مدیرعامل شرکت واگن سازی پارس:

واگن سازی پارس با 25 درصد ظرفیت کار می کند

واگن سازی پارس با 25 درصد ظرفیت کار می کند

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت واگن سازی پارس گفت: کمبود نقدینگی شرکت های ریلی و نبود سفارش سبب شده است کارخانه واگن سازی پارس هم اکنون با 25 درصد ظرفیت خود کار کند.

محمدرضا مختاری روز دوشنبه در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر این شرکت قرارداد ساخت 50 واگن مسافری و 600 واگن باری را با چهار شرکت ترابر ریل سبا، شرکت ریل توسعه، راه آهن شرقی بنیاد و فولاد خوزستان به مبلغ دو هزار 500 میلیارد ریال منعقد کرده است.
وی اظهار داشت: با این حال، زمان تحویل این واگن ها به وضعیت نقدینگی و پرداختی شرکت های یاد شده بستگی دارد و تامین منابع مالی مورد نیاز این قرارداد توسط خریداران سبب تحویل به موقع واگن های سفارشی به آنها خواهد شد.
مختاری به ورود واگن های دست دوم خارجی به کشور اشاره کرد و گفت: هرچند واگن سازی پارس یکی از تولیدکنندگان واگن های باری، مسافری و لکوموتیو در منطقه است اما این شرکت با ورود واگن های دست دوم خارجی هم اکنون در حال بازسازی بخشی این واگن ها برای شرکت های ریلی است.
مدیرعامل شرکت واگن سازی پارس با بیان این که این شرکت ظرفیت تولید یک هزار واگن باری، 100 واگن مسافری، 70 واگن مترو و 40 لکوموتیو را در سال دارد، تصریح کرد: شرکت های ریلی با کمبود نقدینگی مواجه هستند و به همین دلیل 75 درصد ظرفیت شرکت واگن سازی پارس خالی مانده است.
وی با اشاره به میزان خود کفایی شرکت واگن سازی پارس در تولید واگن های مورد نیاز کشور گفت: واگن سازی پارس هم اکنون در تولید واگن های مسافری بین 65 تا 70 درصد، در واگن های باری بین 80 تا 90 درصد و در تولید لکوموتیو نیز به 40 درصد خودکفایی رسیده است و چون تولید برخی از تجهیزات در کشور صرفه اقتصادی ندارد، لذا واگن سازی پارس این تجهیزات را از خارج وارد می کند.
مختاری در خصوص صادرات انواع واگن به کشورهای خارجی نیز اظهارداشت: واگن سازی پارس تاکنون 550 دستگاه انواع واگن به کوبا، دو هزار واگن باری به سوریه، 300 دستگاه واگن باری به سودان، 66 واگن مسافری به بنگلادش و 160 دستگاه بوژی واگن مسافری به چین صادر کرده و هم اکنون دولت بنگلادش در حال مذاکره با وزارت امور اقتصادی و دارایی کشورمان برای خرید 200 تا 400 واگن مسافری با انجام ترک مناقصه از واگن سازی پارس است.
به گفته وی، واگن سازی پارس هم اکنون در حال مذاکره با مسئولان راه آهن لهستان برای خرید 800 دستگاه بوژی واگن های مسافری است و درصدیم در صورت توافق نهایی در طول 12 تا 18 ماه 800 واگن باری را برای کشورعراق بازسازی کنیم.
مختاری افزود: فعالیت شرکت های ریلی در شبکه حمل و نقل ریلی کشور نیازمند سرمایه زیاد است و دولت برای توانمندسازی شرکت های ریلی باید با حمایت های همه جانبه زمینه های لازم را برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات ارزانقیمت فراهم کند و در این خصوص پیشنهادهایی به وزارتخانه های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.
وی با اشاره به افزایش سرعت قطارهای مسافری در بسیاری از کشورهای جهان گفت: واگن سازی پارس برای نخستین بار تولید واگن با سرعت 200 کیلومتر در ساعت را طراحی و نمونه آن را تولید کرده و هم اکنون در حال انجام آزمایش های مورد نیاز است تا به مرحله تولید انبوه برسیم.
وی در خصوص عملکرد شرکت احیا صنعت ادوات واگن سازی پارس نیز گفت: این شرکت خدمات پس از فروش، تاکنون موفق به انجام تعمیرات یک هزار و 500 واگن در کشور شده است که 30 درصد واگن های شبکه حمل و نقل ریلی کشور را به خود اختصاص می دهد و ماهیانه چهار هزار واگن را در مشهد بازبینی می کند.
چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی کشور روزهای 26 تا 29 اردیبهشت ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران میزبان علاقمندان است.
مقابله با تحریم‌های ظالمانه، افزایش صادرات، بومی‌سازی صنعت ریلی و آشنایی شرکت‌های داخلی با آخرین دستاوردهای فناوری‌های صنایع ریلی در جهان از اهداف برگزاری این نمایشگاه اعلام شده است.
برگزاری این نمایشگاه زمینه مناسبی را برای شرکت‌های ایرانی به منظور همکاری‌ خود با شرکت‌های معتبر جهان در صنعت حمل و نقل ریلی فراهم می کند تا بتواننداز آخرین دستاوردهای صنعت ریلی و صنایع وابسته به آن استفاده کنند.
در این نمایشگاه بخش‌های مختلف صنایع و خدمات مختلف ریلی از جمله بخش مسافری درون شهری، برون شهری و بخش باری، واگن‌های نیرو محرکه، واگن مولد، لکوموتیو های برقی و دیزلی، قطعات مصرفی واگن های اتوبوسی، واگن های باری، شرکت های حمل و نقل ریلی، شرکت های ارائه دهنده خدمات پس از فروش، خدمات تعمیر و نگهداری و خدمات بیمه ای در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا