همکاری هند و ژاپن برای توسعه بندر چابهار

همکاری هند و ژاپن برای توسعه بندر چابهار

دهلی نو-ایرنا- منابع مطلع در دهلی نو اعلام کردند هند و ژاپن برای ساخت یک بندر و مجتمع صنعتی در بندر چابهار همکاری می کنند.

«شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن نیز چندی پیش در سخنانی اظهار امیدواری کرده بود که در سفر امسال خود به تهران به توافقی در زمینه همکاری این کشور با هند در چابهار دست یابد.
«برهما چلانی»، کارشناس روابط راهبردی هند گفت که همکاری هند و ژاپن در توسعه بندر چابهار و ساخت مرکز صنعتی می تواند یک پیروزی برای تمام طرف ها از جمله ایران باشد.
وی خاطرنشان کرد چابهار دارای ظرفیت بالاتری از بندر گوادر در پاکستان است و این بندر می تواند به مرکز حمل و نقل تجاری در منطقه تبدیل شود.
این کارشناس راهبردی هند گفت که روابط هند و ژاپن تنها محدود به همکاری های اقتصادی و سیاسی نمی شود بلکه دو کشور دارای روابط راهبردی مهمی هستند.
چین نیز آمادگی خود را برای احداث یک شهر صنعتی در چابهار اعلام کرده است .
هند همچنین امیدوار به امضای پیش نویس توافقنامه سه جانبه بین ایران ،هند و افغانستان برای تسهیل دسترسی به افغانستان در سفر مودی به ایران است.
دولت هند ماه گذشته اعلام کرد: زمانی که توافق توسعه بندر چابهار اجرایی شود، ظرفیت این بندر باعث رشد اقتصادی افغانستان، افزایش ارتباطات منطقه ای از جمله روابط هند با افغانستان و آسیای مرکزی می شود.
تفاهمنامه همکاری برای توسعه بندر چابهار اردیبهشت ماه سال گذشته به امضای «نیتین گادکاری » وزیر کشتیرانی ،حمل ونقل و بزرگراههای هند و «عباس آخوندی » وزیر راه و شهرسازی کشورمان رسید.
در این تفاهمنامه هندی ها برای سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری برای توسعه لنگرگاه و چند طرح مهم در چابهار اختصاص دادند.
گفته می شود در سفر هفته آینده مودی به ایران قرار است سرمایه گذاری در این بندر نهایی شود.
«دارمندرا پرادهان» وزیر نفت وگاز طبیعی هند در سفر ماه گذشته به ایران از علاقمندی برای سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری در بخش انرژی ،احداث مجتمع پتروشیمی ،تولید کود شیمیایی و طرح توسعه بندر چابهار خبر داد.
«کوجی هاندا»، سفیر ژاپن در ایران سال گذشته، پیش از آنکه تحریم های بین المللی علیه ایران لغو شود از بندر چابهار بازدید و اعلام کرد که این بندر می تواند به یک مرکز تجارت جهانی تبدیل شود.
ژاپن علاوه بر توسعه مشترک بندر چابهار با هند، علاقمند به ساخت یک مرکز صنعتی در چابهار است.
قرار است «شینزو آبه » نخست وزیر ژاپن بعد از 38 سال، از ایران در ماه آگوست سال جاری دیدار کند.
انتظار می رود در این دیدار، سرمایه گذاری ژاپن در چندین پروژه بزرگ در ایران به توافق برسند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا