در حوزه بهره مالکانه

بهره مالکانه دولت و مجلس را به معدن نزدیک کرد

بهره مالکانه دولت و مجلس را به معدن نزدیک کرد

گروه معادن - بهره مالکانه براساس قانون معادن تنها مشمول معادنی می‌شود که پروانه بهره‌برداری آنها متعلق به دولت است و به تناسب میزان فروش مواد معدنی باید بهره مالکانه بپردازند.

به گزارش ماین نیوز، البته با توجه به این موضوع که معادن بخش خصوصی پروانه محدوده را به نام خود ثبت می‌کنند نمی‌توان آنها را مشمول بهره مالکانه کرد و این امر مغایر با قانون معادن است. از سویی دیگر در معادن کوچک اخذ بهره مالکانه منجر به تعطیلی معادن می‌شود و در نهایت به اشتغال و تولید آسیب خواهد زد، در معادن بزرگ نیز به تناسب افزایش استخراج و تولید، هزینه‌ها بیشتر می‌شود به همین دلیل باید به این معادن کمک کرد هزینه‌های تولید را از طریق ارتقای فناوری و بکارگیری تجهیزات پیشرفته کاهش دهند. چراکه قیمت‌های جهانی برخی از مواد معدنی همچنان در حال کاهش است و این شرایط سهم تولیدکنندگان معدنی ایران در بازارهای جهانی را از بین می‌برد.

در حالی که کسب این بازار با هزینه‌های بالایی برای معدنکاران همراه است و نباید آنها را از دست داد. با توجه به آثار منفی اخذ بهره‌مالکانه در سال‌های گذشته و تحقق نیافتن مبلغی انتخابی از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی، این‌بار دولت و مجلس برای توسعه هرچه بیشتر بخش معدن و افزایش درآمدو ایجاد ارزش‌افزوده در این بخش تصمیم به کاهش ۵درصدی بهره‌مالکانه را گرفتند. این اتفاق باعث شد تا نظر معدنی‌ها با بخش دولتی و مجلس شورای اسلامی نزدیک شود.

سال‌هایی که بهره‌مالکانه تحقق نیافت
با آغاز رکود در بازارهای خارجی فعالیت در حوزه صادرات برای فعالان بخش معدن با دشواری همراه شد اما موضوع تنها به افت قیمت در بازارهای جهانی ختم نشد. رکود اقتصادی در بازار داخلی کشور از یک سو، وضع تحریم‌های علیه کشور باعث شد، میزان تقاضا در بازار کاهش یافته و تولیدکنندگان محصولات معدنی به دلیل در اختیار نداشتن برخی فناوری‌های روز دنیا با افزایش قیمت تمام شده مواجه شوند. این موارد دست به‌دست هم داد تا واحدهای معدنی در پرداخت بهره‌مالکانه خود با مشکل مواجه شوند. در واقع تحقق میزان بهره‌مالکانه توانست فشار بسیاری را در این سال‌ها به واحدهای معدنی وارد کند. حال مجلس شورای اسلامی و دولت با بررسی مسائل سال‌های گذشته بخش معدن درارتباط با اخذ بهره‌مالکانه، با کاهش ۵درصد رقم آن موافقت کرده‌اند.

تاثیر ۵درصدی با کاهش ۵درصدی
محمد نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درباره تاثیر ۵ درصدی بهره‌مالکانه اظهار کرد: بدون شک کاهش ۵درصدی بهره‌مالکانه تا حدودی بر فعالیت‌های شرکت تاثیر گذارتر خواهد بود و می‌تواند فشارهای مالی شرکت را کمتر از گذشته کند. وی با اشاره به این موضوع که دولت تا چه اندازه توانسته به نظر معدن‌داران نزدیک شود، اظهار کرد: درباره اینکه تا چه اندازه نظر دولت به نظر معدن‌داران نزدیک شده باید گفت؛ براساس اتفاقات رخ داده از سال ۹۲ تا سال ۹۴ دولت و مجلس شورای اسلامی متوجه شدند، ارقامی که پیش از این به عنوان بهره‌مالکانه تعیین می‌شد اعداد غیرواقعی بودند و با توجه به شرایطی که برای شرکت‌های معدنی در این دوران ایجاد شد به این نتیجه دست یافتند که باید میزان بهره‌مالکانه تعدیل شود. به گفته نوریان، با توجه به تصمیم اخذ شده، میزان بهره‌مالکانه سال ۹۵ نسبت به سال گذشته با کاهش ۵درصدی همراه شده است. مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو درباره تاثیر این تصمیم بر اجرای طرح‌های توسعه‌ای چادرملو تصریح کرد: به طور قطع به میزان ۵ درصد در افزایش سرعت اجرای طرح‌های توسعه تاثیرگذار خواهد بود، زیرا با اجرای این تصمیم به میزان ۵درصد از پرداختی ما کاهش می‌یابد. البته لازم به یادآوری این نکته است که این رقم ۵درصد بهره نیست بلکه ۵درصد از قیمت شمش است که در حدود ۲۰درصد از میزان بهره‌مالکانه را کاهش می‌دهد. این اتفاق بر وضعیت مالی شرکت تاثیر مثبت خواهد داشته و فشارهای اقتصادی شرکت را کاهش می‌دهد.

پیش‌بینی از بازارهای سال ۹۵
با توجه به اینکه میزان این رقم براساس ۵درصد قیمت شمش تعیین می‌شود، نوسانات در بازار فولاد می‌تواند این رقم را تغییر دهد، نوریان با اشاره به این موضوع اضافه کرد: باتوجه به اینکه بهره‌مالکانه درصدی از قیمت فروش است در نتیجه نوسان در بازار فولاد می‌تواند بر میزان رقم بهره‌مالکانه تاثیرگذار باشد. در صورتی که قیمت فروش شمش افزایش یابد میزان بهره‌مالکانه نیز افزایش خواهد یافت. وی همچنین در پاسخ به این سوال که چه پیش‌بینی از بازار امسال دارید، بیان کرد: در حال حاضر قیمت شمش کمی افزایش یافته اما برخی معتقدند این افزایش قیمت نوعی حباب است و برخی دیگر معتقد به رشد قیمت‌ها در بازار هستند. نظرات متفاوتی درباره بازار وجود دارد و نمی‌توان در حال حاضر پیش‌بینی دقیقی از آن داشت. نوریان با اشاره به موضوع قیمت سنگ‌آهن نیز اظهار کرد: قیمت سنگ‌آهن در بازار داخلی ایران، نسبتی از قیمت شمش فولاد است، در صورتی که قیمت شمش نیز افزایش یابد قیمت سنگ آهن رشد خواهد کرد.

وضعیت معادن بهره‌مالکانه را کاهش داد
موید حسینی‌صدر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم شورای اسلامی نیز درباره کاهش بهره‌مالکانه سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، اظهار کرد: واقعیت آن است که معادن با توجه به رکودی که در کشور وجود داشته و از سویی دیگر با توجه به افزایش هزینه‌هایی همچون حمل‌ونقل، استخراج، بهره‌برداری و...، در عمل با کاهش سوددهی روبه‌رو شده‌اند. وی گفت: در کنار این موضوع باید به تفاوت شرایط معادن با یکدیگر نیز توجه داشت. وضعیت معادن با یکدیگر متفاوت است. برخی از معادن سوددهی مناسب داشته و برخی دیگر میزان سود و هزینه صرف شده یکسان است. در نتیجه نظر مجلس شورای اسلامی بر این بود، بهره مالکانه متناسب با واقعیت‌های موجود در بخش معدن باشد. حسینی‌صدر افزود: احساس ما این است اخذ این تصمیم درست بوده و باعث رخ داد اتفاقات خوب خواهد شد، اما باید در آینده در باره معادنی که سوددهی ندارند در کمیته‌های ویژه و از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت پژوهش‌های دیگری انجام شود زیرا در برخی نقاط فعالیت‌های معدنی هیچ گونه سودی به همراه ندارند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره تاثیر نوسانات بازار بر میزان بهره‌مالکانه، بیان کرد: نمی‌توان در حال حاضر پیش‌بینی در این زمینه داشت اما به اعتقاد من اگر تصمیمات واقع‌بینانه‌باشد با شرایط بهتری مواجه خواهیم شد. وی ادامه داد: شاید بهتر باشد در بخش معدن تصمیمات منعطف باشند. در واقع نباید تصمیمات بدون تغییر بوده و در هر شرایطی آنها را اجرایی کرد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا