چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی؛

نعمت زاده: مخالف خرید هرگونه واگن و لوکوموتیو از خارج هستیم

نعمت زاده: مخالف خرید هرگونه واگن و لوکوموتیو از خارج هستیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه «با خرید هرگونه واگن باری، مسافری و لوکوموتیو از خارج مخالفیم»، گفت: سیاست اقتصاد مقاومتی به ما اجازه نمی دهد خریدهای خود را از کشورهای خارجی انجام دهیم.

به گزارش ایرنا محمدرضا نعمت زاده روز یکشنبه در آیین گشایش چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی، افزود: اکنون 2 هزار و 200 واگن مسافری داریم که باید آن را به چهار هزار واگن افزایش دهیم.
وی ادامه داد: اکنون در این زمینه از 45 درصد خودکفایی داخلی برخورداریم که می توانیم به سرعت آن را به 70 درصد برسانیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، شمار واگن های باری موجود در کشور را 22 هزار واگن اعلام و تاکید کرد که باید آن را به 50 هزار واگن افزایش دهیم.
وی افزود: در ساخت واگن باری نزدیک به 83 درصد تولید داخلی داریم.
نعمت‌زاده گفت: در چند سال آینده باید لوکوموتیوهای کشور دو برابر شود و واگن‌های مترو نیز در سه تا چهار سال آینده باید از دو هزار دستگاه به چهار هزار واگن برسد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد:‌ فضای خوبی برای انجام سرمایه‌گذاری در زمینه‌های صنعتی و ریلی برای شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم شده و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال نهایی کردن چندین قرارداد با کشورهای اروپایی و چین برای تولید قطعات است و بخش خصوصی کشور نیز می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند.
نعمت‌زاده گفت: برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور باید از منابع فاینانس خارجی استفاده کنیم و شرکت‌های داخلی و خارجی نیز برای هرگونه سرمایه‌گذاری در ایران باید در بلندمدت با تامین مالی از شرکت‌های خارجی اقدام کنند.
وی اضافه کرد: ما نباید قطعات و نیازهای صنعتی خود را از خارج خریداری کنیم بلکه باید با استفاده از فاینانس مالی تولید این قطعات را در داخل برنامه‌ریزی کنیم زیرا با لغو تحریم‌ها محدودیت‌های پولی و بانکی برای انعقاد قراردادها برطرف شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: هرگونه توافق با شرکت‌های خارجی باید با مشارکت 50-50 انجام شود؛ بتازگی نیز با یک شرکت ایرانی و ایتالیایی برای تولید قطعات صنعتی که تاکنون از خارج وارد می‌شد، به صورت 50 درصدی برای دو طرف به توافق رسیده‌ایم.
وی گفت: در برنامه چشم‌انداز ما باید سهم حمل و نقل ریلی از جابجایی مسافر از چهار درصد به 18 درصد و بار از 10 درصد به 30 درصد افزایش یابد، بنابراین هرگونه توسعه صنعت حمل و نقل ریلی برای ما از اولویت‌ زیادی برخوردار است.
نعمت زاده افزود: در چشم انداز راهبردی کشور، طول شبکه ریلی باید از 11 هزار کیلومتر کنونی به 25 هزار کیلومتر برسد و از این رو، باید به سرمایه گذاری‌های مشترک با شرکت‌های خارجی بیش از پیش توجه کنیم.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در مراسم گشایش چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی گفت: طول شبکه ریلی کشور اکنون به 10 هزار و 500 کیلومتر رسیده و راه آهن درصدد است در برنامه چشم انداز خود 9 هزار کیلومتر راه آهن جدید احداث کند و در حال حاضر قرارداد ساخت پنج هزار کیلومتر راه آهن منعقد شده است.
وی افزود: در افق سال 2025 سهم راه آهن در حمل بار باید به 30 درصد و حمل مسافر باید به 18 درصد برسد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا