امضای 28 قرارداد برای سرمایه گذاری 18 هزار میلیارد ریالی؛

وزیر نیرو: نبود توازن بین درآمدها و هزینه های وزارت نیرو، گلوی اقتصاد آب و برق را فشار می دهد

وزیر نیرو: نبود توازن بین درآمدها و هزینه های وزارت نیرو، گلوی اقتصاد آب و برق را فشار می دهد

تهران- ایرنا- وزیر نیرو با یادآوری مطالبات بخش خصوصی از وزارت نیرو گفت: این مساله به درون وزارت نیرو ارتباطی ندارد؛ اینگونه نیست که وزارت نیرو منابعی داشته باشد و از پرداخت آن خودداری کند؛ مشکل این است که نبود توازن بین درآمدها و هزینه های وزارت نیرو، گلوی اقتصاد آب و برق را فشار می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حمید چیت چیان امروز (دوشنبه) در نشست صبحانه کاری در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، افزود: یکی از مهمترین تنگناهای صنعت آب و برق این است که وزارت نیرو قراردادهای متعددی با بخش خصوصی دارد؛ بخش خصوصی مطالبات زیادی از شرکت های وزارت نیرو دارند اما در انجام تعهداتش نمی تواند عمل کند.
وی اضافه کرد: در 10 سال گذشته قیمت گاز طبیعی و بنزین در کشور نزدیک به 12 تا 13 برابر افزایش یافته است در حالی که قیمت آب و برق بین 2.1 تا 2.6 برابر افزایش یافته است.
چیت چیان با بیان اینکه قیمت برق ایران در هیچ جای دنیا نیست، ادامه داد: در دنیا فقط مردم سه کشور آمریکا، سوییس و یک کشور اسکاندیناوی می توانند با درآمدشان میزان برق بیشتری بخرند؛ همه کشورها قدرت خرید برقشان کمتر از ایران است در حالی که کشورهای اروپایی درآمد سرانه شان 40 هزار دلار است.
وی افزود: یکی از زمینه هایی که اتاق ایران می تواند به صنعت آب و برق کمک کند، واقعی شدن قیمت هاست؛ البته نمی گوییم قیمت ها باید گران شود، بلکه معتقدیم قیمت ها باید واقعی شوند.
وی با بیان اینکه گران بودن قیمت آب و برق اجحاف به مصرف کننده است، تاکید کرد: اگر قیمت ها از میزان واقعی پایین تر باشد با مشکل کنونی مواجه می شویم که صنعت برق نمی تواند پول پیمانکارها و نیروگاه ها را پرداخت کند.
چیت چیان پیشنهاد کرد: یک کارگروه مشترک بین وزارت نیرو و اتاق ایران تشکیل شود و در موضوع واقعی کردن آب و برق با هم همکاری کنند.
وی با اشاره به اینکه قیمت برق برای صنعت و کشاورزی کمتر از بخش خانگی است، گفت: بابت هر کیلووات ساعت برق مصرفی در بخش کشاورزی تنها 130 ریال یعنی سه دهم یک سنت دریافت می شود.
وزیر نیرو با یادآوری توانمندی های صنعت برق ایران، ظرفیت تولید برق در کشور را 74 هزار میلیارد مگاوات بیان کرد و گفت: ایران در رتبه چهاردهم جهان و نخست منطقه قرار دارد؛ ما یک واحد شبکه سراسری برای توزیع برق داریم که در کشورهای دیگر این امکان وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اکنون ارتباط میان شبکه برق ما با هفت کشور دیگر امکانپذیر است، گفت: اکنون به ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان صادرکننده و از ترکمنستان وارد کننده هستیم؛ همچنین بتازگی مذاکراتی انجام شده است که تا دو سال آینده به شبکه تاجیکستان و روسیه نیز بپیوندیم.
چیت چیان اضافه کرد: امسال چهاردهمین سالی است که ایران بدون قطعی کامل شبکه، برق خود را ارایه می کند؛ در همین مدت در آمریکا، هندوستان و ترکیه به صورت مکرر این قطعی اتفاق افتاده و این موضوع نشان دهنده ظرفیت و توان بالای ایران است.
وی ادامه داد: اکنون بیش از 90 درصد کل نیاز برق شامل سخت افزار و نرم افزار در کشور تولید می شود و در بخش آب این رقم 95 درصد است.
وزیر نیرو با بیان اینکه در زمینه تولید تجهیزات، کارهای پیمانکاری و مهندسی مشاور، شرکت های پر افتخاری در صنعت برق داریم، گفت: اکنون بیش از 600 سد در کشور ساخته شده و 90 سد نیز در دست ساخت است.
چیت چیان گفت: همه کارهای در حال انجام شامل مطالعات و مهندسی مشاور، پیمانکاری و ساخت تجهیزات، بدون استثنا توسط بخش خصوصی انجام می شود و ما یک سازنده دولتی نداریم.
وی این روند را یک افتخار بزرگ برای کشور دانست که توانسته صنعتی با این عظمت را به دست بخش خصوصی جلو ببرد.
وزیر نیرو ادامه داد: البته تولد بسیاری از این شرکت ها در دامان دولت بوده و به مرور واگذار شده اند.
این عضو هیات دولت یازدهم اضافه کرد: در زمینه آب نیز توانمندی های قابل توجهی داریم؛ اکنون بیش از 100 طرح در زمینه آب و فاضلاب شهری و روستایی داریم که همه سرمایه گذاری آن توسط بخش خصوصی انجام شده است.
وی ادامه داد: 48 تریلیون ریال (چهار هزار و 800 میلیارد تومان) ارزش این سرمایه گذاری هاست؛ ما یک آب شیرین کن دولتی نداریم و همه فعالیت در زمینه آب شیرین کن ها توسط بخش خصوصی انجام می شود و دولت آب را از آنها خریداری و توزیع می کند.
وی گفت: اعتقاد داریم که کشور بیش از سرمایه بخش خصوصی به مدیریت و ابتکار بخش خصوصی نیاز دارد؛ اکنون بخش خصوصی وارد فعالیت های بسیار بزرگ تر در زمینه آب شده و نخستین قرارداد برای ساخت سد با سرمایه بخش خصوصی (سد چاش) در سفر اخیر رئیس جمهوری به سمنان امضا شده است.
وزیر نیرو افزود: همه پروژه های شیرین سازی آب و انتقال به استان های مرکزی کشور توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.
چیت چیان ادامه داد: وزارت نیرو و فعالیت های بخش آب و برق، با بخش خصوصی آمیخته و عجین است؛ در صورت خروج بخش خصوصی از این فعالیت ها، دولت نمی تواند هیچ کاری انجام دهد.
وی افزود: بعد از برجام، تعداد قابل توجهی شرکت های خارجی بویژه از کره جنوبی، ژاپن، چین و آلمان به ایران آمده و پیشنهادهای خوبی برای سرمایه گذاری مستقیم داده اند.
وزیر نیرو ادامه داد: یکی از مسایلی که امروز با آن مواجه ایم، اینکه برخی شرکت های داخلی تصور می کنند با ورود این سرمایه گذاران بازار برای بخش خصوصی محدود خواهد شد این در حالی است که اینگونه نیست و صنعت آب و برق در کنار بخش خصوصی، به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد.
چیت چیان گفت: اکنون مناقصه ای برای پست های برق ایجاد کرده ایم که شرکت های داخلی و خارجی می توانند در آن حضور یابند؛ در این مناقصه شرط کرده ایم حتی اگر خارجی ها برنده شدند، اجازه ندارند صد درصد تجهیزات را از کشور خود بیاورند و باید حداقل 51 درصد ساخت داخل باشد.
وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به مصوبه اخیر شورای عالی انرژی اشاره کرد و گفت: وزارت اقتصاد ملزم شده است که برای سرمایه گذاران خارجی گارانتی و تضمین سرمایه صادر کنند.
چیت چیان همچنین پیشنهاد کرد که یک کارگروه ویژه مشترک برای ایجاد بازار آب در مناطق مختلف کشور توسط وزارت نیرو و اتاق بازرگانی ایران تشکیل شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا