معدن چادرملو است که امیدواریم با طی شدن آخرین مرحله مقدماتی و دریافت مجوز از طرف سازمان محیط زیست، عملیات اکتشاف در این معدن امسال آغاز شود.

رقم سود پیش بینی شده برای سال جاری چه عددی است؟

ما فروش ۱۷۹۵ میلیارد تومانی را برای سال جاری پیش‌بینی کرده ایم که هرچند نسبت به سال 1394 از رشد 13 درصدی برخوردار است اما از لحاظ سود خالص با افت 49 درصدی مواجه هستیم و میزان آن 332 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

به منظور تحقق شعار امسال تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل چه اقداماتی را در دستور کار قرار داده اید؟

بهترین راه برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد و توسعه اقتصادی، اتکاء به بخش خصوصی و دوری از اقتصاد دولتی است .

سال 1394 را سال سختی برای معدن داران و فولادی ها خواهد بود چراکه از یک طرف با کاهش شدید قیمت سنگ آهن و از طرفی با رکود در فروش محصولات فولادی مواجه بودیم که تاثیر مستقیمی بر درآمدزایی ما داشت.

از آنجا که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از بدو تاسیس در سال 1371 تاکنون همواره متکی به سرمایه های داخلی بوده و خوشبختانه تاکنون نیز توانسته با وجود تمامی مشکلات و موانع، بخشی از چرخ های صنعت کشور را به گردش درآورد و وابستگی بسیار اندکی به خارج از کشور و سرمایه های خارجی داشته است ، توانسته از بحران های داخلی و خارجی عبور کند و حداقل سرپا بماند.

با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های جهانی، شاهد روند رو به رشد اقتصاد کشور خواهیم بود و بار دیگر رونق به بازار کسب و کار باز خواهد گشت.

میزان تولید، فروش و صادرات چادرملو در سال گذشته چقدر بوده است؟

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو سالانه حدود 10 و نیم میلیون تن کنسانتره سنگ آهن تولید می کند که تمامی این محصول در واحدهای فولاد سازی کشور به مصرف می رسد. پس خیلی متکی به درآمدهای ارزی نیستیم اما با توجه به قیمت گذاری محصولات ما که بر اساس درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان است، هر گونه افزایش یا کاهش آن در درآمد زایی و به تبع در سود دهی شرکت موثر است، بنابر این می تواند موجب افزایش قیمت روز سهام در بازار معاملات بورس گردد.

در سالهای اخیر به ویژه سال 94 با وجود کاهش شدید قیمت های جهانی سنگ آهن و محصولات فولادی و مخصوصاً تحریم های اقتصادی، سعی کردیم همچنان به روند رو به رشد خود ادامه دهد و طرح ها و برنامه های توسعه خود را هر چند با قدری تاخیر در برنامه زمانبندی، اما با موفقیت به پیش ببرد.

برای توسعه فعالیت های خود تا چه میزان به سرمایه گذاری خارجی روی آورده اید؟

در زمینه توسعه تکنولوژی به دنبال همکاری با کشورهای دیگر هستیم. البته هدف اول ما بومی‌سازی دانش فنی و تکنولوژی است، نباید فراموش کرد که کشور ما به دلیل وضع تحریم ‌ها سالها‌ از فناوری های روز دنیا عقب مانده است، بنابر این ما فقط تمایل به بهره گیری از تکنولوژی هستیم و نیازی به سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در مجموعه های خودمان نمی بینیم ولی با شرکتهایی که قبلا با ما همکاری داشتند و به علت تحریم ها روابطمان ضعیف شده بود، در حال مذاکره هستیم تا برای رفع نیازهای خود، بدون اتکا به واسطه ها تصمیم گیری کنیم تا بتوانیم در زمانی کوتاه با تکمیل کردن زنجیره تولید، محصولات نهایی خود را صادر کنیم.


چادرملو قصد سرمایه گذاری در حوزه مس در برخی کشورها نظیر قزاقستان را دارد هدف از این سرمایه گذاری چه بوده و چرا ماده معدنی مس و کشور قزاقستان؟

این شرکت با همکاری دو شرکت سرمایه گذاری امید و معدنی و صنعتی گل گهر به صورت غیر مستقیم از طریق شرکت کاوند نهان زمین در چند شرکت فعال در معادن مس کشور قزاقستان اقدام به سرمایه گذاری کرده است.

در حال حاضر عملیات استخراج در معدن مس گلدی در قزاقستان آغاز شده و تاکنون باطله برداری بیش از 120 هزار تن سنگ اکسیده از معدن انجام شده و برای ادامه راه نیازمند همکاری هایی از سوی دولت قزاقستان برای تسهیل صدور روادید و ویزای سرمایه گذاری و کار و تسریع در روند صدور مجوز برداشت در معدن مس گلدی هستیم و امیدواریم همکاری لازم در این خصوص از سوی وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان صورت گیرد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا