نگاهی به حمایت‌های مالیاتی راه‌آهن از سرمایه‌گذاران خارجی

نگاهی به حمایت‌های مالیاتی راه‌آهن از سرمایه‌گذاران خارجی

در شرایطی که مدیرعامل شرکت راه آهن اعلام کرده بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی که قصد ورود به ایران را دارند، ترجیح می‌دهند به جای ورود مستقیم اقدام به ارائه‌ی فاینانس برای طرح‌های ایرانی کنند اما به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی‌های دولتی برای تشویق سرمایه‌گذاران خارجی ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، وزارت راه و شهرسازی از چند ماه قبل اعلام کرده که در فضای پس از تحریم با وجود باز شدن امکان حضور طرف‌های خارجی در ایران این سرمایه‌گذاران داخلی خواهند بود که امکان استفاده حداکثری از تمهیدات دولتی دارند.

در این بین به‌طور خاص حوزه راه‌آهن به دلیل اولویتی که برای دولت دارد بخش بیشتری از تشویق‌های مالی را در بر گرفته و کار به جایی رسیده که در کنار تلاش برای کاهش تعرفه حق دسترسی به خطوط ریلی دولت حتی برای وارد کردن واگن‌های جدید به سیر نیز تشویق‌هایی را در نظر گرفته است.

با توجه به این اولویت‌بندی سیستم تشویق‌هایی که برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز در نظر گرفته شده با محوریت حمایت از طرف‌های داخلی انجام می‌گیرد تا جایی که حتی برای به وجود آمدن معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز شرایطی برای بهره‌مند شدن سرمایه‌گذاران داخلی ایجاد شده است.

براساس اعلام شرکت راه‌آهن با توجه به مفاد قانونی مصوب شده در اصلاح قانون مالیاتی کشور سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه ریلی علاوه بر معافیت و تسهیلات متقابلی که برای سرمایه‌گذاران وجود دارد، می‌توانند از یکسری تسهیلات ویژه نیز بهره‌مند شوند.

براین اساس در صورتی که افرادی به‌طور مشخص با سرمایه‌گذار ایرانی مشارکت داشته یا در قالب یک برند خاص نسبت به تولید کالای ایرانی و صادرات آن اقدام کند می‌تواند از تسهیلات مطلوب معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شود.

هرچند که هنوز آمار جزیی درباره‌ی چگونگی محاسبه این تخفیف‌های مالیاتی ارائه نشده و مشخص نیست برای سرمایه‌گذاران خارجی این موضوع تا چه حد می‌تواند اهمیت داشته باشد، اما از یک سو بالابردن تسهیلات مورد نیاز سرمایه‌گذاران خارجی و از سویی دیگر حمایت همزمان از مشارکت داخلی‌ها در طرح‌های آنها باعث شده در اولویت‌بندی راه‌آهن نسبت به دیگر حوزه‌ها تجدید‌نظر‌های جدی صورت گیرد مساله‌ای که می‌تواند در آینده نزدیک اوضاع سرمایه‌گذاری در این بخش را بهبود ببخشد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا