خبر مهر رسما تایید شد؛

استفاده ایران از خط لوله نفت سومد مصر آزاد شد

استفاده ایران از خط لوله نفت سومد مصر آزاد شد

معاون وزیر نفت با بیان اینکه امکان استفاده از لوله سومد برای انتقال نفت صادراتی از دریای سرخ به مدیترانه آزاد شد، گفت:محموله‌‌های نفت ایران توسط این خط لوله قابل انتقال به مدیترانه خواهد شد.

۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری خبرگزاری مهر با انتشار خبری، اعلام کرد: دولت مصر مجوز تردد کشتی‌های نفتکش غول پیکر ایران به مقصد اروپا را از کانال سوئز به منظور استفاده از خط لوله «سومد» صادر کرد.

با صدور این مجوز، عملا تلاش و برنامه‌های عربستان سعودی برای محدودسازی صادرات نفت خام ایران به کشورهای اروپایی با شکست جدیدی همراه شده و نفتکش‌های ایرانی می‌توانند از ظرفیت خط لوله سومد و کانال سوئز برای انتقال نفت خام استفاده کنند.

بر این اساس دوم آوریل سال‌جاری میلادی، امکان استفاده و تردد کشتی‌های نفتکش ایران حامل نفت خام صادراتی به کشورهای اروپایی از کانال سوئز و خط لوله نفتی «سومد» صادر شده است.

امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل وزیر نفت درباره خط لوله «سومد» مصر (از دریای سرخ به مدیترانه) هم با بیان اینکه مشکل این خط حل شده است، گفت: در این زمینه تفاهم شده، نفتکش‌های بزرگ (VLCC) محموله های نفتی را در ساحل دریای سرخ تخلیه و پس از انتقال از طریق خط لوله سومد به دریای مدیترانه، دوباره آن را بارگیری کند.

رکن الدین جوادی مدیرعامل شرکت نفت هم هفته گذشته در پاسخ به پرسش مهر درباره صدور مجوز انتقال نفت ایران از خط لوله «سومد» مصر (از دریای سرخ به دریای مدیترانه) گفته بود: ایران برای انتقال نفت به دریای مدیترانه و اروپا باید یا از نفتكش‌های كوچك برای عبور از كانال سوئز استفاده كند یا محموله های نفتی بزرگ را در ساحل دریای سرخ تخلیه و پس از انتقال از طریق خط لوله سومد به دریای مدیترانه، دوباره آن را بارگیری كند.

به گزارش مهر، در شرایط فعلی شرکت جنرال پترولیوم مصر ۵۰ درصد سهام شرکت آرامکو ی عربستان سعودی ۱۵ درصد سهام، شرکت اینترنشنال پترولیوم اینوستمنت امارات ۱۵، سه شرکت کویتی ۱۵ درصد و قطر پترولیوم پنج درصد از سهام خط لوله سومد به عنوان یکی از استراتژیک ترین خطوط لوله نفت جهان را در اختیار دارند.

در همین حال، «طارق المولی» وزیر نفت مصر پیش از لغو تحریم‌های نفتی ایران، تاکید کرده بود: پیش‌بینی می‌شود جریان نفت در خط لوله سومد (SUMED) پس از بازگشت ایران به بازار‌های جهانی افزایش یابد و قاهره از این موضوع استقبال خواهد کرد.

خط لوله ۳۲۰ کیلومتری سومد از دریای سرخ به بندر غرب اسکندریه کشیده شده است. تحریم‌های غرب علیه بخش نفت ایران باعث شده که به دلیل فشارها روی شرایط بیمه‌ای انتقال نفت به «عین‌السخنی و سیدی کریر» از سال ۲۰۱۲ میلادی تقریبا نصف شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا