سی‌ان‌ان مانی تحلیل کرد

فرار توریست‌ها و سرمایه‌گذاران از مصر

فرار توریست‌ها و سرمایه‌گذاران از مصر

مت اگان/نویسنده و سردبیر سی‌ان‌ان‌مانی: مصر دیگر نمی‌تواند روی کمک‌های مالی عربستان سعودی که یار دیرینه‌اش بود حساب باز کند.

مصر با کمبود پول نقد مواجه شده‌است. اما این بار دوستانی که سرشار از نفت بوده‌اند نظیر عربستان سعودی نمی‌توانند به کمک این کشور بیایند و‌آن را نجات بدهند.

مصر با کمبود پول نقد مواجه شده‌است. اما این بار دوستانی که سرشار از نفت بوده‌اند نظیر عربستان سعودی نمی‌توانند به کمک این کشور بیایند و‌آن را نجات بدهند

از آنجا که مصر با کمبود پول نقد مواجه شده‌است توانایی آن برای مقابله با مشکلات اقتصادی که از زمان بهار عربی 2011 کاهش یافته‌است. به همین خاطر است که مصر از یکی از بهترین نقاط دنیا برای سرمایه‌گذاری در عرض دو سال به بدترین و ناامن‌ترین نقطه تبدیل شده‌است.

ذخایر ارزی مصر تا پایان ماه سپتامبر به پایین‌ترین میزان شش‌ماهه خود که 16 میلیارد دلار بوده، رسیده‌است. این میزان برابر با سه ماه واردات است.

جیسون تووی اقتصاددان خاورمیانه در کپیتال اکونومیکس اظهار می‌کند که در ماه مارس مصر از کشورهای عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی 12 میلیارد دلار کمک مالی دریافت کرده‌است اما اکنون وضعیت این کشور نشان می‌دهد که تمامی این کمک مالی سوخته‌است.

تووی می‌گوید: «این نگرانی وجود دارد که این کشورها به خاطر کاهش شدید بهای نفت دیگر نتوانند کمک‌های مالی لازم را به مصر برسانند.»

به عبارت دیگر، حامیان مصر اکنون مشکلات خودشان را دارند.

هفته گذشته استاندارد اند پورز رتبه عربستان را به دلیل کاهش بهای نفت و کسری بودجه این کشور کاهش داد.

اما جالب‌ترین نکته این است که یکی از منابع اصلی درآمد مصر از طریق توریسم و گردشگری بوده‌است اما اکنون توریست‌ها از این کشور می‌ترسند

چند روز پیش از آن نیز صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده‌بود که اگر نفت زیر 50 دلار در ازای هر بشکه باقی بماند عربستان سعودی تا پنج سال دیگر بیشتر دوام نخواهد آورد.

صندوق بین‌المللی پول در همان گزارش اعلام کرده بود که مصر کمک‌های مالی بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس دریافت می‌کند و اکنون با مشکل مواجه خواهد شد.

این ترس‌ها و نگرانی‌ها درباره مصر، سرمایه‌گذاران را از این کشور دور کرده‌است.

بازار بورس مصر در حال سقوط است. شاخص MSCI در مصر در سال جاری به 12 درصد تنزل پیدا کرده‌است؛ در حالی که این شاخص در سال گذشته معادل 30 درصد و در سال 2012 حدود 52 درصد بوده‌است.

یکی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که از ماه می 2014 که عبدل فتاح السیسی به عنوان رئیس‌جمهور مصر انتخاب شده‌است تا کنون هزینه اطمینان‌بخشی به سرمایه‌گذاران در مصر به بالاترین سطح خود رسیده‌است.

سرمایه‌گذاران بازار مصر را خرسی برآورد می‌کنند و وضیت بازار این کشور را وخیم می‌دانند. البته مصر نسبت به پنج سال گذشته به ثبات نسبی دست یافته‌است.

اما جالب‌ترین نکته این است که یکی از منابع اصلی درآمد مصر از طریق توریسم و گردشگری بوده‌است اما اکنون توریست‌ها از این کشور می‌ترسند.

تووی تأکید می‌کند که از زمان آشوب‌های سیاسی وضعیت توریسم و گردشگری در مصر بسیار وخیم شده‌است.

به نظر می‌رسد مصر به اصلاحات جدی‌تری نیاز دارد.

منبع:‌سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا