اتصال بنادر انزلی و چابهار به راه‌آهن

اتصال بنادر انزلی و چابهار به راه‌آهن

مدیرعامل راه آهن گفت: ترانزیت نفت از ترکمنستان به بندرعباس به زودی آغاز می‌شود.

 

محسن پورسید آقایی امروز در مراسم پیش از افتتاح چهارمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی اظهارداشت: تا سال 1404 سهم راه آهن در جابجایی کالای کشور باید به 30 درصد و در جابجایی مسافر باید به 18 درصد افزایش یابد.
وی گفت: ترانزیت ریلی در سال 93 و 94 نسبت به چندین سال قبل 100 درصد رشد داشته است.
پورسید آقایی با بیان اینکه رساندن و اتصال خطوط راه آهن به کشورهای همسایه اولویت راه آهن است، افزود: امروز خط آهن کشور به ترکمنستان، ترکیه و پاکستان متصل است ضمن آنکه برای اتصال راه‌آهن به آذربایجان در صدد هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حال حاضر 4 بندر مهم خرمشهر، بندرعباس، بندر امیر آباد در شمال و بندر امام خمینی به راه‌آهن متصل است ضمن آنکه انزلی و چابهار هم به زودی به راه‌آهن متصل می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز اتصال خلیج فارس به خزر کمک بزرگی به راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب در بخش ریلی است.
پورسید آقایی گفت: کریدورهای چین- تهران در 2 ماه گذشته افتتاح شد و راه‌آهن با همکاری قزاقستان و ترکمنستان از چین به تهران رسید.
وی با بیان اینکه انتقال کالا از بمبئی تا بندر باتومی در دریای سیاه توسط ریل انجام می‌شود گفت: با توافق اخیر با راه آهن روسیه کریدور بندرعباس-مسکو-هلسینکی فعال شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: کشورهای مسیر برای کاهش تعرفه‌های بندری و ریلی اقدام کردند تا تجار برای استقبال از خطوط ریلی ترانزیتی منطقه که از ایران عبور می‌کند استقبال کنند.
وی با بیان اینکه سهم راه آهن در حمل و نقل کالاها و مواد نفتی باید افزایش یابد،گفت: ایران کشوری نفتی است و جابجایی نفت و مشتقات آن در ایران بالا است بنابراین باید سهم ریلی در داخل کشور افزایش یابد.
وی گفت: پتانسیل انتقال نفت خام از شمال ایران به بندرعباس وجود دارد، اخیراً ترانزیت نفت از ترکمنستان به بندرعباس را آغاز کردیم که به زودی آغاز می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم راه صادرات نفت به کشورهای شمال ایران باز شود.
وی بیان کرد: قطعاً جابجایی نفت با لوله مناسب است اما ریل هم باید در این عرصه سهمی داشته باشد.
وی افزود: تقاضای 2 برابری شرکت پالایش و پخش برای جابجایی مواد نفتی با راه آهن وجود دارد که البته غیر از مازوت باید راه‌آهن در انتقال گازوئیل و بنزین هم نقش داشته باشد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا