رئیس خانه معدن ایران مطرح کرد:

معدن و صنایع معدنی پیشران اقتصاد کشور است

معدن و صنایع معدنی پیشران اقتصاد کشور است

گروه معادن - رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه باید بخش معدن را به بخش ثروت‌آفرين اقتصاد تبديل کنیم، گفت: با متحول‌شدن بخش معدن سایر بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور فعال خواهند شد.

به گزارش ماین نیوز، محمدرضا بهرامن با بیان اینکه فناوری عامل تبديل منابع معدنی به منابع توليد محصولات صنعتی با ارزش افزوده بالاست، اظهار کرد: تاكنون 8840 معدن در كشور كشف شده كه 5873 تعداد از آنها فعال و 2546 تعداد از آنها غيرفعال و 421 معدن نيز در حال تجهيز است.

او افزود: تنوع و غنای ذخاير معدني ايران ايجاب مي‌كند كه با اتخاذ راهبردهای تحول آفرين و ظرفيت‌ساز در مديريت و مهندسي اين ذخاير، بخش معدن را به بخش ثروت آفرين اقتصاد تبديل کنیم و از اين طريق، زيرساختی محكم و قابل اتكا براي توسعه كشور فراهم آوريم.

رئیس خانه معدن با اشاره به برخورداری ایران از 75 درصد منابع انرژی جهان، گفت: ایران می تواند شاهراه خليج هميشه فارس و دريای خزر باشد. برای استفاده صحيح از اين فرصت‌های استراتژيك بايد همه در كنار هم و با هم باشيم. فرصت‌هايی كه اگر آنها را به موقع درنيابيم برای هميشه از دست خواهند رفت. اما متاسفانه هنوز فاصله زيادی بين آنچه وجود دارد و آنچه بايد باشد، به چشم می‌خورد.

بهرامن با بیان اینکه پر كردن اين فاصله يعني فاصله معدن با تفكر صنعتي گفت: استقرار و استمرار گفت‌وگوهای قدرت‌های صنعتی دنيا با تمامي تشكل‌های معدنی كشور و بخش خصوصی معدن ايران ضرورت دارد. از سویی بخش معدن و صنایع معدنی پیشران اقتصاد است و با متحول ‌شدن این بخش، سایر بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور فعال می‌شود.

او ادامه داد: معادن باید زمینه‌ساز ایجاد شغل در کشور شود و با ارایه تسهیلات مناسب، زمینه حضور بیشتر بخش خصوصی در کنار بخش دولتی فراهم شود. شرکت‌های قرارداد کننده با معادن باید از وضعیت خوب مالی، منابع خوب بشری (نیروهای متخصص) و تجهیزات مدرن بهره‌مند باشند تا این گونه قرارداد‌ها بتواند تامین‌کننده‌ منافع ملی کشور باشد.

رئیس خانه معدن با بیان اینکه بخش معدن و صنایع معدنی پیشران اقتصاد است، گفت: با متحول‌شدن این بخش، سایر بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور فعال می‌شود. زیرا باید به این موضوع توجه کرد که تاثیر معدن بر صنعت است. اگر صنعت فولاد، سیمان، صنعت سنگ‌، کارخانه‌های سرب و روی، گچ و نظایر آن در ایران سودآور هستند، به دلیل فعالیت معادن متعدد در کشور است. چرا كه در غیر این صورت صنایع معدنی در ایران پا نمی‌گرفت و بدنبال آن اگر صنایع معدنی قدرتمند نبود، بسیاری از ارزش افزوده‌های بخش معدن ایجاد نمی‌شد.

او تصریح کرد: تاكنون 8840 معدن در كشور كشف شده كه 5873 تعداد از آنها فعال و 2546 تعداد از آنها غيرفعال و 421 معدن نيز در حال تجهيز است. 74 درصد از معادن کشور را مصالح ساختمانی و سنگ‌های تزیینی تشکیل می‌دهند ضمن این که 20 درصد معادن غیرفلزی و 6 درصد مابقی فلزی هستند. معادن فلزی سهم بالایی در تولید مواد معدنی ایران دارند اما از نظر پشتوانه ضعیف بوده و کار اکتشافی روی آن ها ضرورت بیشتری دارد.

بهرامن با اشاره به اشتغال مستقیم 124 هزار نفر در بخش معدن، مطرح کرد: طبق آمار سازمان جهانی کار به ازای هر شغل مستقیم در بخش معدن 17 شغل وابسته و تکمیلی در این بخش ایجاد می‌شود. از سویی هركشوری كه بخش معدن فعال‌تری داشته باشد، توسعه صنعتی را با شتاب بيشتری دنبال خواهد کرد. 30 درصد از گردش مالی اقتصاد كشور وابسته به بخش معدن است، زیرا 30درصد از سرمايه‌گذاری داخلی و بيش از 32 درصد از صادرات غيرنفتی كشور و 5.46 درصد از صادرات صنعتی و معدنی و سهم بيش از 30درصد از ارزش بازار بورس كشور مربوط به بخش معدن و صنايع معدنی است.

سیاست‌های توسعه صادرات غیرنفتی علاوه بر اینکه از طریق افزایش تقاضا برای محصولات و خدمات تولید شده در داخل منجر به تحرک بخش‌های تولیدی کشور می‌شوند، با کاهش وابستگی اقتصاد به نفت و تنوع بخشیدن به منابع ارزی، رشد اقتصادی باثبات‌تری را در سال‌های آتی به وجود خواهد آورد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا