یک مقام مسئول آبفای کشور:

9.8 میلیارد دلار پروژه برای مشارکت در صنعت آبفای کشور به ژاپنی ها معرفی شد

9.8 میلیارد دلار پروژه برای مشارکت در صنعت آبفای کشور به ژاپنی ها معرفی شد

تهران- ایرنا- معاون نظارت و بهره برداری شرکت آب و فاضلاب (آبفا) کشور از معرفی پروژه های مشترک قابل انجام بین شرکت های ایرانی و ژاپنی به ارزش 9 میلیارد و 890 میلیون دلار بویژه در عرصه های ارتقای وضعیت تصفیه خانه ها، سامانه های آب شیرین کن و مدیریت لجن خبر داد.

حمیدرضا تشیعی امروز (یکشنبه) در حاشیه دومین روز برگزاری دومین همایش همکاری های مشترک صنعت آب و فاضلاب ایران و ژاپن در محل هتل اسپیناس تهران به خبرنگار ایرنا گفت: کیفیت بالای آب و محیط زیست محیط های شهری و روستایی در کنار جمع آوری و دفع فاضلاب، از جمله مهم ترین خدمات صنعت آب و فاضلاب است که با سلامت آحاد جامعه در ارتباط است.
به گفته این مقام مسئول، صنعت آب و فاضلاب کشور باید برای رشد و ارتقای خود با کشورهای صاحب عنوان و صاحب نام این عرصه مراوده و ارتباط داشته باشد که می توانند مرجع خوبی برای این صنعت باشند و از جمله آنها کشور ژاپن است.
وی افزود: این کشور باوجود حجم بالای بارندگی های سالیانه ، کمترین هدررفت آب را در جهان دارد. بطور نمونه شهر توکیو (پایتخت ژاپن) با دارا بودن افزون بر 12 میلیون نفر جمعیت، دارای هدر رفت فیزیکی و غیرفیزیکی کمتر از چهار درصد است؛ در حالی که این رقم در طول جنگ جهانی دوم و بمباران توکیو به 80 درصد رسیده بود.
تشیعی خاطرنشان کرد: ژاپن همچنین در زمینه استفاده مجدد از فاضلاب و بازچرخانی پساب یکی از کشورهای پیشرو است، فاضلاب ها را در حد کیفیت آب شرب تصفیه کرده و به محیط زیست برمی گرداند و حتی از لجن آن در تولید انرژی یا تبدیل آن به سوخت نیروگاه ها و به کارگیری پسماند آن در صنایع ساختمان و آسفالت سازی بهره گیری می کند.
وی با بیان اینکه ایران کشوری با اقلیم خشک و نیمه خشک است و وضعیت آب در آن بحرانی است، یکی از اهداف برگزاری این همایش را ارتقای سطح دانش نیروی انسانی صنعت آب و فاضلاب کشور بویژه در حوزه بهره برداری آب عنوان کرد تا با فرهنگ کار ژاپنی ها و دانش و فناوری روز جهان آشنا شوند و علاوه بر آن، زمینه مشارکت بخش خصوصی ایران و ژاپن به منظور ارتقای سطح داخلی این صنعت و سرمایه گذاری ژاپنی ها در ایران فراهم شود.
معاون نظارت و بهره برداری آبفای کشور تصریح کرد: افزون بر 9 میلیارد و 890 میلیون دلار پروژه را وزارت نیرو در اختیار شرکت های ژاپنی قرار داده شده که به طور عمده در زمینه های ارتقای وضعیت تصفیه خانه ها، سامانه های آب شیرین کن و مدیریت لجن است.
وی اضافه کرد: 10 شرکت ژاپنی مطرح و صاحب نام نیز در این همایش حضور دارند تا سلسله نشست هایی با بخش خصوصی و کارفرمایی صنعت آب و فاضلاب ایران داشته باشند و علاوه بر آن، در نظر داریم تا چند پروژه بزرگ را برای سرمایه گذاری ژاپنی ها معرفی کنیم.
تشیعی خاطرنشان کرد: تلاش می شود تا از خط اعتباری توافق شده بین ایران و ژاپن برای اجرای طرح ها و پروژه های صنعت آب و فاضلاب استفاده شود و همچنین دریافت وام ینی (واحد پول ژاپن) با همکاری وزارت امور خارجه، سفارت ژاپن و وزارت امور اقتصادی و دارایی را در دستور کار داریم.
موافقتنامه خط اعتباری 10 میلیارد دلاری در سفر بهمن ماه 1394 علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به توکیو امضا شد که قرار است برای اجرای طرح‌های تولیدی در ایران مورد استفاده قرار گیرد.
این مقام مسئول یادآور شد: این وام هم اینک در مرحله امکان سنجی، گفت وگو و مذاکره های اولیه است و هنوز مبلغ نهایی آن مشخص نیست.
دومین همایش همکاری های مشترک صنعت آب و فاضلاب ایران و ژاپن صبح دیروز (شنبه) با حضور سفیر ژاپن و قائم مقام وزیر نیروی ایران با هدف زمینه سازی برای انتقال فناوری و سرمایه گذاری و تولید مشترک ایران و ژاپن در صنعت آب وفاضلاب کشور آغاز به کار کرد و امروز به کار خود پایان می دهد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا