ایسنا گزارش می دهد

برنامه‌های ایران برای ورود به بازار ال.ان.جی

برنامه‌های ایران برای ورود به بازار ال.ان.جی

در شرایطی که بسیاری از مقامات کشورهای خارجی در دیدار با وزیر نفت، برای خرید گاز به صورت ال.ان.جی از ایران ابراز تمایل کرده اند، اولین پروژه تولید ال ان جی با استفاده از گازهای مشعل به زودی در کشور آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ایجاد زیرساخت ها و بسترهای لازم برای ورود به بازار ال ان جی از برنامه های وزارت نفت است تا سهم اندک ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گازی دنیا در تجارت جهانی گاز افزایش یابد.

در این راستا مذاکرات ایران با کشورهای اتحادیه اروپا برای عرضه گاز با خط لوله یا به صورت گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) ادامه دارد، و اعلام شده که طی دو سال و نیم آینده اولین واحد تولید ال ان جی با ظرفیت 10 میلیون تن در کشور راه اندازی می شود، به طوری که در نظر دارد دو سال و نیم دیگر نخستین واحد تولید ال ان جی خود را با ظرفیت تولید سالانه ١٠ میلیون تن راه اندازی کند.

در این باره مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره گفته که قرارداد فروش گازهای همراه نفت میدان فروزان مراحل نهایی را پشت سر می گذارد و به این ترتیب در آینده ای نزدیک، تولید گاز مایع طبیعی (LNG) با استفاده از گازهای مشعل این میدان آغاز می شود.

حافظی گفته که طرف این قرارداد که با هدف تولید LNG در دریا (FLNG) منعقد می شود، کنسرسیومی متشکل از شرکتهای داخلی و خارجی است.

پیش تر نیز علی رضا کاملی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده بود که یکی از برنامه های این شرکت صادرات گاز به عمان است که قرار است بخشی از این گاز صادراتی در تاسیسات ال ان جی این کشور مورد استفاده قرار گیرد.

بر اساس این گزارش هم اکنون حدود ٢٣ درصد از ظرفیت تولید ال ان جی عمان بلااستفاده مانده است، ایران قرار است از این ظرفیت خالی برای بازاریابی و فروش ال ان جی استفاده کند و به ازای آن هزینه حق العملکاری برای تبدیل گاز به ال ان جی را به این کشور پرداخت کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه مذاکره با بزرگترین شرکت ال ان جی دنیا برای بهره برداری از پایانه شناور ال ان جی(FLNG). از دیگر برنامه های این شرکت است، گفته که با رفع تحریم ها این طرح به سرعت وارد مرحله مطالعاتی و اجرایی می شود به گونه ای که بتوان ظرف 2 و نیم تا سه سال آینده بخشی از صادرات گاز از طریق ال ان جی را محقق کرد.

از سوی دیگر بیژن زنگنه، وزیر نفت از اعلام آمادگی اسپانیا برای استفاده از پایانه‌های واردات گاز (ال.ان.جی) این کشور برای ورود ایران به بازار گاز اروپا خبر داده و گفته که مذاکرات ایران و اسپانیا در این زمینه ادامه خواهد داشت.

زنگنه همچینین با اشاره به علاقه‌مندی برزیل برای خرید گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) از ایران، گفته که برای پیگیری مذاکرات در این باره قرار شد کارگروه مشترکی میان وزارت نفت ایران و وزارت انرژی و معادن برزیل ایجاد شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا