همزمان با سفر نخست وزیر هند در هفته نخست خرداد؛

ایران و هند سند همکاری های نفتی امضا می کنند

ایران و هند سند همکاری های نفتی امضا می کنند

تهران- ایرنا- تهران و دهلی نو در جریان سفر نخست وزیر هند به ایران در هفته نخست خردادماه، سند همکاری نفتی را برای مشارکت در توسعه میدان گازی فرزاد بی، افزایش صادرات نفت و سرمایه گذاری در پتروشیمی امضا می کنند.

هند که در دوران تحریم، تعاملات نفتی با ایران را حفظ کرده بود و روزانه 200هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می کرد، قصد دارد در پساتحریم، این مناسبات را گسترش دهد.
در سال های تحریم، هند با خرید حدود 20 درصد نفت صادراتی ایران (به طور میانگین 200 هزار بشکه در روز) در جایگاه دومین مشتری نفت ایران قرار داشت.
با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، شرکت های هندی خواستار گسترش مناسبات در بخش انرژی با ایران شده اند. بر این اساس، در جریان سفر نخست وزیر هند به ایران در هفته نخست خردادماه، قرار است درباره افزایش صادرات نفت ایران به این کشور و همچنین سرمایه گذاری هندی ها در بخش بالادستی صنایع نفت و پتروشیمی مذاکره شود.
وزارت نفت به نقل از معاون اموربین الملل و بازرگانی این وزارتخانه، اعلام کرده است: احتمال امضای سند همکاری با هندی ها همزمان با این سفر وجود دارد.
امیرحسین زمانی نیا معاون اموربین الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه در آستانه سفر ناریندرا مودی نخست وزیر هند به ایران در هفته نخست خردادماه دیداری با سفیر این کشور داشته است، گفت: مقدمات سفر نخست وزیر هند به ایران در این دیدار بررسی شد.
وی افزود: ادامه مذاکره درباره میدان گازی فرزاد بی، پتروشیمی، پروژه های بالادستی صنعت نفت از محورهای مورد مذاکره و همکاری دو کشور است.
غلامرضا انصاری سفیر ایران در هند هم پیش از این درباره این سفر گفته بود: رایزنی های اقتصادی و سیاسی، بررسی قرارداد سرمایه گذاری هند در بندر چابهار ایران و سخنرانی در جمع بازرگانان و تاجران ایرانی از برنامه های مودی در سفر به ایران است.
صادرات نفت ایران به هند بلافاصله پس از رفع تحریم ها، روند صعودی یافت به گونه ای که میزان صادرات در ماه مارس (اسفند-فروردین) سال جاری میلادی با ثبت رکوردی جدید به بالاترین میزان در پنج سال گذشته رسید.
چندی پیش خبرگزاری رویترز گزارش داد اطلاعات اولیه کشتیرانی نشان می دهد در ماه مارس سال جاری میلادی، واردات نفت خام هند از ایران به بیش از 500 هزار بشکه در روز رسیده است که بالاترین رقم در سال های اخیر به شمار می آید.
مجموع واردات روزانه نفت خام ایران از سوی پالایشگران هند در دوره یادشده 506 هزار و ١٠٠ بشکه بود که 135 درصد نسبت به ماه فوریه (بهمن- اسفند) سال جاری میلادی بیشتر است.
این میزان افزایش صادرات نفت به هند به عنوان دستاورد بزرگ دولت ایران در گسترش فعالیت ها در بازارهای منطقه ای پس از رفع تحریم ها به شمار می رود.
شرکت ریلاینس هند پس از 6 سال وقفه، با خرید یک محموله از میعانات نفتی میدان فروزان در ماه مارس سال جاری میلادی ، خرید نفت را از ایران از سر گرفت.
هندی ها همچنین در نظر دارند توسعه میدان گازی فرزاد بی را بر عهده بگیرند، قرار است گاز تولیدی این میدان را هندی ها، بازاریابی و صادر کنند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا